Vraag

Ben ik depressief en hoe vertel ik dat aan mijn ouders?

  • 8 November 2021
  • 3 reacties
  • 111 Bekeken

Badge

Hoi, ik denk dat ik depressief ben.

Ik voel me de laatste tijd heel somber en alleen, ik slaap de laatste tijd heel veel en toch ben ik vaak de hele dag moe, ik heb eetbuien.

Ik vind mezelf veel te dik en ik wil graag afvallen maar dat lukt niet omdat ik nergens zin in ben en omdat ik als ik me somber voel vaak ga eten om me beter te voelen.

Ook huil ik de laatste tijd veel terwijl ik dat helemaal niet wil en ik ben zolang ik me al kan herinneren heel onzeker over hoe ik ben en hoe ik er uit zie.

Daar komt nog bij dat sinds kort er heel veel veranderingen zijn in mijn leven. Mijn ouders gaan scheiden,  en ik zit sinds dit schooljaar op een nieuwe school, omdat ik op mijn vorige school geen vriendinnen had en daardoor voelde ik me heel alleen.

Het gaat nu wel beter op mijn nieuwe school. Ik heb veel vriendinnen gemaakt, maar ik haal alleen wel veel onvoldoendes omdat ik me niet goed kan concentreren op mijn schoolwerk.

Op dit moment zit ik in een toetsweek, maar voor mijn gevoel heb ik het helemaal verpest en ik moet morgen en overmorgen nog 3 toetsen maken, maar ik kan de motivatie ervoor maar niet vinden.

Ik zit nu in de situatie dat ik denk dat ik depressief ben door de dingen die ik net heb genoemd, maar ik weet het niet zeker en als het echt zo is hoe moet ik dat dan ooit aan mijn ouders vertellen?

Volgens mij heeft mijn moeder het erg moeilijk met de scheiding en ik zit in een groot gezin van 6 kinderen waar mijn moeder allemaal achteraan moet, vooral mijn broer doe ook erg veel problemen heeft, en ik wil haar niet ook nog eens met mijn situatie lastigvallen.

Weet iemand misschien wat ik moet doen, want ik loop vast en ik weet het niet meer. 


3 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hey,

Wat rot dat je je zo voelt!

Ik kan er niet echt antwoord op geven denk ik.

Want ik heb precies hetzelfde. Ik voel me ook al zo maanden lang. En ik weet ook niet of ik nou wel of niet depressief ben, ik denk het eigenlijk wel.

Maar als je denkt dat je depressief ben,  dan zou ik het er wel met iemand over hebben die je vertrouwd.

Dat kan helpen namelijk, en dan zou je samen hulp kunnen zoeken.

Misschien dat iemand anders er beter op reageren kan, want ik zit in hetzelfde schuitje dus weet niet echt wat ik moet zeggen

xx

Reputatie 6
Badge +3

Hey vera20406,

Wat naar dat je je zo rot voelt!

Zoals Willie al zei kan het heel erg helpen om er met iemand over te praten die je vertrouwd. Dat kan iemand zijn zoals een goede vriend(in), mentor, vertrouwenspersoon of iemand anders zoals je ouders dus. Als je het nog moeilijk vind kan je ze een brief schrijven, ze appen of mailen. Het is misschien heel erg spannend, maar ze zullen je echt niet uitlachen of zoiets! Ik weet zeker dat er mensen zullen zijn die van jouw houden!

Je kan ook naar de huisarts of psycholoog gaan als je met zo iemand wil praten. Zij weten vast wel iets om je te helpen en kunnen je vast ook steunen.

Het kan helpen en je gedachten op te schrijven of een verhaal te maken. Dat kan opluchten en helpen je gedachten te overzien. Ook kan het helpen als je heel erg gespannen bent of verdrietig om even te gaan liggen en je handen op je buik te leggen. Dan kan je op je ademhaling gaan letten. Dat helpt om rustig te worden.

Je kan natuurlijk altijd met de kindertelefoon bellen of chatten. Zij zullen jou zeker begrijpen en misschien hebben zij ook nog wel een oplossing.

Onthoud dat het niks om voor te schamen!

Groetjes iemand.

Badge

 

Op dit moment zit ik in een toetsweek, maar voor mijn gevoel heb ik het helemaal verpest en ik moet morgen en overmorgen nog 3 toetsen maken, maar ik kan de motivatie ervoor maar niet vinden.

 

Zijn die toetsen toch een beetje gelukt?

Probeer met je  vriendinnen zoveel mogelijk leuke dingen te doen en als er ook vriendinnen tussen zitten die je vertrouwt vertel ze erover. Over hoe je je voelt. Dat gaat sowieso helpen

 

Reageer