Vraag

Angst voor Spinnen

  • 21 May 2020
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hey,

 

Het klinkt misschien een beetje onnozel, angst voor spinnen, het is immers iets dat veel mensen hebben, maar ik heb het gevoel dat het toch een beetje een probleem aan het worden is. Ik ben een meisje van 13 en ik heb heel lang last gehad van slaapproblemen, nu krijg ik daar pillen voor, maar ik denk dat het ook voor een stuk komt door dingen die vroeger zijn gebeurd. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk het verhaal proberen te vertellen:

Op dit moment zijn we met 6 thuis: mijn ouders, ik en mijn 3 broers. Ik heb 1 oudere broer (halfbroer) en 2 jongere waarvan er 1 nog maar pas 1 jaar geworden is. Toen ik nog een kleuter was, en mijn 2 jongere broers er dus nog niet waren, woonden we nog in een ander huis. Op een nacht was ik een sprookjescassette aan het luisteren, zoals ik elke avond deed voor het slapen. Mijn halfbroer was bij zijn papa en mijn ouders waren beneden. Toen het sprookje uit was zette ik de radio af en draaide me om om te gaan slapen, er was nog wel een nachtlampje aan. Toen ik me omdraaide zag ik over de rand van mijn deken 2 grote poten bewegen, vlak bij mijn gezicht. Ik heb toen super hard gegild en ben uit mijn bed gesprongen. Zelfs toen mijn papa was komen kijken en zei dat de spin weg was durfde ik niet weer te gaan slapen. Eerst had ik het plan om op de grond te slapen, maar uiteindelijk ging ik bij de deur zitten die op een kier stond. Na een paar minuten zag ik hem weer, een grote rioolspin die over het halletje liep voor de deur. Toen heb ik nogmaals gegild en heeft mijn papa de spin plat gestampt.
Daarna heeft mijn papa maandenlang elke avond heel de kamer moeten doorzoeken, tot we verhuisden. Ik was toen 6. Toen sliep ik met mijn halfbroer en mijn kleinere broer die er ondertussen ook was op een kamer. Ik dacht dat ik niet meer bang hoefde te zijn, want in een nieuw huis zouden vast geen spinnen zitten. Maar een paar maanden later, toen ik nog strips aan het lezen was in bed, wilde ik op een avond mijn strip wegleggen om te gaan slapen en zag naast mijn hoofdkussen op het stapeltje strips weer zo'n grote rioolspin zitten. Toen heb ik niet gegild maar ben ik zo snel mogelijk mijn bed uitgekropen en mijn papa gaan halen.
Een paar jaar later, toen ik denk ik 10 of zo was, was er eindelijk een extra kamer klaar en sliep ik dus enkel nog maar met mijn kleinere broer op een kamer boven in het huis en kreeg mijn halfbroer de oude kamer. Weer dacht ik niet meer bang te moeten zijn, na een tijdje durfde ik zelfs terug op mijn rechterzij te slapen. Maar je kunt het waarschijnlijk al raden, een tijd later ontdekte ik weer een spin. Ditmaal hadden we een muggennet en zag ik hem slechts op de buitenkant zitten.

Nu, vorig jaar in de paasvakantie zijn we weer verhuisd, omdat ons huis verbouwd moet worden. Vorig jaar had ik nergens last van, enkel van muggen. Maar dit jaar zie ik er weer overal. Een paar maanden geleden deed ik beneden het licht uit om te gaan slapen en zag een vlek op de muur (dit was in de eetkamer). Om de één of andere reden wist ik wat het was en deed het licht meteen terug aan. Ik zei het tegen mijn ouders maar zij wilden gaan slapen. Ik probeerde dat ook maar kon niet slapen, niet voordat die spin weg was, buiten was. Ik ben dus nogmaals naar beneden gegaan en heb mijn mama gevraagd om het dier buiten te zetten.
Een tijdje daarna vond ik er één in mijn kamer, ik kwam de kamer binnen 's middags en zag het beest vlak naast me op de muur zitten. Die heb ik toen zelf buitengezet, omdat ik eraan kon en omdat die niet ondersteboven zat.

Deze voorvallen maakten me niet zo bang, maar vannacht is het weer gebeurd, en het engste tot nu toe vind ik. Ik had al slecht geslapen, het was te warm en er zaten allemaal muggen die me met hun gezoem ondanks mijn pillen wakker hielden, pas tegen één uur ben ik in slaap gevallen. Rond zes uur 's ochtends werd ik wakker, ik weet niet van wat. Ik sliep nog half en was van plan me nog eens om te draaien om uit te slapen op mijn vrije dag, maar dat is niet gelukt. Ik lag op mijn rug op dat moment, half slapend en zag toen boven mij, aan de binnenkant van het net, weer een grote rioolspin over de bovenkant van het muggennet lopen. Ik ben verschrikkelijk hard geschrokken en meteen mijn bed uitgekropen. Nadat ik mezelf er van had verzekerd dat het geen droom was ben ik naar beneden gegaan en daar gebleven. Nu is het beest weg maar ik ben bang, en het klinkt kinderachtig, maar ik ben echt bang om dat bed terug in te kruipen.

Ik weet dat die beestjes niets doen, en dat zij banger zijn voor mij dan ik voor hen, maar dan moeten ze wel heel erg bang zijn. Ik ben er zeker van dat ik nu weer niet goed ga slapen en mijn ouders nemen mij niet serieus als ik zeg dat ik er bang voor ben. Ik weet echt niet wat ik moet doen, want telkens als ik denk dat ze weg zijn komen ze weer terug.

Zijn er mensen die dit kennen? Wat moet ik doen?

Amey


1 reactie

Hey Amey

 

Wat vervelend dat je zulke angst hebt voor spinnen. Best eng hoor, hoe ze al zo vaak dicht bij je in de buurt hebben gezeten. Ik kan me voorstellen dat dit erg griezelige momenten geweest moeten zijn. 

 

Aangezien je angst voor spinnen best een grote impact op je welzijn lijkt te hebben, zou het geen kwaad kunnen om therapie te overwegen. In die therapie leer je omgaan met de aanwezigheid van spinnen. Je zou via de huisarts doorverwezen kunnen worden naar een therapeut. Vraag je ouders gerust om mee te gaan naar de huisarts. Op die manier kunnen ze van een professional horen hoe vervelend spinangst, arachnofobie, is. 

 

Ik ging ook maar rillen van je verhaal, hoor. Grrr, rioolspinnen. Zo’n enge diertjes. Ze zijn dan misschien wel banger voor ons dan wij voor hen, maar die kronkelende pootjes en dikke lijfjes van rioolspinnen hoef ik toch niet in mijn buurt :sweat_smile:

 

Gr. Kenshin

Reageer