Skip to main content
Vraag

angst voor bloedprikken

• February 6, 2025
  • 2 reacties
  • 32 Bekeken

hey allemaal

mn hoofd zit vol dus ik moet even iets kwijt en heb toch een vraagje of iemand tips heeft..

ik ben inmiddels 16, maar vanaf mijn 7e ongeveer tot mijn 9e heb ik bijna elke maand moeten bloedprikken omdat ik een ziekte heb. de dokters konden er niet erg veel uithalen en zeiden dat het elk moment ineens om kon slaan, kon over een jaar, 10 jaar whatever. 

nu heb ik diezelfde klachten bijna 10 jaar later weer en ben ik naar de dokter geweest. zij maakte in eerste instantie geen verband daarheen, maar mijn moeder vertelde ineens over dat onderzoek en wilde graag weten of het mogelijk is dat ik bloedprik. hierop zei de dokter dat dat natuurlijk nooit kwaad kan, dus ze dat wel willen doen.

ik wil het gewoon niet, het feit dat als m'n moeder nooit gevraagd had over het bloedprikken, had het waarschijnlijk niet gehoeven! 

nu zit ik hier de hele tijd mee in mn hoofd omdat ik elke keer die periode weer voor me zie, wat een soort trauma geworden is. heeft iemand misschien tips wat ik kan doen tegen deze gedachtes?

sorry

2 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hii ​@taartje ,

Ahh wat naar, maar snap het wel 😕 Je kunt proberen om afleiding te zoeken met dingen die je fijn vindt bv schrijven tekenen, muziek luisteren, met iemand praten op het moment dat je er veel aan denkt etc...  En op het moment dat je moet bloedprikken zou ik het wel aangeven dat je gespannen bent, dan kunnen ze rekening houden.  Hopelijk heb je hier iets aan. Veel succes, komt vast goed ♥️

Liefs 🤗

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 6, 2025

Heyy,

Misschien kan je je angst hiervoor met je moeder bespreken? En zoals ​@Boterbloempjee idd al zegt geef het ook aan bij de arts als je moet bloedprikken dan kan diegene die je prikt daar rekening mee houden! Komt allemaal echt goed hoor!🤗

Succes!

Liefs, ItsJustMe <3