Autisme, depressie en relatie

  • 28 July 2017
  • 6 reacties
  • 274 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo, ik ben een jongen van 18, heb een relatie van 9 maanden, ik heb autisme en ik zit tegen een depressie aan en ga hiervoor binnenkort naar een psycholoog na een verwijzing van de huisarts. Deze informatie is nodig om een beetje mijn achtergrond te schetsen. Voordat ik met mijn probleem kom, ik wist niet bij welke categorie, liefde of deze categorie, ik dit het beste kon plaatsen, dus ik besloot voor deze. Zoals ik zei heb ik al een relatie voor 9 maanden, heb er altijd veel plezier van gehad, mijn vriendin was altijd heel begripvol, en is dat nu nog wel op het gebied van autisme, en dat ik anders ben dan andere, maar de laatste tijd is het wat achteruit aan het gaan, ze praat vaak alleen over haarzelf, en duwt mijn problemen aan de kant, toen ik bijv. vertelde dat ik tegen een depressie aan hikte, reageerde ze heel apart en deed alsof zij het slachtoffer was. Daarom vraagt het de laatste tijd ook veel energie van mij om in deze relatie te zitten, en dat helpt niet met mijn autisme waar ik mee aan het werken ben bijv.

Gisteren was een beetje de druppel, ik ging met wat vrienden naar de Efteling. (Terwijl mijn vriendin op vakantie is). Daar had ik wat contact met een meisje in een wachtrij en daarop volgde een gesprek, ik voelde een klik (voor zo ver dat kan in een gesprek met iemand die je niet kent) en zo kwam het ook over, maar ja ik zou haar nooit meer zien, en dat was best een rot gevoel. Daarna heb ik de rest van de dag daar aan zitten denken, en ik begon aan mezelf te twijfelen, of ik me nog wel aangetrokken voelde tot mijn vriendin, zowel mentaal als fysiek. Sindsdien zit ik best in een dilemma. Ik twijfel aan mezelf en aan mijn relatie. Ik heb grotendeels verteld wat er gebeurd was aan mijn vriendin omdat ik me schuldig voelde, maar niet dat ik aan het twijfelen ben, want ik weet dat ze dit niet goed zou opvatten wat logisch is. En nu weet ik niet wat ik moet doen, ik twijfel heel hard, maar ook wil ik haar niet kwijt, omdat ik bang ben dat ik voor alles alleen kom te staan, en eerst had ik altijd veel steun aan haar.

Heeft iemand tips, of een mening hierover, wat zou jij doen bijv.? Elk beetje helpt 😉

Mocht iemand de moeite doen om dit te lezen alvast bedankt :)

-TheRealOne

6 reacties

Heyyy therealone
Als eerste: je zei dat je niet wist waar deze topic bij hoord ik denk liefde en relatie

Maar ik zou het er niet met je vriendin over hebben aangezien je zegt dat je twijfelt want Wss maakt ze het dan uit en stel dat het blijkt dat je d'r toch wel echt wilt ben je d'r dan kwijt maar dat mort je alsnog zelf bepalen of je t zegt ik denk dat je zelf een beetje moet gaan uitvogelen of je d'r nog leuk vind als dat niet zo is moet je niet in de relatie blijven voor steun want dat is iemand aan het lijntje houden je kunt wel vrienden blijven

Gr me
Hoi!

Ik denk dat je eens goed met die vriendin moet praten. Vertel alles wat je hier geschreven hebt, inclusief dat je twijfelt aan de relatie. Het kan zijn dat zij dingen anders ziet of interpreteert omdat ze geen autisme heeft en jij legt het uit op een manier die logisch is voor jou (met autisme) maar misschien anders klinkt in de oren van iemand zonder autisme. Ik heb zelf autisme en word heel vaak verkeerd begrepen.

Neem de tijd voor een goed gesprek. Misschien is het een idee een pauze in te lassen in jullie relatie, dan zie je hoe het is zonder elkaar en of je elkaar gaat missen. Na een tijdje denk je nog eens na.
Maak zeker duidelijk dat een pauze niet hetzelfde is als een break-up. Vele relaties worden gered hierdoor.

Groetjes
x
Beste TheRealOne,

Ten eerste vervelend dat je met deze dingen zit maar ik zou als je met dingen zit ze aanpakken, En er niet de hele tijd tegen aan blijven zitten. Vooral knopen door hakken.

Ten 2de heb ik zelf ook dik een jaar of 3 een relatie gehad en zit in jou leeftijds segment. Ik kan je zeggen dat het een voordeel was en een nadeel. Vooral het voordeel was was dat je het erg gezellig had en dat je op iemand kon terug vallen.

Het mindere was al het gezeik en je hebt alleen die 1ne meid. (Niet erg als ze erg leuk is en je van d'r houd Hahahah)

Verder begon ik zelf ook te twijfelen. Toen is het een eind uit aan uit aan geweest maar het is helemaal niks geworden.

Ik raad je aan als je twijfeld, en in jou geval, haar niet kwijt wilt omdat je dan bang bent om niemand meer te hebben, je het beter met haar uit kan maken. Want dan heb je niet meer met haar omdat je van d'r houd maar omdat je iemand denkt te verliezen omdat je zelf bang bent niemand meer te hebben, die naar je problemen luisterd waar je zelf weer war van opsteekt. Buiten de meid waar je gevoelens voor kreeg in de efteling. Wat ook hartstikke duidelijk is.

Maar dat is mijn advies.

En trouwens, als ze ook zo reageerd, ik weet niet hoevaak je over je problemen praat maar ik werd er bij mijn ex heel erg geïrriteerd van. Want op een gegeven moment heb je het wel gehoord. Dus ik snap haar ook deels wel. Maar ze moet ook eerlijk tegen jou zijn.


In het kort,

Ik zou het uitmaken als ik je zo hoor.

Groetjes

B.P
Harstikke bedankt voor jullie meningen en adviezen!
Hoihoi,

Autisme in een relatie kan best lastig zijn, omdat er opeens dingen komen waar je partner rekening mee moet houden, wat ze niet gewend is. Vaak denken mensen die voor het eerst met autisme te maken krijgen dat zij zich continu moeten aanpassen en wij (de autisen, ik ben ook autistisch) alles naar onze hand zetten. Het is belangrijk hier veel over te praten, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Omdat je twijfelt over je relatie, is het goed mogelijk dat je een bepaalde klik verwart met een andere onder druk van een aantrekkelijk persoon; misschien vond je haar gewoon aantrekkelijk (het is best normaal ook andere mensen aantrekkelijk te vinden, ook al heb je een goede relatie) en voelde je een vriendschappelijke klik. Dat betekent niet meteen dat je niet meer verliefd bent op je vriendin.

Het belangrijkste om nu te doen, is praten met je vriendin. Laat hierbij niks weg en wees eerlijk over je gevoel.

Dit topic had idd beter bij relatie en liefde gekund, maar dat is niet erg hoor!

Gr. Pin
Badge

Laten we het feit dat ik 4 jaar laat ben vergeten.

Zelf zou ik het uitmaken met mijn vriendin, en het met haar bespreken. Als ze me een schuldgevoel zou geven zou ik meteen weglopen. Je moet jezelf altijd voorop stellen als het maar niet ten koste gaat van iemand anders die het niet verdiend. Maar zij verdient het sinds dat ze zich zo gedraagt.
 

Ik hoop voor je dat het nu beter loopt! Oprecht! Ik heb zelf ook autisme en zit tegen depressie aan, dus ik snap je compleet. Hoop dat het goed gaat!

Reageer