Skip to main content

Autisme en sociale leven

• August 15, 2025
  • 2 reacties
  • 40 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey allemaal

Ik heb autisme (en misschien ook adhd) en laatste tijd ben ik daardoor aan het huilen, want ik wil gewoon normaal zijn, ik wil gewoon echte vrienden hebben en ook gewoon met iemand zijn van wie ik houd, maar het is zo lastig met autisme het lijkt onmogelijk. 

Op dit moment heb ik geen vrienden en mijn enige sociale leven speelt zich af op school, soms praat ik een beetje met iemand of we doen een groepsopdracht, maar het lukt mij nooit om met iemand vrienden te worden, want ik weet niet hoe ik zich moet gedragen ik ga toch niet naar iemand random lopen en ze vragen of we vrienden kunnen zijn. 

Zelfs als het mij niet lukt om liefde te vinden (wat best wel realistisch is) wil ik gewoon tenminste één goede vriend wie ik kan vertrouwen en alles vertellen, maar zelfs dat lijkt voor mij onmogelijk.

Kan iemand mij alsjeblieft wat tips vertellen of andere handige dingen om met iemand vrienden te worden?

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 15, 2025

Hoi ​@Nieuwaccount 

Het gevoel dat je nu hebt is heel begrijpelijk, en je bent zeker niet de enige met autisme (of misschien ADHD) die hiermee worstelt. Ik heb namelijk ook autisme en ADHD.

Het is dan ook absoluut niet zo dat vriendschap of liefde voor jou onmogelijk is, alleen kan het soms wat meer tijd, geduld en een andere aanpak vragen. Begin klein en veilig: je hoeft niet meteen diepe gesprekken te voeren, maar kunt beginnen met korte praatjes over iets wat jullie gemeen hebben, zoals schoolwerk, een hobby of iets wat op dat moment gebeurt.

Zoek mensen met gedeelde interesses, bijvoorbeeld via clubs, hobbygroepen of online communities, want dan heb je meteen een onderwerp om over te praten. Wees jezelf, maar gefaseerd: je hoeft niet meteen alles van jezelf te laten zien, laat iemand je stap voor stap leren kennen. Gebruik gezamenlijke activiteiten als opstap, want vriendschappen ontstaan vaak door samen dingen te doen in plaats van iemand direct te vragen om vrienden te zijn.

Accepteer dat het tijd kost; zelfs mensen zonder autisme hebben vaak lang nodig voordat ze een goede vriend hebben, dus als het soms niet lukt, betekent dat niet dat het nooit gaat lukken. Wees mild voor jezelf, want “normaal” bestaat eigenlijk niet, en ook mensen zonder autisme vinden sociale situaties soms lastig. Jouw manier van vrienden maken mag anders zijn, en dat is helemaal oké. 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 16, 2025

Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

@Wolf 

Hey dank je voor wat tips ik dacht dat niemand zou beantwoorden :)