Vraag

bang om fouten te maken en streng voor mezelf

  • 23 June 2021
  • 1 reactie
  • 77 Bekeken

Badge

Hoi,

Dit is mijn allereerste topic maar ik wil echt wat vragen. Ik speel al een tijdje op heel hoog niveau met voetbal maar het probleem is dat ik alles wil goed doen en geen fouten durf te maken waardoor ik juist fouten ga maken. Daardoor ga ik soms ook niet naar training want dan worden sommige mensen boos op me. Ik kreeg ook laatst te horen van een vriend van me dat mijn concurrent zegt dat ik super slecht ben en er niks van kan. En het laatste ding is dat ik echt super streng voor mezelf ben en als ik 1 fout maak dat ik er gelijk mee ga zitten. Heeft 1 van jullie tips hoe ik met deze 3 problemen kan omgaan


1 reactie

Hey! Ik herken het probleem. Misschien een gekke vergelijking, maar ik vond het ook heel moeilijk om een eerste bijbaantje te nemen. Ik was namelijk bang dat ik (net als jij dus) fouten zou maken en dat mensen boos op me zouden worden. De reden dat ik het toch heb gedaan, is omdat fouten maken er nou eenmaal bijhoort, en soms zelfs nodig is. Zo kun je leren wat je de volgende keer anders kunt doen, waardoor je steeds beter wordt. Het klinkt misschien een beetje cliché maar het is echt zo. We maken daarnaast allemaal fouten, ook jouw concurrent dus. Ik wil je niet aanmoedigen om opeens heel slordig te worden, want het kan ook in je voordeel werken om kritisch te zijn naar jezelf toe. Het enige is dat je er niet in moet doorschieten. Als je iets verkeerd doet, bedenk dan hoe je het de volgende keer beter kunt doen, en ga dan weer verder. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, I know😅

Trouwens, wat knap dat je op hoog niveau kunt voetballen! Je kunt al beter voetballen dan de meeste mensen :) Wat ook handig is, is om te bedenken hoever je al bent gekomen. Dat kan je ook meer zelfvertrouwen geven. Daardoor komt de kritiek van jouw concurrent hopelijk minder hard aan, omdat je dan weet dat je het echt wel goed kan :) Ik hoop dat dit je kan helpen!  Veel sterkte.

Reageer