Bang in het donker

  • 13 May 2019
  • 3 reacties
  • 137 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal, ik ben 14, bijna 15, heb op school een best stoer imago terwijl ik helemaal niet zo ben. Maar mij probleem is dus dit: ik ben echt niet normaal bang in het donker. Vaak moet ik rond 00:30 nog even plassen en dan ga ik slapen. (Me ouders slapen dan al) We hebben alleen maar een wc beneden en vind het echt super eng als ik dan naar de wc moet. Op de wc zit ik dan 15 min te rillen van de angst totdat ik alle moed bij elkaar heb geraapt om weer naar boven te rennen. Alleen is het rare dus dat in alleen thuis bang ben en niet bij anderen. Wat moet ik doen want ik durf niet te plassen in de avond!!

3 reacties

Hey,
Wat vervelend!
Waar ben je precies bang voor?
Misschien zou je een licht aan kunnen doen.
Ook zou je een plasemmer op je kamer kunnen zetten.
Ik zou er ook met je ouders over praten.
Hopelijk heb je er wat aan,
Xx
Hoi

Je bent bij je thuis bang in het donker. Weet je wanneer deze angst begonnen is? Was deze angst er altijd al, of kan je aanwijzen op welke leeftijd dit begon?

Zoals Bloempje zei, kan je de lichten op weg naar de badkamer aandoen. Ook heb je van die waaklampjes die je in het stopcontact kan pluggen. Zo'n waaklampje neemt de grootste duisternis weg.

Misschien helpt het om jezelf af te leiden. Je zou bijvoorbeeld naar vrolijke muziek kunnen luisteren, of naar een comedy podcast. Op die manier ga je je nachtelijke tochtjes naar de wc associƫren met iets vrolijks.

Als deze angst blijft bestaan, kan het nuttig zijn om hier met een psycholoog over te praten. Een psycholoog kan je doelgericht helpen bij dit soort dingen. Voor een doorverwijzing naar een psycholoog, kan je terecht bij de huisarts.

Groetjes
Kenshin
Hey,
Een angst hebben is normaal. Zelfs de coolste persoon heeft een angst die ze niet vertellen dus een angst hebben is echt geen big problem. Maar ik snap wel dat je er minder last van wilt hebben.

Mijn zusje heeft angsten in het donker daarom heb een wekker gekocht die licht cijfers heeft en die geeft dan genoeg licht voor mijn zusje zodat het niet te donker is voor mijn zusje en niet te licht voor mij. Daarnaast heb ik met der afgesproken dat het licht aanblijft tot zij in slaap valt en daarna gaat het uit zodat ik geen last van het lucht heb.

Je kan dus bijv. met jouw ouders afspreken dat het licht aanblijft tot jij slaapt en daarna zetten zij het uit. Of je komt gwn een nachtlampje is geen big deal toch?

Je kan ook vragen of je bewegingssensorlampen (hoe ze ook heten) bij de trap en in de gangen mag zetten. Dan hoef je niet uit te leggen waarom er allemaal waaklampjes door de gangen hangen en het is luxe. Mijn pa had er 1 op aliexpress bestelt en het werkt wel goed. En anders heb je ze ook bij de ikea die kan je ook met jouw telli besturen is ook makkelijk. Of je laat een wc in jouw kamer bouwen maar dat lijkt me te prijzig.

Maar psycholoog enz vind ik wel een stap verder gaan.

Ik hoop dat je wat aan dit hebt

Reageer