Skip to main content
Vraag

Angst en paniek op school

• October 15, 2025
  • 6 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben 15 en zit nu in mijn examenjaar heb heel veel last van angst en denk teveel na. Daardoor ben ik altijd duizelig, en daardoor krijg ik paniekaanvallen. Ik kan bijna niks meer. Alleen thuis gaat het oke. Ik kan niet meer naar school maar ik moet wel. Als ik door deze redenen een jaar thuis zou zitten moet ik het volgend jaar opnieuw doen maar dat wil ik echt niet. Ik vind alles ongemakkelijk dus als ik niet meer met mijn vrienden in de klas zit en alle docente die het dan weten dat wil ik niet. Maar zo langer doorgaan lukt me ook niet. Wat moet ik doen?

Groetjes, Emma

6 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 15, 2025

Heyy,

Ah wat naar zeg😓 Komt de angst/paniek door school? Misschien helpt het om (een deel van de) lessen online te doen? 

Weet je mentor hier eigenlijk al van? Misschien kan school wel meedenken❤ Kan me wel voorstellen dat je niet wil dat school/je vrienden het weten maar hier kan je niks aan doen en is sowieso niks ergs of om je voor te schamen.

Liefs🙂

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 15, 2025

Misschien kun je tegen je ouders of een mentor zeggen hoe je je voelt, zodat zij je kunnen helpen. Het is ook niet erg om een keer een dag thuis te blijven als je echt niet meer kunt. Probeer in kleine stapjes vooruit te gaan, bijvoorbeeld een paar lessen proberen te volgen en dan weer even pauze nemen. 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 15, 2025

Ik praat heel veel met mijn ouders en mentor, alleen als ik teveel mis kan ik me examen niet halen omdat ik teveel stof mis. 

Liefs

Emma

Maria_
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • October 16, 2025

Hoi ​@Emmatjeee,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Maria (De Kindertelefoon) 

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

een vriendin van mij had hetzelfde probleem. Zij heeft uiteindelijk een gesplitst examen gedaan. Ze moet daardoor nu wel nog een jaar opnieuw doen, maar met veel minder vakken.

Je zegt niet nog een jaar te willen doen, dus daar heb ik ook een idee voor.

Ze zei dat ze ook de optie had om naar de MBO te gaan waar ze heen wou, maar dan nog wel haar examens blijft doen terwijl ze die andere opleiding al volgt. ik begrijp niet precies hoe dat zit, maar je kan dat overleggen met je mentor

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 18, 2025

Bedankt voor alle reacties, ik ga kijken wat er mogelijk is!