Vraag

Belevenis wereld

  • 31 December 2018
  • 8 reacties
  • 139 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De kans is zeer groot dat ik HSP heb. Mensen met HSP beleven de wereld anders dan "normale" mensen. Ik vraag me af hoe "normale" mensen dan de wereld beleven. Zouden jullie mij daarmee kunnen helpen?

Ik weet niet beter dan hoe ik de alles altijd binnenkrijg en verwerk maar blijkbaar is dat heel anders dan "normaal" maar hoe gaat dat dan bij "normale" mensen?

(Ik weet niet zeker of dit wel het juiste subform hiervoor is.)


Met vriendelijke groet.

8 reacties

Eh, zou je misschien wat meer informatie of voorbeelden geven?
Dat geeft andere gebruikers sowieso wat meer houvast bij het schrijven, maar dan is het net wst makkelijker om te vergelijken.
Tuurlijk,

je kan door zoiezo meer over vinden in mijn andere topic, maar ik zal het nog even kort uitleggen.


De kenmerken van iemand met HSP zijn:

1) Een intensievere en gedetailleerdere waarneming (horen, zien, ruiken, proeven, voelen)

2) Sterk vermogen sferen en stemmingen van anderen aan te voelen

3) Ervaart zowel de stemming van anderen als die van zichzelf heel sterk

4) Hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel wat voor conflicten kan zorgen

5) Een rijkelijk innerlijke beleving van de wereld wat samengaat met dromen en fantaseren

6) Meer dan gemiddeld onder de indruk van kunst en muziek

7) Pas waarde ergens aan kunnen hechten wanneer er een gevoel aan te pas komt

8 )Een sterkere verbinding met de natuur

9) Willen anderen graag helpen en bijstaan

10) Over het algemeen perfectionistisch van aard

11) Een goed inlevingsvermogen

12) Hebben een zeer goed ontwikkelde intuïtie

13) Lijken over een 6de zintuig te beschikken

14) Diepzinnig en creatief

15) Denken in beelden (plaatjes)


Zelf als ik bijvoorbeeld naar een ander lokaal loop krijg ik alles mee wat er om mij heen gebeurt en meestal onthou ik dan precies wat er gebeurt is. Ik krijg alle gesprekken binnen die om mij heen gebeuren, ook van mensen die ik niet ken. Ik kan aan voetstappen horen wie er achter me loopt. Ik weet altijd precies wat er om mij heen gebeurt en wanneer ik in de aula staat weet ik eigenlijk altijd wel waar iedereen is die ik ken. Ik zie altijd iedereens emotie en wil altijd iedereen helpen. Het liefst ben ik buiten in de natuur, ik ben echt een buitenmensen. Het belangrijkste voor mij is andere mensen helpen, het geeft mij een goed gevoel en vind het erg leuk om te doen. Het grootste probleem is vooral dat ik alles onthou wat er om mij heen gebeurt en is gebeurt. Hier kom ik gewoon niet van af. En zo zijn er nog veel meer dingen.
Hoi!

Ik ben zelf HSP dus hiermee zal ik je niet kunnen helpen 😉.
Ik wil wel even zeggen dat mensen wel een beetje hun belevingswereld kunnen omschrijven aan de hand van jouw voorbeeld, maar dat dit echt per persoon varieert, zowel binnen HSP als niet-HSP, en omdat je erg moeilijk "de leefwereld van niet-HSP'ers" helemaal authentiek zal kunnen ervaren of vergelijken, mede omdat "een leefwereld" moeilijk op papier (/scherm) weer te geven is, ondanks je goede voorbeeld, je geeft er toch steeds een eigen twist aan vanuit je eigen belevingswereld wanneer je iemand verhaal leest.
Snap je een beetje wat ik bedoel, ik vind het nogal ingewikkeld neer te schrijven?

Groetjes
Lot
Ik snap zeker wat je bedoelt.

Ik vroeg het me gewoon af, want ze zeggen dat mensen met HSP de wereld anders beleven dan "normalen" mensen. Dus ik vraag me dan af, "hoe beleven zij dat dan?". Want ik weet alleen hoe ik zelf alles beleef en ik weet dat ik niet eens in de beurt van "normaal" kom.
P.s. sorry voor het off-topic gaan, maar nog een kleine nuance over je eerste bericht:

Je spreekt over HSP hebben, dit klopt niet want hoogsensitiviteit is een eigenschap van mensen, met typische kenmerken, het is niet zoals een syndroom dat je kan hebben, je bent hoogsensitief (of niet).
HSP is trouwens de afkorting van high sensitive person (= hoogsensitief persoon) dus dat kan je al helemaal niet 'hebben' 😉.
P.s. sorry voor het off-topic gaan, maar nog een kleine nuance over je eerste bericht:


Geeft niet, ik dacht dat hij al dood was omdat er geen reacties waren.


