Bang dat ik mezelf ga snijden

  • 2 February 2021
  • 11 reacties
  • 172 Bekeken

Badge

Hoi ik ben Sanne en ik heb me zelf bijna gesneden ik ben dood op en ik ben bang dat ik het echt ga doen 


11 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Sanne,

ik snap dat je bang bent dat je het echt gaat doen. Ik heb even een vraagje, wat is de reden dat je jezelf bijna had gesneden? Wilde je jezelf straffen? Of was je boos om iets? Of was je gewoon bijna uitgeschoten met een mes?

Ik heb verder geen ervaring met snijden, maar als je het doet omdat je jezelf uit wilt leven over iets (woede, verdriet, pijn, ietsanders) is dit niet de juiste optie. Dat is het sowieso niet. Probeer dat in je hoofd te prenten, verder zou ik je aanraden om messen uit je buurt te houden (smeer je boterham maar met een lepel (nee sorry, grapje)).  En probeer een andere manier te zoeken om datgene wat je dwarszit en je er toe aanzetten jezelf te proberen te snijden te uiten. Zoals ik al vaker tegen mensen zeg kan je bijvoorbeeld heel hard in een kussen stompen. Maar misschien lucht het jou wel op om muziek te luisteren en hard mee te zingen.

Zo zijn er nog meer manieren, maar jezelf pijn doen is geen optie!

Hopelijk lukt het je, je ervan te weerhouden. Ik denk het wel hoor. En als het niet lukt moet je proberen er met iemand over te praten. Dat helpt ook. Al helemaal als het iemand is wie je vertrouwd.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

Er was een heftige ruzie  en was boos verdrietig en boos op me zelf

Dankjewel

 

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Sanne,

wat vervelend dat er ruzie was! Ik ga er door Corona van uit dat het bij jou thuis was? Is er misschien iemand met wie je er over kan praten? Bijvoorbeeld vrienden of familie. Of zie je misschien de mogelijkheid om het goed te maken? Of is het misschien zelfs al goed gemaakt? Als je geen mogelijkheid ziet om er met een kennis over te praten helpt het mij altijd om te chatten met de kindertelefoon, maar misschien vind jij bellen wel fijner. Of misschien wil je het wel helemaal niet.

Als je boos of verdrietig bent helpt het vaak om iedere dag wat dingen op te schrijven (dat deed ik altijd toen ik me naar voelde). Je neemt je een bepaald aantal dingen voor wat je op moet schrijven, bijvoorbeeld 3 dingen die stom vind en 3 dingen die je leuk vind/trots op bent die vandaag gebeurt zijn.  Zo gooi je al die spanningen van je af, en als je ook nog eens het leuke voor het laatste bewaart heb je meteen weer een goed gevoel.

Veel geluk Sanne!


Groetjes,

Paardebloem

Hee Sanne,

Wat vervelend om te horen dat je je zelf wilt snijden en je extra getriggerd werd door een ruzie.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat snijden uiteindelijk niet helpt. Het geeft je op korte termijn een beter gevoel, dat je even van je rot gevoel af bent. Maar daarna voel je je eigenlijk nog slechter, want het rot gevoel komt toch wel terug. En mogelijk houd je er ook nog littekens aan over.

Gelukkig zijn er gezondere manier om met je gevoel om te omgaan.

Het is handig om voor jezelf rust te pakken en op een positieve manier op te laden. Probeer te ontspannen en je gevoel positief te uiten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een mindfulness-, ademhalings-, of ontspanningsoefening.

Soms helpt het ook om je gevoel er uit te schreeuwen. Dit kun je doen in een kussen of gewoon hardop. Voor sommige mensen helpt bijvoorbeeld slaan in een kussen of een elastiekje om je pols.

