Skip to main content

Hallo, 

Ik ben bang voor de tandarts omdat ik bang ben van de tandarts reactie / commentaar.  1e omdat nu al bijna een  jaar gelden is  dat ik ben geweest, en ik zou dan wel met iemand mee willen maar mijn vader en moeder willen niet mee want mijn vader is ook al een tijd niet geweest. En mijn moeder zit nu bij een ander omdat ze deze tandarts niet mag en nu gewoon zegt dat ik alleen moet omdat ik oud genoeg ben.

Heyy

 

Vervelend dat je bang bent voor de tandarts.. 
 

Als je wilt dat er iemand met je mee gaat kan je aan je ouders vertellen dat je het een beetje spannend vind en graag wilt dat er iemand mee gaat omdat je dat prettig vind en het dan makkelijk vind.


Je hoeft denk ik echt niet bang te zijn voor de tandarts. Het kan zijn dat hij verteld dat je een gaatje of tandsteen hebt, maar hij zal echt niet op een harde manier commentaar geven hoor.

 

Het komt goed!

 

Groetjes van mij.


Heey,

Wat vervelend dat je bang bent voor de tandarts, ik begrijp dat je er dan extra tegen op ziet. Je vertelt dat je bang bent voor de reactie/commentaar van de tandarts, heb je dat weleens eerder gehad?

Is het een idee om bij je ouders aan te geven dat je liever niet alleen zou gaan, ook al zegt je moeder dat je te oud bent. Dat je vader lang niet is geweest, lijkt me ook niet jouw probleem.

Als je eerlijk aangeeft dat je bang bent voor de tandarts en daarom liever niet alleen zou gaan, willen je ouders vast wel met je meedenken. Misschien dat je alsnog alleen gaat, maar kunnen ze je wel tips geven of geruststellen.

Nog een kleine tip: vaak helpt het om aan leuke dingen te denken. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar dat helpt serieus echt wel. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een leuke vakantie of een plek die je nog wilt bezoeken of iets leuks dat je hebt meegemaakt.

Succes bij de tandarts!

Groetjes,
Simply Me


Slim

 

 onnodige quote verwijderd KT

Nou niet echt erg maar ik vat iets niet ergs al erg op. Ja ik heb dit ook al bij mijn ouders aangegeven. Maar ik ga het wel nog een keer proberen. Ook bedankt voor je tip maar dat vind ik moeilijk want ik ben altijd aan het door denken ( slechte eigenschap ) dus bij het leuke vind ik altijd wat slechts echt na 10 min heb ik iets gevonden wat niet voor mij tegenstrijdig is.

 

 


Heey,

Goed dat je dit al bij je ouders hebt aangegeven, hebben zij er verder nog iets mee gedaan?

Het is vaak moeilijk aan leuke dingen te denken als je heel erg op de andere kant gefocust bent. Het is wel iets wat je kunt trainen. Nu kost het ongeveer 10 minuten voordat het lukt om aan iets leuks te denken en minder tegenstrijdige gedachten hebt. Als je het vaker en vaker probeert lukt het op een gegeven moment misschien wel na 8 minuten en weer later na 5 minuten.

Je kunt van tevoren ook wat onderwerpen bedenken en op een briefje schrijven. Als je dan bij de tanda zit, kun je nog ff op je briefje spieken. Dan kost het misschien wat minder moeite.

Groetjes,
Simply Me


Hey Lara11p,

Vervelend dat je bang bent voor de tandarts.

Je hoeft echt niet bang te zijn voor het commentaar wat de tandarts misschien geeft. Het commentaar is juist bedoelt om jouw te helpen, en niet om jouw af te kraken. Misschien maak je je tanden niet heel goed schoon, maar dan krijg je er juist hulp bij.

Je zou tegen je ouder kunnen zeggen dat je bent voor de tandarts bent en dat ze daarom met jouw mee kunnen gaan. Het is echt niet iets om je voor te schamen als dat zo is.

Verder zou je als je in de tandartsstoel ligt aan leuke dingen kunnen denken zoals Simply Me zei, en\of je handen op je buik leggen en dan op je ademhaling letten. Je zou ook in overleg met de tandarts muziek op kunnen zetten met oortjes of een koptelefoon.

Het is begrijpelijk dat je bang voor de tandarts bent, maar dat is echt niet nodig. In mijn ervaring (van zes jaar operaties) zijn het altijd hele lieve mensen die het zo voorzichtig mogelijk willen doen.

Groetjes iemand.


Hallo,

 Je kan van tevoren nog je tanden poetsen dat is altijd wel handig. Je kan ook misschien kijken waar iets bij de tanden raars is dan ben je der ook op voorbereid wat hij/zij gaat zeggen. Vergeet niet dat de tandarts je wil helpen. Ik weet wel dat je het lukt om bij de tandarts te gaan. Maak anders in je hoofd grapjes erover ofzo.

 


Vervelend dat je er zo tegenop ziet. Zoals de anderen al zeggen is dat op zich begrijpelijk maar niet echt nodig. Een tandarts zal nooit boos worden over de manier waarop jij je tanden behandelt. Het kan natuurlijk zijn dat hij/zij zegt, ‘goh, ik zou dit en dit doen, vaker dit en minder vaak dit.’ Maar er zit natuurlijk een verschil tussen bekritiseren en advies geven. Ze zitten daar om je te helpen en zoals Lost_in_Life al zegt, niet om je af te kraken.

Dat je een jaar niet bent geweest is niet zo gek in coronatijd. Mijn halfjaarlijkse controle was dit jaar ook afgezegd omdat ze toen alleen nog open waren voor noodzakelijke behandelingen. Het is dus niet gek dat je een jaar niet bent geweest.

Ik begrijp dat je liever samen met iemand gaat en de anderen hierboven geven ook tips om het je ouders te vragen. Nu weet ik alleen niet of dat qua corona ook mag. Ik was laatst ook bij de tandarts met me moeder maar we werden een voor een binnen geroepen. Bij onze tandarts mocht je namelijk niet met meerdere personen de behandelkamer binnen. Maar misschien mag dat bij jou tandarts wel, dat zou je even kunnen navragen.

 

Wat betreft behandeling zelf:

Ik heb vroeger een beugel gehad dus ik heb zo vaak in die stoel gelegen dat het nu gewoon als een routineklusje voelt. Het valt echt wel mee, je ziet er vaak zo tegenop dat het vooraf veel erger is dan het daadwerkelijk is als je in die stoel ligt.

Als je het echt heel spannend vindt, is het inderdaad een idee om te proberen jezelf af te leiden. Je kunt één oortje in doen, zodat je muziek kunt luisteren en het kan horen als de tandarts wat tegen je zegt. Maar meestal staat er ook wel een muziekje aan in de behandelkamer. Voor de rest zou ik gwn je handen lekker op je buik leggen en ik vind het altijd wel zo fijn om me ogen gwn dicht te doen. Zo voorkom je dat je uiteindelijk sterretjes ziet door het felle licht maar ik vind het ook gewoon prettig omdat de tandarts vaak recht boven je hangt. Ik vind het dan een beetje ongemakkelijk om die van zo dichtbij recht aan te kijken. Nog een voordeel is dat je niet ziet wat er precies gebeurt. En nu zal je misschien denken, is dat een voordeel? Ik denk het wel. Zeker als je zenuwachtig bent, zal elk instrument eruit zien als een martelwerktuig terwijl het allemaal enorm meevalt. Als de tandarts wat gaat doen, zal hij/zij het wel vertellen.

Relax, focus desnoods op wat anders en laat het gewoon lekker gebeuren. Het valt echt wel mee.


Reageer