Skip to main content
Vraag

angst of serieus?

• January 16, 2026
  • 1 reactie
  • 15 Bekeken

Sambearalpha
Forum|alt.badge.img+2

Heyyyy ben WEER terug en uhm de laatste tijd (2 weken) heb ik meer last van pijn in mijn borst en uh ik ben de hele tijd bang dat ik een hartaanval krijg ofzo daardoor. Maar Idk of het angst is of ik OPRECHT een hartaanval ofzo krijg. Ik heb namelijk FH en sinds ik er achter be gekomen dat ik dat heb en random last van pijn in borst kreeg echt al een jaar, ben ik bang op hartaanval. Ik snap niet wrm het nu erger is, miss door ongesteldheid?? Of extra stress?? Ik weet het niet. 

Ik wil niet naar mijn ouders gaan omdat mijn zus al hulp krijgt met iets en daar zijn ze al heel druk mee (ze praten er steeds over en worden steeds boos op mijn zus voor haar probleem, vooral mijn moeder.) en ik wil niet dat ze boos worden zoals gewoonlijk op mijn angsten. Mijn moeder zei al dat ik het "makkelijke" kind was en niks me boeit... Miss vinden zij het zo beter?.. miss ben IK zo beter? Ik wil niet dat ze denken dat ik iets anders ben. Idk..

Ook is mijn sociale angst veel erger, normaal voel ik me soms bekeken, maar nu telkens 24/7. Ook voel ik me depressiever.

Wat moet ik doen? Gwn naar mijn ouders gaan (wat ik ECHT niet wil) of afwachten voor een week of 2 en kijken of het minder erg is?

1 reactie

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 16, 2026

Hoi,

Je bent gediagnosticeerd met FH. Dat betekent dat de kans op hart- en vaatziekten verhoogd is. Het hoeft niet per se dat te zijn maar kan ook een ontsteking zijn bij de ribben (ik ben gediagnosticeerd met het syndroom van Tietze nadat ik ineens veel pijn op mijn borst kreeg.) Ik ben echter geen dokter maar ik adviseer jou: ga naar de dokter. Pijn op de borst is nooit een goed teken en niet negeerbaar. Jouw ouders mogen je niet negeren door je medische stand van zaken.

Voor je depressiviteit onthoud: je staat er niet alleen voor. Je kunt de Kindertelefoon bellen via Kindertelefoon.nl/bellen en de forumleden staat ook klaar voor je.

Groetjes,

ghast