Vraag

Bang voor de toekomst

  • 23 August 2021
  • 2 reacties
  • 71 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben dit jaar afgestroomd naar mavo omdat het afgelopen jaar heel moeilijk voor me is geweest. Maar ik zit dit jaar in mijn laatste jaar op de middelbare school en ben steeds aan het bedenken wat er allemaal fout kan gaan.

Ik denk na over of mensen me wel leuk genoeg gaan vinden. Of dat ik er niet bij hoor omdat iedereen elkaar al kent en ik er dan ineens ook ben. 

Ik ga over een maand ook op excursie naar Tsjechië en ik heb heimwee en voel me niet snel ergens op me gemak, vooral niet bij mensen die ik niet zo goed ken. 

Ook denk ik na over wat ik ga doen na de middelbare school want ik heb geen plan en ik ben bang dat ik op de straat beland ofzo. Ik weet dat het misschien een beetje overdreven klinkt maar dat is wel waar ik overna denk.

Heeft iemand tips over hoe ik minder bang kan zijn en minder pieker over wat er nog komen gaat?? 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Gebruiker 

Ik denk dat je het wel goed kunt vinden met je nieuwe klas. Toen er bij ons iemand in klas kwam ging dat gewoon helemaal goed. Ze heeft nu ondertussen al een aantal nieuwe vrienden!

Vervelend dat je af en toe heimwee hebt. Wat hier goed tegen helpt is chatten / bellen met je ouders. Vertrouwde dingen doen. Oftewel beetje zelfde ritme en gewoon gewoontes van thuis doen. Je zou nog even op het forum een aantal topics over heimwee kunnen bekijken. En na 1 maand is er best wel een kans dat je misschien al iemand hebt gevonden in de klas. Waarmee je het goed kunt vinden of bevriend bent. Het lijkt me handig als je je mentor informeert. Zij kan misschien ook nog een beetje helpen.

Ga nu maar eens piekeren over alles dat geweldig kan gaan :D

Veel succes!

Groetjes NV

Reputatie 3
Badge +1

heyy heyy,

Het is heel logisch dat je bang bent, maar het is belangrijk om te onthouden dat heel veel mensen niet weten wat ze moeten doen. Op veel middelbare scholen hebben ze opleidings markten ik weet niet of je dat ook op school heb? maar dan kan je ook zien naar wat er allemaal is en je kan naar open dagen gaan met iemand dan is het veel minder eng :)

Het belangrijkste is dat je wat gaat doen dat je leuk vind en als je het nog niet weet is het helemaal niet erg. Er is ook een opleiding dat breed heet en dan doe je zeg maar alles een soort tussen jaar maar dan heb je nog wel school. Een extra jaar om te bedenken wat ja gaat doen dus. 

Natuurlijk kan je ook altijd bij je mentor te recht en of bij iemand die over opleidingen gaat op je school daar is vaak wel een speciaal iemand voor. En heimwee is natuurlijk heel naar een foto meenemen helpt altijd of een vertrouwens/ geluk dingetje en het kan van alles zien een armband of iets anders. Iets dat je een veilig gevoel geeft. Ook zou je het met je moeder kunnen overleggen en dat je dan bijvoorbeeld elke dag met haar gaat appe. 

Ook leer je na een tijdje je klas een beetje kennen en creër je een band en ik weet zeker dat je dan ook vrienden maakt :) En als je goed oplet zie je dat de leukste dingen altijd gebeuren als je het niet plant en dat zegt iemand met autisme nog wel:joy:

hopelijk heb je hier wat aan en sorry voor de lange tekst haha.

joe joe!!

Reageer