Vraag

Ben ik depressief?

  • 14 August 2022
  • 4 reacties
  • 95 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi,

Ik heb een vraagje. Ben ik depressief? Ik voel me vaak heel erg leeg vanbinnen. En ik ben vaak verdrietig. Ik word vaak moe van mezelf en ik pieker en stress veel. Ik pieker vooral over m'n gezin en over of ik ooit nog gelukkig word. Ik heb geen suïcidale gedachten, maar voel me wel erg hopeloos. Mijn moeder heeft zelf ook mentale problemen. En sinds ze daar over verteld heeft voel ik me ook verdrietig en depressief. Volgende week ga ik naar de dokter voor m'n mentale problemen, en ik heb het erover gehad met m'n vader en moeder. Voor de rest geniet ik niet echt meer van dingen, en verheug ik me vooral niet meer op dingen. Mijn moeder heeft ongeveer 5 weken geleden over haar problemen gepraat. Zit ik in een dip of een depressie? Ik hoor graag tips:)

Groetjes een bezorgd meisje


4 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Het is een beetje moeilijk om in te schatten, want ik ben natuurlijk geen psychiater, maar het kan wel zo zijn dat je je beginnend depressief voelt, want je noemt al wel een paar symptomen op die daar bij horen.

Er zit een verschil tussen depressief voelen en depressief zijn, het lijkt veel op elkaar, maar toch is er iets anders.

Bij depressief voelen, zit het in je hoofd en bij depressief zijn in je lichaam. Ik bedoel daarmee dat als je je depressief voelt je nog wel een beetje hebt dat je wil dat het goed komt en als je echt depressief bent, dan wil je dingen die je eerst leuk vind of graag wilde nooit meer doen en je hebt dan zoiets van laat alles maar.

Ik heb zelf ook dat ik mij depressief voelde. Ik denk zelf dat ik van depressief voelen naar depressief zijn naar depressief voelen ben gegaan. Ik heb wel suïcidale gedachten, weet eigenlijk niet of je je depressief kunt voelen zonder suïcidale gedachtes, maar het is in ieder geval heel goed dat je naar de dokter gaat.

Als ik jou was zou ik dat gwn eerst afwachten, de dokter vraagt een paar verschillende dingen aan je en kan je dan doorverwijzen naar een psychiater, als die denkt dat dat verstandig is en de psychiater kan dan zeggen wat het is.

Het is wel belangrijk dat je dingen blijft doen nu, anders word het erger en ontwikkeld het en krijg je misschien zelfs wel suïcidale gedachten en dat wil je echt niet, want soms kan het heel sterk zijn en dan is het echt heel zwaar om met zo'n gedachte om te gaan.

Probeer dus daarom te voorkomen dat het zich verder ontwikkeld door proberen elke dag iets te doen, kan iets heel kleins zijn.

Zoals bijvoorbeeld een uurtje wandelen of iets opruimen of afspreken met iemand. Ik weet niet of je een hobby of sport hebt dat je heel leuk vind (of vond nu) maar als je dat hebt zou ik dat wel echt gaan doen, ik vind bijvoorbeeld basketbal heel leuk en als ik dat doe voel ik mij ook heel goed en  veel beter, je lichaam maakt ook een geluksstofje aan als je aan het sporten of iets anders (de dingen die ik net zei voor wat je zou kunnen doen) aan het doen bent.

Kortom let goed op jezelf (dus op hoe je je voelt en wat je denkt) , blijf dingen doen die je heel leuk vind en wacht het gesprek met de dokter af, dat is het enige wat je kunt doen, want niemand hier kan zeggen of je je wel of niet depressief voelt of dat je dat bent, dat kan alleen een psychiater.

Het komt in ieder geval goed, onthoud dat!!

:)

EEM37

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor het reageren hier heb ik heel veel aan:)

Reputatie 6
Badge +3

Hey Eenbezorgdetiener,

Het maakt denk ik niet heel erg uit of je depressief bent of niet. Als jij je niet fijn voelt, dan is dat zo! Gelukkig gaat zoiets altijd over,  soms duurt het lang en soms kort.

Wat mij soms helpt, is tekenen of schrijven. Je emoties of gevoelens ergens op krijgen kan rustgevend zijn.

Om weer motivatie te krijgen kan je misschien een doel voor jezelf zetten of een nieuwe hobby zoeken. Er zijn altijd nog wel leuke dingen die je kan doen. Soms moet je er alleen even voor zoeken.

Het is al heel goed dat je dokter voor je mentale problemen gaat! Dat gaat je vast helpen!

Groetjes iemand.

 

Reputatie 1
Badge

Bedankt:)!

Reageer