Skip to main content
Vraag

Belevenissen afsluiten?

• October 23, 2025
  • 33 reacties
  • 392 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+19

Hey allemaal! Ik zit al een paar dagen met een vraagje. Ik merk dat ik sommige dingen die ik mee heb gemaakt, soms weer voor me zie. Niet dat ik er (weer) wakker van lig hoor, maar zeg maar iets wat veel indruk maakte (bijv een openbare straf, of van pesterij geknield gezet worden in mn rokje) dat komt nog wel eens boven in mn gedachten. Ook als ik dat niet wil. Het zijn dan de wat heftige dingen natuurlijk, want leuke dingen zijn niet erg om te herinneren. Ik schreef al in het topic van ​@Tjempie  over jongens, dat een bepaalde herinnering blijvend lijkt, terwijl ik echt dacht dat ik het achter me had en er eig totaal niet meer mee zit. Dacht ik. En toch . Ook al ben ik trouwens wel happy hoor en leef fijn. Maar gewoon het is er.  Denken jullie dat je sommige momenten die je hebt meegemaakt echt kunt vergeten? Of afsluiten?  Kennen jullie tricks en tips? Of is het iets dat erbij hoort en je gewoon mee moet dealen en dat het je dan sterk en ervaren maakt? Is dit aanstellerig? Wat denken jullie ervan? 

Veel liefs, Tover 😘

33 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 23, 2025

Wat vervelend. Ik kan me goed voorstellen dat je met dit soort dingen blijft zitten. Wellicht kan je iets van teruapie krijgen? Ik denk dat ze je daar kunnen hlepen zulke gedachtes te laten verdwijnen.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 23, 2025

Hey,

Ten eerste, dit komt echt niet alleen bij jou voor hoor! Heel veel mensen die ik ken hebben hier last van :) (waaronder ik)🫶🏽

Het is ook helemaal geen aanstellerig gedrag, het is heel normaal dat je sommige dingen niet of moeilijk kan vergeten!

Wat ik dan altijd doe is er met mensen die ik vertrouw erover praten (in mijn geval is dit een docente en mijn oudere zus)

Je kan er ook altijd met vrienden over praten!

Hoop dat dit helpt🫶🏽

Xxx

Leo Leo 🫶🏽

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 23, 2025

Hoi Tover!

Sommige dingen blijven ook in mijn hoofd hangen. Op m'n netvlies gebrand. Ik wil ze dan ook niet daar hebben, maar ze verdwijnen niet... 

Het klinkt echt naar wat je hebt meegemaakt maar ik heb nog niet alles kunnen lezen want ik moet eerst ook de juiste volgorde vinden en in je reacties graven 😶

Ik denk niet dat dingen uit je hoofd kunnen verdwijnen. Sommige dingen zijn gewoon zwaar en moeilijk...  

Liefs 

XXX Yusa 😚

En het is niet aanstellerig hoor Tover... Ik vind juist dat je goed met alles omgaat. 🙂

( reacties samengevoegd door De Kindertelefoon )

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

Hoi Tover ♥️

Ahhw ja ik begrijp je wel. Zoals ik alles van jou lees is het ook veel wat je moest beleven. Ik vind het knap en ontzettend stoer hoe je bent en er over vertelt! 💪😘

Hoi ​@Yusa  ik  denk dat je het hier goed kan lezen wat hij bedoelt: 

https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/brief-die-je-niet-zal-sturen-99510/index2.html?postid=642778#post642778

En 

Vooral dat tweede gedeelte. Dus net onder het topic venster. 

Groetjes Tjempie xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 23, 2025

@Tjempie bedankt daarvoor! Ik ben er pas net dus ik weet niet echt alles xD

Ik zal ook je topics eens goed lezen Tover :) Wel een beetje veel al die honderden reacties... je bent gewoon populair ☺️

XXX Yusa 😙

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

Ja ik heb dat ook. Ben op de basisschool gepest en soms komen gedachten daaraan terug. Ik probeer er maar mee te dealen, zou niet weten wat ik er anders aan moet doen

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 23, 2025

Dankjewel lieve jullie! ♥️♥️ Ahw ​@Yusa  je hoeft echt niet alles te gaan lezen hoor! Dat is echt niet te doen 😘 en ik ben blij met elke tip! ♥️ Jullie zijn echt lief. 