Je spreekt over HSP hebben, dit klopt niet want hoogsensitiviteit is een eigenschap van mensen, met typische kenmerken, het is niet zoals een syndroom dat je kan hebben, je bent hoogsensitief (of niet).
HSP is trouwens de afkorting van high sensitive person (= hoogsensitief persoon) dus dat kan je al helemaal niet 'hebben'



Ik weet het, ik had het opgezocht. Maar ik wist niet hoe ik het anders zou moeten verwoorden.
Ah heel herkenbaar @AnOnIeMer2019 ! Ik heb ook HSP (en add en misschien ook ass). Ik weet dus ook niet hoe anderen de wereld ervaren. Maar ik merk wel dat mensen om mij heen veel gemakkelijker mer bepaalde dingen omgaan terwijl ik enorm veel verdriet heb. Dingen raken ne dan enorm diep. Mensen vinden me dan altijd enorm overgevoelig.
Omdat er eigenlijk geen reacties zijn die jouw vraag beantwoorden heb ik besloten te reageren. Op dit moment word ik getest voor autisme. Daarom ben ik misschien niet de persoon die het antwoord zal geven waar jij naar zoekt maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt.

1) Een intensievere en gedetailleerdere waarneming (horen, zien, ruiken, proeven, voelen
Dit ervaar ik ook.

2) Sterk vermogen sferen en stemmingen van anderen aan te voelen
Dit merk ik eigenlijk nooit op. Hoe voel je een sfeer aan? Door met mensen te praten of door non-verbale communicatie?

3) Ervaart zowel de stemming van anderen als die van zichzelf heel sterk
Volgens anderen kom ik vaak gevoelloos over en zo voel ik mij meestal ook.

4) Hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel wat voor conflicten kan zorgen
Dit herken ik, ik speel graag 'rechter' als mijn vriendinnen ruzie hebben.

5) Een rijkelijk innerlijke beleving van de wereld wat samengaat met dromen en fantaseren
Vroeger was ik hier heel goed in. Ik bedacht hele lange verhalen met elk detail in de verhaallijn uitgewerkt, met de bedoeling om ze uiteindelijk op te schrijven.
Laatst moest ik een verhaal bij engels schrijven en dat ging me niet zo makkelijk af. Als ik karakters teken lukt het mij meestal echter wel om een achtergrondverhaal te verzinnen.

6) Meer dan gemiddeld onder de indruk van kunst en muziek
Ik houd erg van beide muziek en kunst.

7) Pas waarde ergens aan kunnen hechten wanneer er een gevoel aan te pas komt
Nee, dingen hebben voor mij meestal waarde als ze echt een rationele reden hebben. Waarde gebaseerd op gevoel komt bij mij wel voor maar niet vaak.

8 )Een sterkere verbinding met de natuur
Dit heb ik een beetje denk ik? Ik houd wel erg van de natuur alleen niet alle dingen in de natuur(stranden, water en honden)

9) Willen anderen graag helpen en bijstaan
Ja dat doe ik graag. Of ik er goed in ben is een ander verhaal.

10) Over het algemeen perfectionistisch van aard
Ik weet niet of ik perfectionistisch ben. Ik let vaak op details maar soms zorgt imperfectie juist voor perfectie.

11) Een goed inlevingsvermogen
Nee dat heb ik niet, hoewel dat wel vooruitgaat door mensen op dit forum proberen te helpen.

12) Hebben een zeer goed ontwikkelde intuïtie
Nee, dit heb ik totaal niet. Ik ben erg rationeel.

13) Lijken over een 6de zintuig te beschikken
Is dat niet hetzelfde als een sterke intuïtie hebben?

14) Diepzinnig en creatief
Ik houd ervan om te tekenen en muziek te maken. In mijn tekening stop ik altijd wel een boodschap die je pas opmerkt als je op de details let en mij goed kent. Filosifie ben ik ook erg in geïnteresseerd.

15) Denken in beelden (plaatjes)
Ik denk voornamelijk in kleuren, cijfers en beelden. Als er een verband tussen iets zit vergelijk ik die vaak met andere verbanden.

Reageer