Wat vaak ook helpt is opschrijven hoe je je voelt. Daarmee laat je vaak de gevoelens en emoties wat meer los. Dat het niet meer zo rondhangt in je hoofd. Pak pen en papier en ga schrijven, schrijf het gewoon van je af. Het hoeft niet perfect, het eerste wat in je opkomt. Als je het opgeschreven hebt, dan heb je het van je afgeschreven.

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen.  

De vraag is ook is snijden het echt waard? Gaat het je helpen, is het nodig om jezelf pijn te doen, jezelf te straffen, etc..

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt. 

Sterkte en succes gewenst!

Groetjes,
Simply Me

Badge

Dankjewel voor de liefe berichten het helpt echt

 

Hee Sanne,

Fijn om te horen dat het helpt!

Je gaf aan doodop te zijn en bang te zijn het echt te gaan doen.
Weet je voor jezelf ook hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat je jezelf gaat snijden, in ieder geval niet toegeven aan die neiging?

Je kunt overwegen om iemand in vertrouwen te nemen om eens te praten over hoe je je voelt. Het klinkt alsof deze gevoelens niet in een keer zijn ontstaan en het is vaak prettiger als je hier niet in je eentje mee hoeft rond te lopen. Er zijn echt mensen die je hierbij willen helpen!

Groetjes,
Simply Me

Badge

Ja ik kan wel met iemand praten maar het gevoel dat je het wil doen maakt je moe 

Hee Sanne,

Dat kan ik helemaal begrijpen, dat het gevoel om te snijden moe maakt. Fijn dat je er in ieder geval met iemand over kunt praten.

Het lijkt me dan wel fijn voor je om te weten hoe je daarmee om kunt gaan. Zodat je ook niet zo moe wordt of andere negatieve gevoelens en gedachten ervaart.

Ik zou je willen aanraden om bijvoorbeeld hulp te zoeken via de huisarts. Je hoeft niet perse hulp te zoeken als het niet meer gaat, eigenlijk kun je altijd hulp zoeken als je ervoor open staat. De huisarts kan je verwijzen voor hulp, zodat je bijvoorbeeld kunt leren om om te gaan met je gedachten en gevoelens en de dingen die spelen.

Op die manier hoef je ook minder bang te zijn dat je jezelf iets gaat aandoen, bijvoorbeeld snijden.

Groetjes,
Simply Me

Badge

Dankjewel voor je tips 

Reputatie 2
Badge +3

hey heyy,

Wat naar voor je dat je je zo slecht voelt, maar heel knap van je dat je het niet hebt gedaan!! 

 Ik weet ook heel goed hoe je je voelt ik snij  mezelf ook al 4  jaar en ben een jaar verslaafd geweest. Maar nu doe ik het veel minder en mij heeft het geholpen om veel te praten en om andere middelen te vinden. Ik snap heel goed dat je het eng vind en moelijk om erover te praten. Je kan daarom bijvoorbeeld met 113 bellen, met een vertrouwens persoon of de kinder telefoon. Ook kan je alles kwijt op het forum. Wat ook werkt is een helasteikje om je pols te doen en als je jezelf wil snijden trek je eraan en laat je het los. het si wel pijnlijk maar niet schadelijk. Op mijn profiel praat ik ook veel over depressie mischien kan je daar ook een kijkje nemen :)

En onthou je bent zo zo zo zoo veel meer waard dan dat je denkt. Dat je dit durft te delen zegt al dat je een heel sterk en dapper persoon bent!!  en je bent tot zo veel meer instaat dan dat je denkt! en je bent niet alleen. ik ben er hoe dan ook voor je en ik denk de rest van het forum ook. nee ik weet het wel zeker!!

Muziek luisteren kan trowuens ook nog helpen en dan al je verdriet en boosheid eruit zingen dat lucht heel erg op vind ik zelf.

 

Hopelijk voel je je snel weer wat beter en ik ben er voor je!

 

liefs secretgirl2003 xx

Badge

Dankjewel dat is erg lief 

 

Reageer