Tover xxxx

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

Awhh gurliee dit moet echt verschrikkelijk zijn geweest! Misschien is iets van therapie handig? 

Liefs Misty!

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

@Misty.  Lief hoor. Tover is wel een jongen 😉😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 23, 2025

Haha niet erg hoor ​@Misty.  en ​@Tjempie  jullie helpen me goed, Vind het een compliment 😘

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 24, 2025

Hoi lieve Tover

Je krijgt al de goede adviezen. Praten helpt! En ik vermoed maar zo dat niemand op dit mooie forum het jou kwalijk neemt als je er aandacht voor vraagt hier. Je helpt anderen altijd zo geweldig dat ook jij absoluut wel je steun verdient hier. En krijgt, dat zie je ! 😘 Ikzelf vul hier regelmatig vragenlijsten in en als het onderwerp " gênante situaties" etc aan de orde komt zet ik er al een soort verontschuldiging bij, omdat ik zelf vind dat ik er "wel genoeg over heb gezegd". Maar dat moet ik niet denken, jij ook niet.. ik heb mijn ingrijpende ervaringen vorig jaar, en nu nog wel, goed kunnen bespreken met de psychologe, met een sport therapeut, zeker ook met mijn lief, en dat helpt. Tuurlijk maken die dingen indruk op jou lieve jongen! En tuurlijk weet je het  nog heel goed. En dat mag ook. En dus er over praten ook. En van je af schrijven, zoals je zo mooi deed in de brief topic van ​@Tjempie En het hier vragen mag ook. Dat is geen aanstellen dat is kracht 💪♥️ 

Veel liefs, wij zijn er voor jou 😘😘 Tartan 

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 24, 2025

@Tover01 oh haha sorry dacht dat je een meisje was omdat je een rokje droeg :')

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 24, 2025

Dankjewel lieve jullie! ♥️♥️ Ahw ​@Yusa  je hoeft echt niet alles te gaan lezen hoor! Dat is echt niet te doen 😘 en ik ben blij met elke tip! ♥️ Jullie zijn echt lief. 

Tover xxxx

Ok ❤️ Ik kan natuurlijk altijd een deel lezen 🙃

Jij bent ook lief hoor 😘

@Misty. Begrijpelijk hoor! Zou het ook denken als ik niet al dingen van Tover had gelezen …

Liefs XXX Yusa 😙

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 24, 2025

Hey ​@Misty.  Het maakt helemaal niet uit! 😘 Snap ik hoor. Geen enkel punt 👍😉

Liefs, Tover xxx

P.S. Het rokje noemde ik want was voor een paar grotere mensjes de reden dat ik op mn knieën moest (en zeggen dat ik een sis ben) omdat die luitjes dat erg eng of raar vonden blijkbaar 😏🥴

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 25, 2025

Hey, ik overweeg of ik misschien ook met de Kindertelefoon kan bellen hierover. Maar er zijn veel mensen met veel ergere dingen dus ik wil dan ook niet mensen in de weg zitten. ☺️ Maar praten is wel fijn idd. Bedankt voor jullie lieve reacties! ♥️

Liefs, Tover xxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 25, 2025

Heyy lieve ​@Tover01 ,

Dat mag je gewoon doen hoor!!😘 Je zit ermee en dat is al reden genoeg, en zelfs prankcallen mag❤️

Denk dat de moderator het daar ook mee eens is😉

Liefs😊

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 25, 2025

Hoi ​@Tover01  volgens mij mag jij zeker bellen met de KT. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw gevoelens niet "erg genoeg" zijn hoor. Ik weet zeker dat jij hier over mag bellen van de Kindertelefoon als jij daar behoefte aan voelt! ♥️ Neem aan dat de moderator het daar mee eens is 😉 Groetjes liefs Tartan X 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 25, 2025

Haha ​@Tartan16 we zeggen bijna hetzelfde ;)

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • October 25, 2025

Hoi ​@Tover01 ,

zeker weten, je bent van harte welkom om eens te bellen hier over. Daar zijn we voor! Jouw gevoelens en gedachten mogen er ook zijn, dus voel je vooral niet bezwaard.

