autisme, hoe zijn jullie erachter gekomen?

  • 3 October 2023
  • 10 reacties
  • 226 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hallo, ik heb een vermoedde dat ik autisme heb. Ik heb research gedaan en ik volg elk symptoom. Ik weet het bijna zeker maar om een officiële test te doen moet ik nog heel lang wachten. Ik heb gewoon het gevoel dat niemand me snapt, maar als ik iemand tegenkom met zwaar autisme voel ik me wel super fijn bij hun (meestal). Ik heb dit ook met iemand waar ik een heel verhaal over heb geschreven op dit forum. https://forum.kindertelefoon.nl/relaties-en-liefde-31/stief-stief-neef-verliefd-of-iets-anders-80543. Ik heb gemerkt dat dit (een van de grootste) redenen is dat ik me de laatste tijd niet fijn voel. Voor mensen die ook autisme hebben. Hoe zijn jullie erachter gekomen, en hoe gaan jullie er meer om?

 

Als iemand nog iets anders te zeggen heeft ofz laat het me horen.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hey! Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ik hoop dat iemand reageert die jou kan verder helpen! Veel sterkte!

Liefs Tover xxx

Reputatie 3
Badge +1

'’Voor mensen die ook autisme hebben. Hoe zijn jullie erachter gekomen, en hoe gaan jullie er meer om?'’

 

Ik ben er niet zelf achter gekomen. Maar ben een jaar geleden gediagnoseerd als gevolg van een eetstoornis. Er mee omgaan ben ik niet zo goed in. Ik heb me er eigenlijk gewoon bij neergelegd dat ik anders ben. Overigens ben ik het niet met mijn diagnose eens, ik zie mezelf niet als een autist.

Reputatie 4
Badge +2

Meeste mensen komen er ook niet zelf achter. Bij meeste mensen hebben hun ouders het door als ze jong zijn maar er zijn gevallen dat het pas ergens tijdens het puberen merkbaar word. Je hebt het altijd al maar het kan zeer versterkt worden als puber. En wat is een eetstoornis dan? In m'n research ben ik nergens iets daarover tegengekomen. Maar het is niet echt subjectief, je hebt autisme of niet. Niet echt een mening. En meeste mensen met autisme voelen zich ook gwn alsof ze simpelweg anders zijn. Er zijn ook zo heel veel mensen met autisme die (deels) hierdoor hunzelf niet echt goed kennen op veel aspecten.

Reputatie 3
Badge

Ik was erachter gekomen omdat ik veel praat met een nichtje die ook autistisch is. Ik kwam erachter dat ik veel dingen deed die zij ook deed, en toen ik het erover had met haar bleek dat die dingen door autisme kwamen. Toen was ik naar mijn ouders gestapt, en hadden we een afspraak gemaakt om het the laten beoordelen en diagnoseren

Reputatie 4
Badge +2

en hoe ga je er dan mee om

Reputatie 6

Ik heb de diagnose dit jaar gekregen, terwijl het werkelijk niet zo 'slecht' ging met van alles en nog wat. En ik wou die testen niet eens per se, 'mijn school' (waar ik niet naartoe ga) wou dat maar al te graag, want ik zou volgens hun 30(+) verschillende dingen tegelijk hebben. Ik zei eerst zelf nog tegen het ggz van: "Ik denk eerder dat ik (hoog)begaafd ben. De kenmerken van (hoog)begaafdheid vallen precies op de puntjes die bij mij goed passen.

 

Maar nu ik er zo langer naar kijk, wat iemand met ('licht') autisme zou moeten ervaren, heb ik geen autisme, aangezien ik gewoon een enorme angst heb voor het spreken tegen mensen. Ik heb faalangst + perfectionisme, wat elkaar in stand houdt. Hierdoor is de ggz volgens mij sinds vandaag (was daar vandaag) ook gaan twijfelen aan die diagnose, lol.

 

Maar ik kan zelf met iedereen wel goed 'connecten' volgens mij  hier heb ik het dan van mensen met autisme tot mensen met een IQ van ondergemiddeld tot (ver) bovengemiddeld, mensen met ADHD of juist iemand die een lage/hoge opleiding heeft, of iemand die zich (volgens de termen die we nu gebruiken) 'anders voelt dan anderen', gewoon geen meisje of jongen bijvoorbeeld. Iedereen is goed zoals die is.

 

Maar okë terug naar hoe ik erachter ben gekomen, ik dacht het eerst zelf al, maar wou het niet per se laten onderzoeken. Maar was 2 jaar geleden ook iets héél anders dan dat ik nu was (+andere situatie met school enzo)

Reputatie 5
Badge +1

‘Voor mensen die ook autisme hebben. Hoe zijn jullie erachter gekomen, en hoe gaan jullie er meer om?’

Hoi @aannoonnyymmppjjee 

Ik heb zelf (lichte) autisme. Ik ben er achter gekomen doordat ik soms wat autistische trekjes had en mensen vroegen dan aan mij of ik autisme had. Later bleek dat ik ook echt autisme had. Ik heb er zelf niet zo een last van, maar mij is altijd verteld is dat je er gewoon mee moet gaan dealen. Maak er geen probleem van en accepteer het gewoon, dat is de eerst eerste tap. Hopelijk heb je hier wat aan.

JoeJoe

Reputatie 3
Badge

Hoi ik heb ADHD+ en dat betekend dat ik adhd en add heb. Masr ik heb ook nog Autisme. Bij mij is mijn docent er achter gekomen.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @aannoonnyymmppjjee 

Mijn juf op de basisschool heeft dat aan mij verteld in groep 8. Zij deed dat eerst voordat ze juf werd mijn ouders weten dat ik autisme heb maar willen het niet toe geven want het is volgens hun alleen maar onzin. Zij begrijpen mij en ik hun daardoor ook niet zo goed. Mijn ouders weten ook niet dat mijn juf mij heeft gediagnosticeerd omdat mijn juf ook wist hoe mijn ouders er over denken.

Groetjes ik...

Reputatie 2
Badge +3

Hi @aannoonnyymmppjjee ,

 

Ikzelf ben erachter gekomen doordat ik bepaalde tekenen had. Ik had al hulp van begeleiding omdat ik anders was en ze wouden ontdekken waarom dat zo was. Ik moest met die begeleiding een verhaal lezen over iemand die autisme had en toen zei ik: Hé wat lijk ik hier op. Uiteindelijk toen ik 10 werd kreeg ik diagnose autisme ( om precies te zijn Asperger). Ik kon goed met andermans emoties omgaan en anderen troosten. Dat was ook een van de redenen dat het later is ontdekt. 

Kwa tips: Fidget toys als je druk bent in je hoofd, ook je favo bezigheid die niet te druk is doen helpt tegen een vol hoofd. Als je in een drukke plek bent waar ze drinken hebben en rietjes en je bent overprikkeld, focces met je hele brein op het drinken uit het rietjes. Hierdoor vervallen de prikkels naar de achtergrond.

 

Ik hoop dat dit je een beetje heeft kunnen helpen.

 

Groetjes Tomaatje

Reageer