Vraag

Ben ik depressief of zit ik in een dip?

  • 11 December 2021
  • 2 reacties
  • 67 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben dus een meisje van 14 en voel me de laatste tijd vrij kut ik weet alleen dus niet of ik depressief ben of gwn in een dip zit ofzo, ik heb namelijk ook niet echt een reden om depressief te zijn behalve het feit school

ik zit nu namelijk in 3 VWO en krijg hier heel veel stress van maar aan de andere kant ook totaal geen stress want het ene moment wil ik heel goed zijn in school en vind ik het heel belangrijk maar het andere moment ben ik ook weer van het is maar school het maakt niet zo veel uit het komt wel goed, alleen hierdoor heb ik dus totaal geen motivatie meer en stel ik alles uit.

Ik ben ook vaak aan het denken over mijn seksualiteit omdat ik geen flauw idee heb waar ik op val, ik weet gelukkig wel dat mijn omgeving overal oké mee zou zijn op dat gebied en mijn beste vriendinnen weten dit en mijn gezin ook.

De laatste tijd voel ik me alleen echt heel kut en ik heb mezelf ook drie keer pijn gedaan hier ben ik wel weer mee gestopt en ik heb het erover gehad met mijn beste vriendinnen, zij denken dat ik hulp moet halen alleen ik weet het niet omdat zoveel mensen het zoveel erger hebben en omdat ik me als ik met andere ben ook oprecht vrolijk voel en als ik met vrienden ben voel ik me gwn goed maar zodra ik alleen op mijn kamer zit voel ik me weer kut en heb ik bijna nergens zin in.

Mijn vraag is dus ben ik depressie of zit ik in een dip en wat kan ik hieraan doen?

 

( deels aangepast door de Kindertelefoon, spaties toegevoegd voor de leesbaarheid )


2 reacties

Reputatie 1

Hey

Het maakt niet uit of je een depressie hebt of niet. Ik denk dat je zoizo hulp moet gaan zoeken want met dit gevoel rondlopen is echt vervelend! Als je hulpt zoekt kan je erover praten met iemand en dat geeft je een beter gevoel. Ik hoop dat je iemand hebt om mee te praten over alles en je mag ook alltijd met mij chatten als je dat fijn vind. 
 

Ik hoop dat je hulp vind en ik ben trots op je ! <3

 

Reputatie 1
Badge +1

Ja, ik heb ook zoiets vergelijkbaars gehad. Ik doe ook vwo en dat is inderdaad erg stressgevend. Ook zoals jij zij dat je school heel belangrijk vind, maar ook weer niet komt ook bij mij voor. Ik werd op een gegeven moment ook echt depressief (ik dacht zelfs na over zelfmoord). Wat mij hielp was dat ik er uiteindelijk over heb gepraat met mijn ouders. Vanaf dat moment heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad. Dit is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit werkt waarschijnlijk wel.

Als vwo jouw zoveel stres geeft, misschien moet je dan overwegen om af te stromen. Havo is nog steeds erg goed, maar wel wat rustiger denk ik.

Dat van jou over sexualitijd, zit dat jouw heel erg dwars? Misschien helpt het om jezelf voor nu zo te accepteren. Zoals jij zij, het maakt voor jouw omgeving niet uit wat jij bent, omdat zij jouw zullen blijven accepteren. Jij bent nog lang niet volwassen (ik ook niet),  en zeker je hersenen niet. Die zijn namelijk tussen je 20ste en je 25ste klaar met ontwikkelen. Leg hier niet teveel druk hierop, want je komt er vanzelf achter.

Reageer