Vraag

Ben ik depressief?

  • 25 January 2024
  • 334 reacties
  • 4338 Bekeken


Toon eerste bericht

334 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi lieve allemaal,

Ik moet toch nog even iets kwijt waar ik mee zit, wat ik eigenlijk al wel een tijdje heb.

Ik vind mezelf echt héél lelijk, en dat is soms wel een beetje een obsessie geworden. Ik kan mezelf soms dagenlang niet in de spiegel zien en ga dan echt bewust dat zoveel mogelijk vermijden. Als ik mezelf dan na een tijdje toch weer zie ga ik me echt heel erg rot voelen. Als mensen zeggen dat ik knap ben, geloof ik dat gewoon niet. Ik kan ook gewoon eerlijk gezegd niks moois van mezelf opnoemen, bij vragenlijsten zeg ik vaak ogen, omdat ik dat dan nog het minst lelijkste vind. Foto's van mezelf zien vind ik ook echt heel rot...

 

Reputatie 7
Badge +2

Hey lieve  @Jesse08 ,

Dat is best heftig! Ik herken dit heel erg van een vriend die dit ook/ heeft ervaart. Ik wil wel iets zeggen, maar ik weet dat dat toch niet zal helpen ook aangezien we elkaar niet eens " écht " kennen.  Wat ik wel kan zeggen is laat je niet beperken door zelfkritiek! Ik snap dat dit natuurlijk heel lastig is, maar probeer om een compliment wel te accepteren ookal is het lastig en waarom zouden mensen dit zeggen als ze het niet menen.... en ik zeg dit vooral omdat ik het meen! Ik hoop dat je zelfbeeld snel gaat veranderen... en dat ik ergens heb kunnen helpen door dit te zeggen!❤😘 

Heb je dit wel eens aan iemand verteld?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi lieve @Tinkerbell ,

Dankjewel voor je reactie! ❤️

Het is familie die dat zegt... En dat is niet de meest betrouwbare bron😉 Gewoon vrienden zeggen wel dat ik echt niet lelijk ben maar ja... Die weten ook dat ik er onzeker over ben dus het zou dan wel een beetje hard zijn om te zeggen dat ik idd lelijk ben. Sorry ik denk soms een beetje teveel na over dingen 🙃

Maar ik heb het dus wel tegen mensen gezegd 🙂 Ik ben trouwens absoluut niet kritisch naar het uiterlijk van andere mensen, maar mezelf dus wel heel erg..

 

Reputatie 7
Badge +14

@Jesse08 

Wat stom dat je je lelijk vind!

Wat is dan het lelijkste aan jezelf? Als ik het weet heb ik een tip hoe je ervoor kunt zorgen dat je het mooi gaat vinden.

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @NoahLovesYou ,

Mijn lichaam vind ik oké opzich, het is gewoon vooral mijn gezicht, en mijn huidskleur die vrij bleek is..

Ik vind mij een bril ook niet zo leuk staan, maar omdat ik niet goed tegen lenzen kan heb ik niet echt een keuze.

Reputatie 7
Badge +14

Hey lieve @Jesse08 !  Ik sluit mij helemaal aan bij @Tinkerbell  !  En ik weet zeker dat jij een prachtige jongen bent en dat je best veel positiever over jezelf mag denken! Je mag je vrienden echt geloven hoor! ♥️

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +14

@Jesse08 

Is het niet tijd voor een nieuwe bril?

Ik vind lenzen een heel gedoe, dus denk dat ik weer terug ga op een bril.

Ik draag zo'n model:

Alleen is ie goud en niet groen en zwart.

(KT, dit is geen reclame)

 

Ik heb ook een zeer lichte huidskleur. (De lichtste huidtype die er is, van m'n moeder geërfd)

 

Liefs @NoahLovesYou 

 

P.S. Wil je tips hoe je jezelf weer mooi gaat vinden?

Reputatie 7
Badge +2

@Jesse08

Aan je huidskleur kun je helaas niks aan doen en ook niet dat je bleek bent!, en over je bril snap ik wel ( heb hetzelfde). Het is trouwens wel lief dat je vrienden zeggen dat je écht niet lelijk bent! Zij accepteren jou wél voor hoe jij bent! Is dat dan geen reden om vast te houden dat je écht oké bent zoals je bent en absoluut écht écht niet lelijk bent? 

