Skip to main content
Vraag

Bang van falen

• August 19, 2025
  • 3 reacties
  • 74 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben bang van falen. Extreem. Ik krijg een bedrukt gevoel in mijn borst en het wordt moeilijk om adem te halen als ik alleen maar denk aan falen. Ik wil iedereen altijd blij maken. 

Mijn ouders zetten altijd vrij hoge standaarden voor mij die nu echt te veel zijn geworden. Ze zeggen dat ik het goed doe in school en durf ik geen enkele buis te halen. Ze zeggen dat ze twee perfect mentaal gezonde kinderen hebben opgevoed. Ik verberg mijn depressie van twee voor hun en huil nooit.

Elke keer als ik iets faal blijft het voor altijd in mijn hoofd. Ik heb in het 1ste of 2de leerjaar iets fout gedaan waar ik straf voor heb gekregen om een reden voel ik me alsof gefaald ben als ik er aan denk. 

Op het einde van elke dag voel ik me alsof ik gefaald ben. Om dat tegen te gaan probeer ik een productieve dag te hebben. Ik had macarons gebakken, ik had een workout gedaan, ik had gelezen en mijn schermtijd was minimaal. En nog steeds ben ik huilend naar bed gegaan. De rest van de week had ik nergens meer zin in. Ik weet gewoon niet meer hoe ik dit kan oplossen. Heeft iemand dit ooit gehad en hoe moet je dit dan oplossen?

3 reacties

crispy roach
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • August 20, 2025

hey ​@Anoniem09 ,

Dit is inderdaad iets wat vaker voorkomt en heel veel personen mee te maken hebben of hebben gehad maar natuurlijk ervaart iedereen het op een andere manier. Ik begrijp dus volgens mij ook dat jij dit ervaart als iets wat heel veel invloed heeft op jouw dagelijks leven? Als dat zo is denk ik dat het een goed idee is om met een professional als dat mogelijk is of met  iemand van school (volwassen) die je vertrouwt te praten. Deze mesnen kunnen jou ook helpen bij het uitleggen van jouw situatie aan jouw ouders zodat ze je misschien beter kunnen begrijpen.

en tijdens de momenten dat je zo bang bent om te falen is het natuurlijk zo dat je erg gespannen wordt en er dus ook een grotere kans is dat je juist onnodige fouten maakt. Hiervoor kun je verschillende dingen proberen die je misschien rustig maken zoals luisteren naar muziek die voor jou rustgevend is, een bepaald getal in je hoofd nemen en je voornemen dat na het tellen van 0 tot dat getal dan weer van dat getal naar 0, je stopt met het zo onrustig zijn of je schrijft op een blaadje allemaal goede herinneringen en je pakt dat blaadje er telkens bij als je het nodig hebt om aan goede dingen te denken. Er zijn nog veel meer technieken en je moet er zelf een beetje achterkomen wat voor jou werkt. 

Maar hoe dan ook, wat je ook doet en ookal voelt het alsof je faalt,

je bent meer dan genoeg. Niemand is perfect maar juist daarom zal er niemand mogen zijn die jou zegt dat jij alleen faalt en nooit genoeg bent. 💕

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 20, 2025

Jaa ik herken dit, ik heb ook faal angst. Zeker tijdens examens, echt verschikkelijk

xx liefs Wolf 🐺

• August 28, 2025

Ik heb ook cognitieve faalangst echt zooo irritant