Vraag

Ben ik depressief?

  • 25 January 2024
  • 200 reacties
  • 2766 Bekeken


Toon eerste bericht

200 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi iedereen,

Ik heb over 2 weken een gesprek over groepstherapie, ik weet niet wat daar dan precies gedaan word, maar ik hoop dat het helpt:)

Ik ga maandag ook weer naar de psycholoog.

Reputatie 7
Badge +17

@Jesse08 Ik hoop dat de groepstherapie een beetje helpt. Ik kan me voorstellen dat het spannend is maar het komt vast goed.

Reputatie 7
Badge +7

Dankjewel @tim16 😘

Ik laat wel weten hoe het gaat.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi iedereen,

Het gesprek ging opzich wel goed, en dat gesprek over groepstherapie is nu woensdag al. Ze zei wel dat als ik op die andere school (die geen speciaal onderwijs is) ga ik het beste dit jaar in de 2e kan beginnen, in plaats van dat ik nu de 3e ga doen en dan blijf zitten.

 Ze zei ook dat ik een angststoornis heb, dus ik hoop dat die groepstherapie me ook daarmee kan helpen.

Reputatie 7
Badge +17

Fijn dat de groepstherapie al zo snel kan. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. En die andere is school is ook wel wat om naar uit te kijken lijkt me.

Die angststoornis is wel minder.

Ik wens je heel veel sterkte en ik denk aan je

 

Reputatie 7
Badge +7

@tim16 , Opzich kijk ik er wel naar uit, maar het is allemaal nogal ingewikkeld dus het kan best lang duren. De school waar ik nu op zit moet eerst een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal onderwijs hebben, en daarna kan ik eigenlijk pas naar een andere school (speciaal onderwijs of toch een gewone school). Als ik nu naar een gewone school zou gaan en daar gaat het weer niet goed gaat het nog veel langer duren om naar speciaal onderwijs te kunnen. Dat is dus niet handig:/

Maar de school waar ik nu op zit duurt alles echt enorm lang dus ik heb er niet zo veel vertrouwen in. Mijn docent heeft er ook een hele andere mening over dan mijn psycholoog.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi iedereen,

Gisteren heb ik een gesprek gehad over groepstherapie, en dat moet eerst door de jeugdarts goedgekeurd worden dus op dit moment heb ik het nog niet.

Ik krijg al wel een ander soort therapie, maar dat is dat ik gewoon gesprekken heb met iemand en dan bv ga wandelen met hem. Maar hij is geen psycholoog dus ik ga ook nog steeds naar mijn psycholoog.

Reputatie 7
Badge +9

ik ben naar 2 soorten groepstherapieën geweest. ze hebben allebei niet echt geholpen. eentje was schatjes katjes en watjes. dat was een soort therapie voor kinderen die worden gepest. we moesten daarbij elkaar leren vertrouwen. en we moesten sterk staan. het heeft bij mij niet geholpen.

een andere was echt dat je met z'n allen ging praten. aan het begin gingen we lekker in een kringetje zitten en vertellen hoe onze week was gegaan. dan was het altijd zoiets van. hoe voelde je je daarbij? we hadden vaak 2 gymzalen en dus ook spullen zoals kasten en een boksbal en grote matten. toen mochten we eens een keer met die spullen een eigen plekje maken. we moesten daarbij leren om elkaar om hulp vragen. toen we allemaal klaar waren gingen we bij elk plekje een soort rondleiding doen. ik merkte dat veel dachten aan iets om woede en angst in te stoppen. ik had een plekje met een boksbal. en er waren ook veel die iets van een hockey stick of tennis racket hadden om zichzelf te kunnen ‘verdedigen’ 

die therapieën zijn nu bijna 8-9 jaar geleden en ik weet het allemaal nogsteeds.

ik hoop dat jij ook van dat soort herinneringen gaat maken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi lieve iedereen,

Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen... Maar bij die man waar ik nu die therapie mee krijg voel ik me niet heel erg op mijn gemak, hij is niet echt onaardig, maar ik heb gwn geen klik met hem. Is dat raar? En wat moet ik nu doen? 

