Vraag

Angst en paniek door blijvende intrusies/ dwanggedachten

  • 7 December 2019
  • 1 reactie
  • 564 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi!,

In de afgelopen 3 weken heb ik 2 erg rare gedachtes gehad die bij mij zorgden voor veel paniek, ook kreeg ik deze moeilijk tot niet meer uit mijn hoofd.

Dit niet omdat ik ze wou uitvoeren maar juist omdat ik  zo schrok/ bang werd van het feit dat ik deze gedachtes had. 

Ik ben er pas achter gekomen dat dit intrusies blijken te zijn

(definitie: Intrusie (psychologie) Een intrusie (uit het Latijn: binnendringing) is een plotseling en vaak herhaald opkomende dwanggedachte, die meestal als opdringerig en storend wordt ervaren, en die gericht is op iets dat men ongewenst vindt.)

en dat meer mensen hier last van hebben (een hele opluchting). 

Voor blijvende intrusies (dwanggedachten) kan je hulpverlening zoeken en er blijkt zelfs medicatie voor te zijn, maar zo ver wou ik nog niet gaan. 

Ik vroeg me daarom af of 1 van jullie hier wel eens last van heeft gehad en/of weet wat je hiertegen kunt doen.

Alvast bedankt! 


1 reactie

hey 

 

ik heb even 3 sites gelezen om te weten wat het is een wat je er het best aan kunt doen.  

 

nou bij alle 3 stond dat 90% van de mensen dat wel eens heeft. 

 

je moet ze juist geen aandacht geven want dan van de weg! als je ze gaat onderdrukken blijven ze komen en worden ze misschien ook wel erger. 

 

ik heb gelezen als je zoon gedachte hebt dat je een waarschuwing krijgt een dat je het daar door nooit zal doen.

 

iedereen en ik dus ook, ik heb ze best vaak. maar ik schrik er niet meer van. ik denk niks bij die gedachten en laat ze gaan of probeer ze te laten gaan.  

 

als je er echt last van hebt kan je denk ik het best een vertrouwens persoon van school er over hebben of met de huisarts. zijn weten denk ik wel raad als jij het niet meer weet. 

 

groetjes blue 

Reageer