Skip to main content
Vraag

anxiety

• January 6, 2026
  • 4 reacties
  • 60 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik vind het heel moeilijk om dit te zeggen, daarom schrijf ik het. Ik loop hier al heel lang mee rond, eigenlijk al sinds ik ongeveer 9 of 10 jaar oud ben. Nu ben ik bijna 15 en het is niet minder geworden, het is juist erger geworden.

Ik heb vooral last van sociale angst en soms paniekaanvallen. Op school merk ik het het meest. Het is daar heel druk en sociaal en ik raak bijna elke dag overprikkeld. Dan voelt alles te veel en kost het me heel veel energie om het vol te houden.

Ik probeer dit al jaren zelf te doen, maar het lukt me niet meer goed. Mijn hoofd en lichaam staan bijna altijd in de stress-stand en ik ben vaak heel moe en gespannen.

Ik vind het heel spannend om dit te vertellen en ik weet ook niet precies wat ik nodig heb, maar ik weet wel dat ik dit niet meer alleen kan. Daarom wil ik graag hulp en samen kijken wat er aan de hand is en wat kan helpen.

4 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 7, 2026

Hoi,

Dat is best heftig naar mijn mening.

Heb je het al aangegeven aan je mentor of zorgcoördinator? Ik zal het doen wanneer het nog niet hebt gedaan. Ze mogen je niet weigeren en kunnen je steunen en dingen voor je aanpassen.

Durf je dit niet? Misschien een brief schrijven en geven aan je mentor.

En doordat je overprikkeld raakt zou je autisme kunnen hebben. Ik ben geen dokter maar omdat je er lang mee rondloopt kan je misschien dat laten nakijken (hoeft niet wanneer je dat niet wilt).

Wij op het forum staan klaar voor je en de Kindertelefoon ook.

Groetjes,

ghast

• January 7, 2026

ik heb ook heel erg last van sociale angst, het is heel lastig maar ik denk zoals ​@justGhast al zei kan je met je mentor praten, ik vind dit heel lastig dus meestal probeer ik met de mensen op het forum te praten of te chatten met de kindertelefoon. Ook kan je misschien naar de huisarts, die kunnen je vaak wel helpen met van alles.  xx

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • January 11, 2026

@justGhast ik durf dat ook niet dat is echt een grote stap

Reef
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 12, 2026

Hey, 

ik begrijp dat dit een erg grote stap kan zijn. Heb je een huisdier? Zo ja, kan je daar tegen praten(klinkt gestoord maar helpt echt) of wat je voelt opschrijven. Misschien als je langzaam met kleine hints je ouders geeft dat ze je ook kunnen helpen. 
veel succes