Vraag

avond klok

  • 26 January 2021
  • 4 reacties
  • 112 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi ik ben een jongen van 17 jaar en heb ptss en borderline. Ik vind het heel moeilijk om met deze 2 stoornissen te leven. Vaak helpt een wandeling me, maar dat is meestal s nachts. Omdat ik s nachts aan het piekeren ben, en totaal kan omslaan. Maar mijn vraag is, heeft de politie daar respect voor of krijg ik dan alsnog een boete? En als ik daar een boete voor krijg, wat zijn alternatieve ?

 

Ik hoor graag van jullie!

 


4 reacties

In principe mag de politie iedereen zonder geldige verklaring bekeuren. Er zullen vast politieagenten zijn die je geloven en een oogje toe knijpen, maar dat risico zou ik niet nemen. Maar misschien kun je eens met je huisarts of evt psycholoog ofzo bellen om te kijken of zij wat voor je kunnen betekenen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kunnen zij een medische verklaring uitschrijven die je dan kunt tonen.

Alternatieven voor wat afleiding zijn misschien youtube kijken, een luisterboek of gwn wat lezen ofzo, net wat jij chill vindt.

Badge

hey, 
wat vervelend dat je door de avondklok deze wandelingen niet meer kan maken. Er zijn een paar uitzonderingen op deze regel, als je met je hond loopt of een werkgevers of een eigen verklaring hebt waardoor je buiten moet zijn. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2021/01/21/formulier-eigen-verklaring-avondklok 

dit is de site van de rijksoverheid waar je het document kan vinden. Er staat wel iets in van medische hulp, maar dat zijn noodzakelijke dingen en ik weet niet of dat ook voor jou geld. Dit kan je waarschijnlijk wel met iemand bespreken die de verklaring ook zou kunnen geven. 
Ik hoop dat het een optie is.

Groetjes,
Watermeloentje

Ik denk dat als je wat medische papieren meeneemt tijdens avondwandelen, samen met een verklaring (die je hier kan downloaden en uitprinten:  https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2021/01/21/formulier-eigen-verklaring-avondklok) je wel goed zit. Het lijkt me sterk dat er dan een politieagent is die dat niet begrijpt en je dan alsnog een boete geeft. Zorg er dan wel voor dat je voldoende papieren hebt waarmee je kan uitleggen en bewijzen dat je niet “zomaar” naar buiten gaat.

Hee,

Vervelend dat je het moeilijk hebt om met deze twee stoornissen te leven. Ik kan me voorstellen dat het prettig is om naar buiten te gaan en in beweging te zijn.

Helaas is dit met de avondklok echt niet toegestaan.

Uitzonderingen op de avondklok zijn:
Wie mogen op straat zijn? 
-Bij een noodsituatie.     Als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft.   
-Als u van uw werkgever voor werk naar buiten moet.    
-Als u naar het buitenland of het Caribisch deel van Nederland reist of terugkeert naar Nederland.    
-Als u een aangelijnde hond uitlaat, dit doet u in uw eentje.    
-Als u onderweg bent in verband met een uitvaart en dit kunt aantonen.    
-Als u onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- en beroepschriftencommissie en dit kunt aantonen.    
-Als u onderweg bent in verband met een examen of tentamen dat u moet afleggen voor uw opleiding op het MBO, HBO of WO en u kunt dit aantonen.    
-Als u onderweg bent omdat u bent uitgenodigd voor een live-avondprogramma en dit kunt aantonen met een uitnodiging van de omroep.(Bron)

Tenzij je echt in een noodsituatie bent, is het dus niet toegestaan om naar buiten te gaan. Waarschijnlijk heeft de politie wel respect voor jouw situatie, maar zij kunnen niet zomaar mensen geen boete geven. Daar zijn regels voor.

Je kunt misschien een andere vorm van beweging doen, bijvoorbeeld een work-out. Of als je even je hoofd wilt leegmaken, je gedachten opschrijven.

Groetjes,
Simply Me

Reageer