Reputatie 7
Badge +17

@Jesse08  In Nederland is er vrije artsenkeuze. Ja mag dus wisselen van psycholoog als je echt geen klik hebt met hem. Ik zou dit met de behandelaar en je ouders bespreken.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @tim16 ,

Het is niet de psycholoog (zij is juist heel lief en ik kan het wel met haar vinden), maar de ambulant begeleider…

Hij valt soms in bij groepstherapie en ik vind het dan vervelend dat ik hem dan nog zie als ik heb aangegeven dat we geen klik hebben. Ik weet niet wat hij daarvan gaat vinden... 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Ik heb gisteren weer een gesprek gehad en het ging best goed. Ik kan volgende week al met groepstherapie beginnen:) 

Verder voel ik me wel iets beter, maar het wisselt gewoon wel, en ik doe nog steeds niet echt veel..

Ik heb volgende week ook een gesprek op school, misschien kan ik minder naar school gaan omdat ik nu groepstherapie heb. Of misschien hoef ik wel helemaal niet meer omdat het gewoon niet veel nut heeft op dit moment en groepstherapie al best veel is, dat is een paar keer per week.

En school is sowieso heel erg ingewikkeld omdat ook al heb ik een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal onderwijs de dichtsbijzijnde volgens de psycholoog dus niet geschikt is, en het dan misschien heel erg ver weg is.. Die man waar ik een gesprek mee had zei ook "het is realistisch dat er helemaal geen juiste plek te vinden is" dus ja... Maar ik heb sws wel op een gewone school een gesprek , en misschien ga ik dan een paar dagen meelopen.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb in mijn vorige reactie niet echt duidelijk gezegd hoe ik me voel, meer over wat er nu gebeurt..

Ik had wel een tijdje dat ik me een beetje gevoelloos voelde, dat heb ik nog steeds wel maar wel minder. Ik ben best vaak verdrietig of dat ik gewoon het gevoel heb dat ik me in moet houden, maar ik kan gelukkig ook wel weer blij zijn. Maar ik heb nog steeds gewoon niet echt zin om iets te doen.. En ik heb ook wel vaak dat ik wel contact wil, maar ik vind het gewoon té eng. Ik denk ook best lang al over scouting, maar ik durf gewoon niet en ik heb het dus ook niet geprobeerd. 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Het gaat nu weer iets slechter.. Ik ben gewoon best wel geïrriteerd, het voelt alsof ik niet écht leef (alles voelt gewoon heel onwerkelijk, en alsof de wereld om me heen door gaat maar ik niet) en alsof het gewoon nooit goed komt. Ik wil gewoon wel sociaal zijn maar ik vind het te lastig en spannend en dat is echt zo ontzettend frustrerend. 

Mijn motivatie om andere mensen hier te helpen is nu ook een beetje weg:(

Reputatie 2
Badge

Hoi @Jesse08  

heel erg vervelend voor je dat je je nu weer zo naar voelt, maar onthoud dat het echt helemaal niet erg is dat je je zo voelt en ik vind het echt heel knap dat je hier zo open over praat hier. 
het is helemaal begrijpelijk dat je nu even geen motivatie hebt om andere mensen ook nog eens te gaan helpen als jij je niet lekker in je vel  voelt. Andere mensen nemen die taak wel van je over dus dat komt goed geen zorgen daarover.

heel veel sterkte en probeer je zelf af te leiden met leuke dingen zoals tekenen of een serie kijken of een stukje wandelen. Ik hoop dat je groepstherapie gaat helpen en ik hoop dat je je beter gaat voelen🌸

Reputatie 7
Badge +3

Hey jesse

Wat vervelend…

Ik herken dat gevoel wel..

Het geeft niet als je wat minder actief bent,je moet echt gwn aan jezelf denken!!

Heel veel sterkte!

Groetjess

Reputatie 7
Badge +12

Hoi, @Jesse08,

Schat ga niet aan zelfmoord denken!

Anders maak je ff een nieuwe topic aan over dat je vrienden mist.

Dan ga ik je helpen!

