Skip to main content

oké. dus ik had 2 dagen geleden in eens de gedachte "ik ga dood" ja ik weet het…

 

nou ben ik er achter dat dit gevoel komt omdat ik kort geleden een angst heb opgelopen rondom paardrijden. voorige les is het paard waar ik op reed er vandoor gerend en was niet meer te stoppen. ik rijd al 5 jaar maar dit was de eerste keer dat dat was gebeurd, dus ik wist niet zo goed hoe ik er mee om moest gaan and ik deed veel fout hierdoor. uiteindelijk zal dit een leerzame ervaring worden.

 

Maar nu kreeg ik dus het gevoel dat ik binnen kort dood zou gaan. het was niet heel specifiek maar ik hat het aan paardrijden gekoppeld. ik kreeg een anxiety attack, het was moeilijk om te ademen, ik begon een beetje te trillen en ik kreeg het erg warm. dit is tot nu toe zoon 7 keer gebeurd over 3 dagen. soms heel kort en soms heel sterk. tussen deze attacks in ben ik rustig en heb ik zelfs zin om naar paardrijden te gaan. soms denk ik heel kort "maar wat als ik wel dood ga" geen goed gevoel natuurlijk. meestal kan ik de gedachte snel van mij af schudden maar soms ga ik er onbewust in mee en krijg ik een attack. ik heb gemerkt dat het kijken van paardrijd videos over angst en andere dingen help mij te kalmeren.

 

Ik kan het van te voren aan voelen of ik van mijn paard ga af vallen of niet. dit geeft mij een enorme twijfel of mijn gevoel hier ook gelijk over heeft.

 

elke dag word dit gevoel minder maar ik zou graag de les van morgen normaal bijwonen. en een fijne les hebben aangezien paardrijden mij normaal veel rust geeft.

 

Ik ben al eerder gevallen en ik was daarna ook echt niet bang dus vind ik het apart dat dit nu ineens is begonnen.

 

Ik heb veel informatie gezocht over de angst die ik heb en ook hoe ik beter kan reageren als mijn paard er weer vandoor vliegt.

 

als ik denk aan de les, dan heb ik het gevoel dat ik er niet van af ga vallen, wat mij gerust stelt, maar meestal voel ik het het best op de dag zelf. maar als mijn zenuwen op spelen is het lastig dat voorgevoel goed op te pikken. 

 

als ik nu dat gevoel krijg dan kan ik paardrijden en het gevoel dat ik dood ga scheiden. het is een beetje uitgelopen tot een gevoel van "we gaan alemaal een keer dood en misschien is het voor mij wel dichtbij"

 

Ik vraag mij erg af of iemand dit gevoel herkent en hoe jij er dan mee om gaat. en misschien heeft iemand wel een tip of kan iemand mij een beetje gerust stellen. ik denk dat mijn brein een soort mening van buiten af nodig heeft.

 

heel erg bedankt 

Hey daar!

Wat onwijs vervelend om te lezen dat je hier zo veel last van hebt. Zoals je natuurlijk in je post al zei gaan we allemaal een keertje dood, en die gedachte kan best eng zijn. Paniekaanvallen zijn heel naar, en ik hoop dat deze snel over gaan.

Je hebt het over lastig ademen tijdens een paniekaanval, hiervoor kun je ademhalingsoefeningen doen. Dat houdt in, 6 seconden inademen, 3 seconden vasthouden, 6 seconden uitademen, 3 seconden wachten, en opnieuw. Terwijl je dit doet kun je je ogen sluiten, en een hand op je buik leggen zodat je de focus echt op het ademen legt. Ook is het belangrijk dat je in je buik ademt (als je snapt wat ik bedoel). Vertel jezelf dat je niet dood gaat, en geef je over aan het gevoel. Het is oké.

Mocht je verder nog ergens mee zitten kun je hier altijd op reageren! Ook kun je elke dag tussen 11:00 en 21:00 de kindertelefoon via chat en telefoon te bereiken. (0800-0432)

Hou je sterk, groetjes!


Dankjewelll.

zodra ik realiseer dat mijn ademhaling moeilijk word begin ik er inderdaad op te letten, en probeer ikdit in een beter baan te leiden. ik vond de techniek die jij aan gaf een goede. de focus op mijn adem helpt ook mijn gedachte te verminderen.

 

tussen de attack s in realiseer ik dat ik waarschijnlijk niet niet dood ga, maar het is een heel erg rot gevoel. het gevoel van een attack zelf maakt mij misschien nog wel banger op dit moment.

 

heel erg bedankt, voor de reactie. het heeft zeker al wat geholpen. 


Ja dat klopt, een aanval kan onwijs naar zijn. Je kunt tijdens de ademhalingsoefening ook nog hardop tellen, dat helpt ook voor veel mensen. Probeer het te accepteren, een aanval duurt vaak maximaal anderhalf uur, maar meestal is het binnen dertig minuten weer voorbij. Dat ligt er een beetje aan.

Mocht je nog ergens mee zitten kun je hier op reageren!

Groetjes!


heel erg bedankt!


het is nu al een tijdje een erg sterk gevoel. ik voel mij ook niet zo lekker op het moment. hoofdpijn en misselijk, als ik denk aan het afzeggen van de les morgen dan word het gevoel niet minder. dus ik denk dat ik echt gewoon mijzelf aan het bang maken ben. maar het is zo lastig om tegen mijn eigen gedachten in te gaan.

