Anderen op ideeën brengen door littekens laten zien

  • 1 August 2019
  • 8 reacties
  • 202 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hee, er zijn echt al 100 van deze fora geloof ik, maar het is allemaal net niet wat ik bedoel.
ik heb littekens van zelfbeschadiging, overal op mijn armen. Ik ben nu wel op een punt gekomen dat ik een tshirt op mijn gemak aan kan doen bij vrienden en mijn gezin. Maar: school. Ik vind dat ik het wel kan doen in principe daar. Maar ik voel me als (aankomend) zesdeklasser wel een beetje verantwoordelijk. Ik zit op een vrij kleine school (+-500 leerlingen), en ik ben bang dat het kinderen die jonger zijn dan ik op ideeën zou kunnen brengen. Ik zou het heel erg vinden als iemand door mijn littekens “geïnspireerd” is zichzelf ook te beschadigen.
Wat vinden jullie hiervan?

8 reacties

Hey,

Ik snap wat je bedoelt. Littekens zouden inderdaad anderen op ideeën kunnen brengen. Echter ben ik niet van mening dat jij ze daarom niet mag laten zien. Er zijn honderden oorzaken waarom iemand gaat snijden. Er is nooit 1 ding wat het veroorzaakt. Alleen kijken naar jouw littekens is sowieso nooit de oorzaak van de automutilatie. Daar ligt iets veel diepers aan ten grondslag.

Jij bent nooit schuldig aan de zelfbeschadiging van anderen. Je hebt het recht om korte mouwen te dragen. Ik zie niet in waarom je het zou moeten verbergen.

De andere kant zit er natuurlijk ook bij in. Wellicht schikt het een twijfelaar (om te gaan snijden) juist wel af na het zien van je littekens. Zo kunnen je littekens zelfs nog iemand helpen :)

Hopelijk heeft dit iets geholpen en kun je na de zomer in korte mouwen starten op school (mits het weer meezit natuurlijk 😉 )

Gr. Pin
dankje voor je reactie! :D
je hebt natuurlijk wel gelijk, dat het niet de oorzaak voor iemand anders kan zijn.
Maar ik ben wel bang dat anderen daardoor weten: “oh blijkbaar kan dat dus en wordt dat gewoon geaccepteerd op school”.
Of dat ze sowieso het hele begrip leren door mij, in klas 1/2 had ik zelf ook geen idee wat ‘automutilatie’ was. Ik twijfel ook of, stel dat ik niet wist van het bestaan er van, ik het dan wél zelf zou doen.
Ja die andere kant is natuurlijk ook nog wel zo.. als ik mezelf nu zou zien tov van +-1,5 jaar geleden, was ik er noooit aan begonnen.
maar goed, ik heb nog 3/4 weken vakantie :))) dus ik zie wel wat ik ga doen denk ik,,
Hoi,

Allereerst ik snap je punt. Ik heb mijzelf ook lang beschadigd en zat in een soort gelijke situatie.
Ik snap je punt dat het misschien aanstootgevend kan zijn. Aan de andere kant kan je het ook zo zien. Binnen die 500 leerlingen zullen er ook leerlingen zijn die zichzelf beschadigen, maar waarvan niemand het weet. Dit omdat ze zich schamen of met niemand kunnen praten. Als je jouw dan zien en je littekens kan het hun ook helpen. Het kan de schaamte verminderen en de drempel lager maken om erover te praten. Je bent dan het voorbeeld dat zelfbeschadiging en de bijkomende littekens niet iets zijn om je voor te schamen en om weg te stoppen. Dat het iets is waar ook over gepraat mag worden en geen taboe is. Denk niet aan de mensen die je misschien op een idee brengt (want dat idee hadden ze ook voor jouw al) denk aan iedereen die je kan helpen. Dat is hoe ik het zie, maar er is geen foute keuze. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Xx
“oh blijkbaar kan dat dus en wordt dat gewoon geaccepteerd op school”Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je moet verwachten dat het echt geaccepteerd wordt. Ik weet niet hoe zichtbaar alles is bij jou, maar verwacht wel dat mensen staren of roddelen of fluisteren als ze het zien. Dan kan het altijd meevallen.

Ik blijf ook van mening dat je eerder anderen positief zal beïnvloeden en zo laat zien dat de taboe op zelfbeschadiging onzin is.

Gr. Pin
thanks voor je reactie!! Ik denk dat je ergens idd wel gelijk hebt. Ik zie denk ik wel wat ik ga doen - ik heb nog even. Natuurlijk zou ik hopen dat het anderen helpt, maar daar twijfel ik ook wel aan. Ik denk dat het vooral gek word gevonden, maar ja.

@Pin neee zo bedoelde ik het niet helemaal. Het is bij mij behoorlijk zichtbaar, dus ik denk niet dat het idd echt geaccepteerd word. Ik bedoel meer in de zin van dat leraren het goed vinden dat ik een t-shirt draag (want dat is zo) en dat er geen ‘dresscode’ voor is (wat overigens echt onzin zou zijn, maar het gebeurt wel)
Ik ga er ook maar vanuit dat er geen positieve reacties echt op zijn, dat is ook de reden dat ik het altijd heb bedekt.

en tja, voor de rest heb ik niet zoveel te zeggen, ik heb er een beetje mixed feelings over.
Ah nee oké, goed dat je wel realistische verwachtingen hebt. (Helaas is dit de werkelijkheid...)

Denk er inderdaad nog maar even over na en doe dan na de vakantie wat goed voelt 🙂
Hoi,

ik weet niet of iemand dit gaat zien.
Maar ik ben in een tshirt naar school geweest! Het was meer dan 30 graden dus ik dacht ´whatever´. En het ging gewoon goed! Ik kreeg wat blikken maar voor de rest waren er helemaal geen vervelende opmerkingen oid.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik toen al een maand clean was, dus dat het alleen littekens waren.
Maar als je dit ziet en twijfelt, doe het gewoon!
Uiteindelijk maakt het niemand echt superveel uit, en je bent na school waarschijnlijk toch van al die mensen af. :)
Het was uiteindelijk voor mij echt heel erg een opluchting eigenlijk. Het voelt zoveel fijner om niet om te hoeven kleden in de wc bij gym enzo..
Hey,

Wat goed dat je in korte mouwen naar school bent gegaan! Knap!
Je kreeg wel wat blikken, maar geen vervelende opmerkingen. Top dus.

Gr. Pin

Reageer