Autisme tics

  • 28 September 2020
  • 4 reacties
  • 127 Bekeken

Badge

Ik vroeg me dus af hé ik heb Autisme al m´n hele leven maar sinds kort heb ik in m´n linker arm rare tics terwijl ik dat nooit eerder had ook ben ik steeds gevoeliger geworden en zijn mijn zintuigen steeds sneller overprikkeld komt dat omdat ik ouder wordt of hoe komt het??


4 reacties

Hey Juliette de courgette,

Goede vraag!

Wat ik begrijp is dat je al je hele leven autisme hebt, dat is fijn dat je het weet. Want dan weet je zelf misschien hoe bepaalde dingen komen en hoe je daarop kunt reageren.

Dat je rare tics heb in je linker arm is vervelend, ik zou niet kunnen zeggen of dat komt van autisme. Wat ik wel weet is dat als je autisme hebt, je misschien sneller de drang hebt om te bewegen of om te tikken oid. Het zou dus een onbewuste uiting kunnen zijn van gedrag of emoties. Ik weet niet hoe het komt, dus ik kan er niet zoveel over zeggen. Maar misschien kun je het eens op internet opzoeken?

 

Dat je sneller overprikkeld bent komt wel door het ouder worden en heeft ook met autisme te maken. Als je ouder wordt ben je je namelijk steeds meer bewust van je omgeving en je weet meer. Je let dus onbewust en bewust op heel veel dingen en daardoor krijg je heel veel informatie op een dag. Dat moet je allemaal in je hoofd werken en soms lukt dat even niet of zit je hoofd even te vol. Ik weet niet precies hoe het bij jou zit, maar bij veel mensen met autisme is de prikkel verwerking ook nog anders en heb je meer moeite om dat te verwerken en bepaalde dingen een plekje te geven. Hier kan jij in principe niks aan veranderen, maar je kan wel leren met prikkels en gevoelens om te gaan.

 

Dus houd voldoende pauze tussen activiteiten door, neem genoeg rust en eet en beweeg gezond. Dat zijn een beetje de basisdingen. Verder kan het bijvoorbeeld helpen als je even met iemand je dag doorspreekt zodat je bewust bent van je emoties en alles wat er gebeurd is. Als je erover praat worden er weer andere bindingen gelegd in je hersenen en jij krijgt meer rust en ruimte doordat je het een stukje verwerkt. Het hoeft natuurlijk niet lang en zwaar te worden, maar gewoon even kort. En dit kan met iedereen hoor, zoek iemand waar je makkelijk mee kan praten.

Voor jezelf kan je ook een paar dingen van je afschrijven, zodat je er even over nadenkt en dan kan je het daarna loslaten. Dit werkt echt heel goed! Schrijf savonds of wanneer je er behoefte aan hebt op wat er in je hoofd zit, kan blij zijn of iets minder leuks. Op die manier leer je het loslaten en kan je je hoofd die gevoelens ook minder hebben en heb je weer wat prikkels verwerkt.

En anders ga je lekker naar buiten en weet ik veel fietsen, lopen, skeeleren. Zodat je met iets anders bezig bent en ruimte in je hoofd creërt.

Het is iig heel normaal dat je last hebt van prikkels en gevoelens, dus maak je geen zorgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het wel!

Succes

Xx Simply Me

Badge

 

  • quote verwijderd door Kindertelefoon - 

Dankjewel ik ben hier heel blij mee om te horen

hey julliette de courgetye

 

toen ik maandag jou topic zag wouw ik graag reageren. maar ik had er geen tijd voor. 

dus ik ga nu toch even reageren al Simply Me al goed geholpen. 

 

je kan zeker tics hebben als je autisme hebt. dat hoort dan bij klassiek of pdd-nos. 

mag ik vragen of het echt een soort spastische beweging is of dat het een dwang handeling is. of is het meer dat een spier in je arm ff trilt/bonst? 

bij een tic kan je je zelf aan leren om een tegen beweging te maken zodat niemand anders het ziet. 

bij een dwang handeling kan je het best 1 van je ouders/huisgenoten vragen. dan kan je onder hun toezicht het afleren. ik zal hier zo over een verhaaltje vertellen. 

en bij dat een spier veel bonst. betekent het simpel weg dat je hem hebt overspannen…

 

en nu dat verhaaltje. mijn broer (met autisme) had enorm last van dwang handelingen. het duurde een uur tot hij in z'n bed kon liggen. het begon al met de trap naar boven. hij mocht 3 bepaalde treden niet aanraken. bij 4 tredens moest hij met 2 voeten er op stil staan. en uit uiteindelijk was hij boven op de trap, daar hadden we een deur. die deed hij dan met zijn rechter hand open en dicht en daarna met z'n linker hand open. en hij mocht voor geen enkele reden de deur dicht doen. en dan kwam hij bij z'n kamer. hij moest op z'n bank 5 minuten zitten. en dan mocht hij z'n hoogslaper in. ik weet niet precies maar er was iets dat het echt een half uur duurde. ik vertel dit omdat hij er volledig van af is. 

ik zelf heb naast mijn autisme een tic stoornis. maar in mijn gezin heeft iedereen autisme en hebben ze allemaal 1 of 2 tics. als je op internet zoekt kan je niet zo veel info vinden. dus ik hoop dat je hier wat aan hebt 😊

 

groetjes blue

Badge

Ha Blue 

Ik heb asperger en ik denk dat ik een dwangstoornis heb alles moet kaarsrecht liggen in mijn kamer mijn eten moet apart liggen op mijn bord en anders maak ik er een geheel kunstwerk van, met die tics weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet mijn ouders weten het niet en dat wil ik ook niet het is gewoon heel spastisch en het gebeurt alleen als ik onder druk sta .

Reageer