 

ergens wil ik de les af zeggen. we hebben houding en zit less waar ik erg naar uit keek en dat doen we echt zelden. ik denk ook dat als ik nu de les af zeg ik volgende week ook niet meer durf. ik moet er echt van af komen door gewoon door te gaan. maar als ik mij echt niet lekker voel, heeft het geen zin om te gaan.

 

Ik heb al wat ingenomen dus ik hoop dat ik mij snel wat beter voel.

 

Ik heb er weer over nagedacht en ik heb zoiezo een slecht gevoel over morgen. ik denk er aan om mijn moeder te vertellen dat ik een slecht gevoel heb. ik ga haar niet vertellen dat ik soms denk dat ik dood ga omdat ik niet wil dat ze zich zorgen maakt.

 

het is ook erg vermoeiend om de hele tijd zo gestrest te zijn. 


Hey daar!

Ja ik snap je volledig, stress kan hoofdpijn en misselijkheid opwekken. Probeer jezelf een beetje te kalmeren, doe dit door muziek te luisteren, een wandeling te maken, tekenen of elk ander ding wat jij leuk vind.

Ga in gesprek met de trainer, zorg dat jij je fijn voelt tijdens de les. Probeer het niet te ontwijken als dat het probleem is, dat zal de drempel alleen maar groter maken.

Goed om te horen dat je erover gaat praten met je moeder, dit raad ik inderdaad zeer aan.

Hou je sterk, je kan dit!

Groetjes!


Dankjewelll.

 

Ik heb ondertussen een rondje gereden en dat deed mij erg goed. ik voel mij veel calmer. en zelfs als ik er nu bewust over na denk blijf ik rustig. het voelt nu redelijk stabiel.

 

Ik ga morgen kijken hoe ik mij voel en hoe het gaat mentaal. ik heb besloten er vandaag geen beslissing over te maken.

 

we reden bijna een kat aan (hij rende echt voor de auto) en dit heeft mij laten realiseren dat, ja de kat hat dood kunne zijn, en de beslissing om op dat moment over te rennen was niet zo handig, maar hij is oké. hierdoor ben ik rustiger geworden over morgen. ja er kan van ales mis gaan, maar ik ben na afloop waarschijnlijk oké.

 

 


Prachtig gezegd, goed om te horen dat het beter met je gaat. Hou je sterk, het komt goed 💪


ik had weer een attack, een redelijk lighte. maar het is dus heel vroeg in de ochtend en ik miss hier door veel slaap, was ook niet helpt.

Ik heb nog niks besloten, maar ik denk er nu over om niet te gaan, als ik een attack heb terwijl ik op een paard zit kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen.

Ik ben ook benieuwd hoe ik er zondag over denk aangezien ik het met zaterdag link. ik heb al een heel jaar of meer geen les gemist dus een missen is ook geen drama. dat ik volgende week ga staat vast (of ik moet echt ziek zijn) wand ik kan het niet blijven uitstellen.

door het slechte slapen lijkt het mij ook niet handig om te gaan, stress en vermoeidheid gaan niet goed samen en zeker niet op een paard.

Maar de opties zijn nog open


Goeiemorgen in ieder geval!

Thuisblijven lijkt me een goed idee, je hebt nu minder geslapen dan normaal, zegt dat je stress hebt en voelt je nog niet helemaal goed. Zorg wel dat je hierover in gesprek gaat met je ouders, en eventueel jouw trainer. Als je er nog meer last van krijgt is het misschien een idee om een huisarts te bezoeken.

Hou je sterk, ik ben trots op je!

Groetjes!

 


Dankjewelll.

ik kan er nu weer gewoon rustig over na denken en het voelt weer redelijk stabiel. ik ben echt heel duf omdat ik heel weinig geslapen heb. ik baal er een beetje van maar afzeggen is misschien het beste. 

 

Ik heb heel erg het iedee dat het zondag over/een stuk beter zal gaan. dus ik ga zondag even aan kijken. daarna beslis ik wel wat ik hier mee wil doen, want het is alemaal een beetje lastig. 

 


ik heb het zojuist afgezegd. ik ben echt te duf om 2 uur lang intensief bezig te zijn. de angst is het probleem niet echt meer. ik voel mij heel calm en rustig maar ik voel mij gewoon echt even niet goed genoeg.

Ik ben benieuwd hoe ik er morgen allemaal over denk, ik ben van plan om misschien een dag in te plannen waar ik gewoon aleen ga rijden, zonder les, zonder andere. om het gewoon wat rustiger op te pakken. omdat ik wel graag bij paarden ben.

Ik voel mij mentaal wel echt een heel stuk beter, maar ik ben ergens ook te duf om er echt over na te denken. maar 't komt goed. 


Goed om te horen dat je je een heel stuk beter voelt, neem je rust vandaag. Praat erover als dat nodig is en kijk het even aan. Het komt goed!


nu het zondag is is het eigenlijk alemaal een stuk beter. gister ging het ook al een stuk beter, maar vandaag is het echt redelijk normaal weer.

Ik hat echt wat tijd nodig.

 

heel erg bedankt. ik denk dat dit de laatste update zal zijn. 

 

groetjes 


Ik ben blij om dat te horen, en ik ben echt onwijs trots op je. Geniet nog even van het zonnetje, je bent een topper! 🙌


Reageer