Liefs,

Marieke / De Kindertelefoon

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 25, 2025

@Marieke  top dat u er op in haakt♥️! ♥️ Zie je Tover, voel je nooit bezwaard, je doet zo veel voor anderen..😘😘 Tartan X 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • October 25, 2025

@Tover01 

Hey Tover,

Ik ben nieuw op dit forum en heb je reactie in een topic van Tjempie nog niet meteen terug gevonden.

Maar om het te hebben over je topic hier, helaas heb ik ook geen tips en tricks om gebeurtenissen permanent te vergeten.

Heb ook gebeurtenissen gehad die ik liever vergeet, en na een tijdje lukt dat, en dan is er plots een woord, uitspraak of bericht in het nieuws waardoor ik die herinneringen plots weer heb. 

Denk altijd, waarom komt dit nu weer teug, meestal lukt het om het na een dag/nacht los te laten. Afhankelijk van de gebeurtenis denk ik dat ik er misschien uit moet leren. 

Wens je heel veel sterkte toe in gebeurtenissen die als herinnering terug komen. En als je je sterk genoeg voelt om erover te schrijven, doe het. Anderen, zoals ik, kunnen er ook uit leren.

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 26, 2025

@Timmer  hier is mijn post over de reactie van ​@Tover01  🙂

https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/belevenissen-afsluiten-100100?postid=645838#post645838

Groetjes Tjempie xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 26, 2025

Hoi Tover, het is een heel goed idee om er eens over te bellen, ik denk ook dat het helpt om  er goed over te praten. Dat mag ook en is niet raar. Zeker niet met jouw ervaringen. En weet je, ik vind het juist krachtig. En ook dat je niet veranderd om wat je meemaakt maar jezelf blijft. En ook gekleed blijft zoals jij wil en niet een ander. Het is fijn dat je zo stoer bent. En met je meisje praat en dat zij jou ook steunt. Maar soms heb je even een extraatje nodig van iemand die deskundig is. Iedereen hier snapt dat. En dan vertellen over je ervaringen, je valse straf vorig jaar en dat knielen is zo logisch dat je dat wilt uiten. Zou ik ook doen. Vertel alles wat je wilt en dat mag hier ook! ♥️ Jouw gevoelens zijn absoluut ook heel belangrijk! Kijk maar wat ​@Marieke  zei 😘

Groetjes Tjempie xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 26, 2025

Hey ​@Timmer en ​@Tjempie  jullie ook heel erg bedankt 😘! Ik zal zeker bellen, en ik lees nu telkens ook reacties terug op mijn eerdere topics. En vanmorgen heb ik (in rokje xd!) heel fijn met mijn lieve vriendin zitten praten en ze hield mij zo lief vast en opeens kwamen mijn tranen en dat luchtte zo op! ☺️☺️ Ik kwam er ook achter dat het me vooral gaat om de dingen van kort geleden, niet om mijn straf in gr8 omdat die terecht was.   Maar dat op de knieën en openbare straf voor andermans fouten enzo en elke keer weer opmerkingen (ook bij voetbal), het raakt me toch. Ook al wil ik het niet. Jullie hebben gelijk dat het helpt en jullie advies is echt lief en waardevol! Ik laat me inderdaad echt niet veranderen  hoor Tjempie ! 💪😉♥️ 

Liefs, Tover xxxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 26, 2025

Ach wat lief, wat een schatjes zijn jullie met elkaar ♥️ echt waar.  Groetjes Tjempie 😘