Denk er maar over na...❤! Hoop dat het je gaat lukken om dat in te zien! ( en daarbij helemaal niemand is lelijk!!, ookal ik jou/ jullie niet 😉)

Groetjes en liefs 😘

Reputatie 7
Badge +9

Hey,

Dankjewel lieve @Tover01 !:)

@NoahLovesYou , Ik heb net een nieuwe bril.. Maar als je een hoge sterkte hebt kan je helemaal niet in de winkel goed zien hoe die staat, en die mensen en mijn moeder vonden m wel leuk, maar ik zelf echt niet nu er glazen in zitten en ik mezelf met die bril wel goed kan zien... Ik vind mijn oude bril heel eerlijk gezegd leuker, ook niet geweldig maar wel wat beter 🙃 En mijn moeder vind dat nu ook.. En de sterkte van die nieuwe bril is waarschijnlijk ook nog eens te hoog, ik zie er slechter door dan met mijn oude bril. Dus daar baal ik wel van:( 

Ik snap dat lenzen veel gedoe is! En als die bril je goed staat is het goed toch?🙂 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Jesse08,

 

ik ben het wel eens met @Tinkerbell , @NoahLovesYou  en @Tover01 .

 

Soms kan het ook komen door iets wat iemand gezegd heeft toen je nog klein was en misschien weet je dat niet echt meer, maar dan ‘zit nog ergens in je hoofd’ en komt dat dan  weer boven dat je aan jezelf gaat twijfelen.

Het is ook dat als je op internet en zo kijkt dat ‘iedereen’ er perfect uit ziet, want ja, iedereen post natuurlijk het liefst de 'beste’ foto, waar je het leukst op staat en als dat nog niet 'genoeg’ is dan doe je er nog even een filtertje over en 'bewerk’  je nog even wat laatste dingetjes. Daardoor krijg je ook het idee dat ‘iedereen perfect is’

Dus, het kan een beetje van allebei zijn. Dat je een klein dingetje dat je bij jezelf niet zo mooi vindt  ‘erger’ opvalt net zoals die mooie (maar vaak soms door een filtertje mooier gemaakte) dingen bij anderen ook.

En zie je niet de mooie dingen bij jezelf en ook niet de minder mooie dingen bij anderen. Dat laatste komt natuurlijk ook omdat jij mensen neemt zoals ze zijn en dat is een mooie eigenschap. Jij accepteert dus soort van ‘minder mooie dingen’ bij anderen, ze vallen jou niet op of je vindt ze niet belangrijk, maar de kleinste dingen bij jezelf kunnen jou laten twijfelen verdrietig maken…

Ik weet niet hoe je dat eenvoudig op kan oplossen.

Een echt litteken van bijvoorbeeld een val met je fiets kun je, als het op een opvallende plek zit, misschien nog wel met wat make-up minder laten opvallen, maar hoe je ‘iets wat niet mooi is in jouw gedachten’ minder kan laten opvallen weet ik niet echt. Misschien kun je het eens vragen aan die psycholoog.

Het lijkt mij geen rare vraag en wie weet kan hij/zij wel helpen om je je beter te laten voelen.

 

Weet je trouwens wat je sws wel hebt en dat is dat je een heel mooi innerlijk. Als ik  of anderen dat over jouw uiterlijk zeggen 'geloof je het toch niet, dus sla ik dat even over, hoewel ik denk dat iedereen mooie dingen heeft qua uiterlijk.

Terug naar jouw innerlijk: je bent lief, empatisch, doet veel voor anderen, ook al heb je het zelf soms moeilijk en je vraagt er niks voor terug.

Als iemand het verdient om zich ook qua uiterlijk lekker in zijn vel te voelen dan ben jij het wel en ik hoop dat er iemand of iets is wat jou daar bij kan helpen.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Jesse08 ,

 

je kunt sws terug naar de winkel als de sterkte niet goed is, maar ik weet niet of je dan eerst een weekje moet wennen aan die nieuwe bril of dat je er gelijk al iets van kan zeggen. Je zei in een vorige post geloof ik dat je eerst een week  aan een nieuwe bril moet wennen…

Verder jammer dat je je nieuwe bril niet zo leuk vindt. Het lijkt me ook super moeilijk om een bril te moeten kiezen als je er zelf geen op hebt...als je begrijpt wat ik bedoel 🙂

Ik heb wel eens een app of iets gezien op een site bij een brillenwinkel ofzo en dan kun je een foto van jezelf zonder bril uploaden en dan kies je een montuur en die 'plakken’ ze dan op jouw foto. Het is niet precies hetzelfde als dat je jezelf in de spiegel ziet natuurlijk, maar het is misschien beter dan zoals het was toen je die bril uit moest zoeken.

 

Mag je dat nieuwe montuur nog omruilen? Ik bedoel met het montuur is nog niks, het is nog nieuw en als je dan de glazen in een ander montuur laat zetten dan is dat misschien een idee?

Bij de keuze van het montuur moet je dan wel rekening houden met die nieuwe glazen die je al hebt. Dat de glazen groot genoeg zijn en ze die dan passend kunnen maken voor het nieuwe montuur. Als dat allemaal zo simpel werkt als dat ik denk, natuurlijk.