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

 

Reputatie 7
Badge +7

Maak je daar echt geen zorgen om @Wees Jezelf Bij Noah , ik ga geen zm plegen! 

Op dit moment heb ik niet echt een plek waar ik contact kan maken, maar bij groepstherapie wel hoop ik. Misschien heb je een tip over hoe ik het beste contact kan maken?

@moderator, mag hij dat hier zeggen ? Of moet ik dan een los topic maken?

 

@Jesse08

Goede vraag! zoals @Wees Jezelf Bij Noah al zegt, is het goed om hier een nieuw topic voor aan te maken. Zo zijn eventuele tips en helpende reacties ook goed te vinden voor andere gebruikers.

groetjes, Mariska

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Jesse08 ik wacht wel tot je nieuwe topic online staat

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi iedereen,

Het gaat nu gelukkig wel weer wat beter:). Morgen heb ik de 1x groepstherapie, ik vind het super spannend maar ik hoop wel dat het gaat helpen en dat ik contact krijg:)

Ik hoef waarschijnlijk niet meer naar school, ik daar morgen ook met die begeleider een gesprek over, maar school zegt zelf ook dat ze vinden dat het niet zoveel nut heeft nu. Dus misschien was deze week wel de laatste keer dat ik er heen moest:)

Reputatie 7
Badge +5

Hii @Jesse08! Fijn dat je je nu wat beter voelt! Heel veel succes morgen met de groepstherapie! Ik hoop dat je in een leuke groep komt en ik hoop ook dat je daar weer wat contacten krijgt! Laat je ons nog wel weten hoe het ging? Liefs van mij❤️

Reputatie 7
Badge +14

Hey lieve @Jesse08  fijn om dit te lezen! Hopelijk blijft het nu weer een stukje de goede kant op gaan. Keep up the good work 😉😘 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +7

Dankjewel @Tover01 en @ItsJustMe 😘

Ik laat weten hoe het ging!

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Jesse08 

Ik heb (naar mijn ervaring) geleerd dat dat niet zo goed werkt als het lijkt. Maar miss. Werkt het bij jou. Misschien kun je daar wel vrienden maken! ;)

 

Ontzettend veel succes vandaag!!

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +7

Hey iedereen!

Ik ben geweest maar eigenlijk viel het een beetje tegen. De andere kinderen zijn allemaal 14 dus ongeveer even oud als ik, maar ze zijn gewoon niet zo geïnteresseerd in anderen en toen we vragen voor elkaar moesten bedenken ging het bij hun niet echt niet soepel en ze deden een beetje alsof het hun niet zoveel boeit.

Ik wel zelf voor de groep gestaan toen we gingen stemmen over wat we gingen koken. Dat ging eigenlijk heel goed gelukkig! Dus dit soort dingen gaan toch beter dan eerst.

Misschien dat ik nu toch echt scouting wil proberen, omdat ik toch gwn wel contact wil met mensen die wat socialer zijn. Nu heb ik zelf al moeite daarmee en zij ook en denk ik nog erger. Dat maakt het alleen maar moeilijker voor mij om echt een gesprek te beginnen.

De kinderen van groepstherapie zitten veel op hun telefoon, te slapen en dat vind ik gewoon echt niet leuk. Ik snap wel dat ze problemen hebben maar ik wil gewoon een keer echt vooruit gaan, en dat lukt nu niet echt. Die therapie is ook gewoon meer dagbesteding. Toen niemand een spelletje wou doen zei de begeleiding maar dat iedereen kon tekenen maar dat is niet iets gezamenlijks... 

Mijn problemen worden ook een beetje uitvergroot vind ik. Oké ik maak moeilijk contact, maar als ik dat heb ben ik gewoon wel vlot en gaat het gewoon goed. Dus als iemand anders ook gewoon een beetje sociaal is en we een gesprek beginnen en het klikt heb ik daarna geen moeite meer om naar diegene toe te gaan.

School heeft nu trouwens gezegd dat ik er niet meer heen hoef, dus ja dat is wel wat ik had verwacht maar het voelt toch een beetje raar dat ik nu waarschijnlijk gewoon bijna een half jaar niet meer naar school ga...

Reageer