 

Misschien passen de nieuwe glazen wel in jouw oude montuur?? of in een hele nieuwe andere..

 

Is dat een idee?

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +9

Dankjewel voor je lieve reactie @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer !❤️❤️

Ja, mijn moeder wou sowieso al wel terug naar de winkel, en dan kunnen we ook wel zeggen dat die bril me wel wat tegenvalt. Miss kunnen ze als die sterkte idd verkeerd is gewoon de glazen vergoeden ipv nieuwe glazen zodat ik alsnog een andere bril kan nemen. Dan is het meeste geld al weer terug:) En de bril zelf is idd nog nieuw dus die kunnen ze miss ook nog wel terugnemen. Het is een vrij kleine winkel dus ze hebben niet enorm veel keus, dus dan gaan we voor een andere wrs naar een andere winkel 🙂

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi lieve iedereen, 

Sorry dat ik weer voor de zoveelste keer een reactie plaats 😔

De laatste paar dagen ben ik erg moe, en ik heb echt geen idee waardoor dat komt. Ik verveel me ook weer heel erg, en had een paar dagen geleden een soort paniekaanval, wat ik al een paar keer eerder een beetje had. Ik heb sowieso wel regelmatig dat ik me een dagje echt niet lekker of moe voel, of sloom ben en gewoon niet echt meer helder kan nadenken. Ik ga 22 juni pas weer naar een nieuwe kinderarts maar ik ben gewoon bang dat school mij voorlopig echt geen hele week gaat lukken, en sinds ik weer op gewicht ben zit er gewoon niet zoveel verbetering meer in hoe ik me fysiek voel. Het gaat echt wel veel beter dan een half jaar geleden, maar ik ben echt niet de oude. 

Gisteravond had ik ook weer last van benauwdheid, dat  heb ik al wat langer en ging een tijdje ook wel wat beter, maar soms heb ik er toch opeens weer last van. Voor mijn ondergewicht had ik dat echt nooit.

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hey lieve @Jesse08,

Je hoeft echt geen sorry te zeggen voor de reacties die je hier plaatst! Wij vinden het alleen maar fijn dat je je verhaal hier kwijt kan! :)

Jammer dat je je weer zo moe voelt de afgelopen dagen en dat je weer een paniekaanval hebt gehad. Ik snap ook je angsten om de nieuwe school wel want je moet je ook niet slechter gaan voelen daardoor. Kan je niet met je nieuwe school bespreken dat je geleidelijk weer gaat opbouwen met het naar school gaan ipv dat je in 1x weer de volle bak in gaat. Je zit ook al best lang thuis dus het is denk ik beter om geleidelijk op te bouwen met naar school gaan. Misschien kan je dit ook nog met je moeder bespreken?

Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat voor advies ik je moet geven omdat ik eigenlijk een beetje hetzelfde heb als jij sorry daarvoor, maar ik wil je wel vertellen dat ik echt heel erg met je meeleef en ik hoop echt dat je je snel weer beter gaat voelen!😘❤️

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +9

Hoi lieve @ItsJustMe ,

Dankjewel voor je reactie:)

Ik mag wel opbouwen dus dat is fijn, maar ik ben meer een beetje bang voor de toekomst.. op een gegeven moment wil ik natuurlijk wel weer gewoon een hele week naar school kunnen maar dan moet het fysiek wel beter gaan dan nu..

Nee hoor het is niet erg dat je geen tip hebt!! Ik vind het al heel fijn dat je reageert:)

Die paniekaanval kwam gewoon een beetje doordat soms alles heel onwerkelijk voelt, en als ik daar dan over na ga denken raak ik een beetje in paniek..

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Jesse08 ,

 

zoals @ItsJustMe  al zegt, je hoeft je nergens voor te verontschuldigen.

Gewoon posten wat je kwijt wil en dat helpt jou en dan kunnen wij proberen met je mee te denken.

Misschien hebben wij ook niet altijd ‘de’ oplossing, maar als je er over praat kan het even wat lucht geven.

 

Het kan zijn dat het ook een beetje te maken heeft met alles wat er de laatste tijd gebeurt. Dat je nieuws krijgt over je nieuwe school en dat je binnen een paar weken mag beginnen. Dan je nieuwe bril die niet echt 'perfect’ lijkt te zijn.  Verder ook goed nieuws over je gewicht. Dus, van alles en dat moet je ook allemaal maar verwerken en dan ben je nieuwsgierig hoe het zal gaan op school. Of het niet te zwaar is en wie je nieuwe klasgenoten zijn.

Ik zou zeggen, adem in en adem uit en doe het stapje voor stapje en jij mag het tempo bepalen.

 

Volgens mij gaat school daar ook rekening mee houden. Ze hadden toch al gezegd dat je zou beginnen met een paar uurtjes per dag. Dat is een eerste voorstel en dat kan altijd nog aangepast worden. Het gaat iedereen erom dat jij je goed voelt als je weer terug gaat beginnen op school en als ik het goed begrepen heb is het doel vooral, tot de zomervakantie, om weer te wennen aan het ritme van school en ligt de nadruk niet op presteren.

Ze snappen best dat als iemand een tijdje niet naar school is geweest dat ie dan de kans moet hebben om weer te wennen. Daar hoef je je echt niet druk om te maken.

 

Dat je pas over  3 weken naar jouw nieuwe arts kunt is niet anders. Voor ‘spoedeisende’ dingen, zoals als je je echt niet lekker voelt  kun je altijd even langs de huisarts en voor andere dingen kun je dan later bij jouw nieuwe arts terecht.

 

Ik heb makkelijk praten, maar probeer, als het niet regent, want ja, het weer gaat alle kanten op de laatste dagen, toch af en toe een rondje te wandelen of te fietsen.

Even lekker naar buiten en proberen te genieten van alles wat je ziet. Mooie wolkenluchten, vogels, kinderen die spelen enzo.

 

Ik heb geen toverstokje, maar ik hoop wel dat je met onze tips toch weer wat 'lucht’ krijgt en als je iets kwijt wil dan kun je dat op het forum doen.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +2

Hoi lieve @Jesse08 ,

Wat vervelend allemaal, maar daar moet je écht geen sorry voor zeggen! Op deze manier kun je toch juist je verhaal kwijt... dus zolang het voor jou helpt is dat mooi! En het lijkt me in ieder geval beter om school rustig aan op te bouwen, is het mogelijk dat je met school nieuwe afspraken gaat maken ? Ik wou dat ik je verder kon helpen maar dat kan ik helaas niet...meer leef écht met je mee!! En ik hoop dat je je snel een stukje beter voelt en hoop dat je op gewicht blijft!

Succes!🍀

Groetjes en liefs van mij ❤😘❤

Reputatie 7
Badge +9

Dankjewel lieve @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer @Tinkerbell :)

Van die arts is nu niet anders, maar hopenlijk kan ze me wel echt helpen. Bij die vorige arts voelde ik me niet serieus genomen en ze zei steeds "ja dat is stress" terwijl ik meestal niet echt stress heb... Alleen dat paniekaanval moment maar dat is af en toe. En ze zei ook zo van "we merken dat dingen lang in je hoofd blijven zitten" en dan denk ik , sorry als dit bot klinkt, echt zo van "no shit dat het in mijn hoofd blijft zitten als ik er nog steeds last van heb🙄". Ze had ook niks onderzocht..

Reputatie 7
Badge +14

@Jesse08 

Echt niet erg hoor dat je je verhaal kwijt wil hoor 😉

Dat doet volgens mij iedereen wel. Ik had nog niet gereageerd, ik heb het namelijk druk. Sorry daarvoor.

Echt stom die paniekaanvallen. Heb ik zeker 2X per week.

Soms is het leven ook gewoon lastig. 

Ik denk trouwens echt niet dat je eerste week op school in de soep gaat lopen. Daar ben je veel te aardig voor. Je bent namelijk echt een schat!

Hier een digitale knuffel! 🤗

Hoe lang ben je eigenlijk al op het forum actief?

 

Je moet wel beseffen dat de mensen die je helpen niet in je hoofd kunnen kijken. Dat zou ik ook niet kunnen. 

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +9

Ahh dankjewel lieve @NoahLovesYou ❤️ Jij krijgt een knuffel terug:)

Ik zit al op het forum sinds december 2022, meer dan 1.5 jaar dus al🙃 het voelt echt niet al zo lang!

Reputatie 7
Badge +14

Hey! Ik ben het helemaal eens met jou @NoahLovesYou ! Trouwens je bent zelf ook een lieverd!! ♥️

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +14

Jij ook lieve @Tover01

Reputatie 7
Badge +14

Jij ook lieve @Tover01!

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +8

Hey lieve @Jesse08,

Hoe gaat het nu met je? Heb je zin om naar je nieuwe school te gaan over een paar dagen? :)

Liefs van mij <3

Reputatie 7
Badge +9

Heyy @ItsJustMe , 

Lief dat je het vraagt! ❤️

Mentaal voel ik me wel goed opzich, maar fysiek niet zo. Het wisselt continu een beetje hoe het fysiek gaat, en ik heb wel zin in school, maar ik ben gewoon bang dat ik me gewoon best vaak niet goed genoeg voel... Bij groepstherapie ben ik 1x naar huis gegaan, maar dat was 3 minuten lopen en dit een half uur fietsen of mijn ouders moeten me ophalen..

Reageer