Skip to main content

Alles wordt/is te veel

  • 4 July 2024
  • 6 reacties
  • 41 Bekeken

Lieve allemaal, 

Graag doe ik even mijn verhaal hier: Ik ben een meisje van 13 jaar die aan sh doet en niet lekker in dr vel zit.

 

Ik heb nu toetsweek en ik moet nog 3 toetsen (van de 7), ik heb geen motivatie om iets te doen en ik voel me zeer nutteloos daardoor krijg ik weer drang voor sh omdat ik het toch niet waard ben en ik doe toch alles fout, mn vriendinnen zijn lief en proberen me te helpen maar dat lukt ze soms gwn niet en dat geeft niet maar het leven is nu gwn heel erg stom en vervelend. Ik heb 2 echte vriendinnen en 2 halve vriendinnen, mn ouders zijn heel streng met toetsweek en overhoren me en daar krijg ik super veel stres van omdat ik weet dat ik het niet goed kan… Ik sta xtra vroeg op om te leren maar benut de tijd niet omdat ik te gespannen ben en last heb van slechte concentratie. Mn ouders worden altijd super teleurgesteld als ik een onvoldoende heb en ik heb vlgm al 2 onvoldoendes gehaald… Ik weet het gewoon allemaal niet meer ik heb een paar vragen:

  1. Hebben jullie dit ook?
  2. Hebben jullie tips voor betere concentratie?
  3. Hoe kan ik omgaan met deze situatie?

En tips voor Self-harming zijn altijd welkom!

PLS niet zeggen dat ik het tegen iemand moet vertellen want dat durf ik niet en ik ben al bijna 3 weken clean dus het gaat de goede kant op!

 

Nu moet ik weer gaan proberen te leren, 

Bye ❤ @everythingisok 

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Hoi @everythingisok ,

 

Toetsen kunnen mij ook heel veel stress geven, vooral als ik nog druk (ouders) van buiten voel. Ik heb hierover een gesprek met mijn ouders gehad en heb het een beetje uitgelegd dat het niet helpt en juist negatief werk als ze het steeds over cijfers, leren en verwachtingen hebben. Ik had dit voor bereid met mijn (paarden)coach en psycholoog. Misschien is het ook iets voor jou om een gesprek met je ouders hierover te hebben. Je kunt ook kijken of (als je dat nog niet hebt) je hulp kunt zoeken. Mijn ouders houden er nu veel meer rekening mee en geven me meer ruimte.

Voor concentratie zou je kunnen kijken of je beter met of zonder muziek kunt leren. Het kan ook helpen om een timelaps te maken terwijl je aan het leren bent. Of samen met een vriendin leren. Je kunt ook een timer van maar iets van 10 minuten zetten en in die paar minuten proberen echt goed bezig te zijn om daarna pauze te hebben. Misschien helpt iets hiervan.

Probeer de druk niet te hoog voor je zelf te leggen. Zolang je je best doet en het probeert kan je al trots zijn op hoe je het doet. Soms gaat leren (en het leven) even minder en dan is het lastig om aan verwachtingen te voldoen. Zo lang je het probeert is het goed of het nou lukt of niet.

Voor sh zijn er heel veel alternatieven en dingen die je zou kunnen doen. Het verschilt heel erg per persoon wat helpt. Voor mij hielp uitstellen heel erg en gaan bewegen. ook schrijven hielp omdat ik het soms deed om niks te voelen, door juist te kijken wat ik voelde werd het eerst erger maar nu gaat het heel goed. Heb het al langer dan een jaar niet meer gedaan. Als ik het kan weet ik dat jij het ook kan. Misschien staat in deze topic nog iets bij wat kan helpen.

 

Ik ben heel trots op je.

Nog heel even en dan is het vakantie!!! 

Je kunt dit,

L❤

Reputatie 7
Badge +8

Heyy,

Ik heb vorige week mijn laatste toetsweek gehad en wat een stress was dat pff! Ik had vorige week ook totaal geen motivatie maar het komt goedd! Je moet het zo bedenken: het is maar een weekje en daarna ben je er vanaf! Ff een weekje rocken dan is het al zomervakantiexd. Het hielp mij ook heel goed om videos te kijken op Youtube met study with me without(/with) music bv! Of je kan ook een video aanzetten met zeegolven. Het hielp mij ook om een goeie planning te maken of een to do list:)
Ik dacht eigenlijk ook dat ik een dikke onvoldoende zou halen voor Engels en daarom heb ik iedereen uit mijn klas beloofd om een lolly te trakteren als ik voldoende had-. Ik had opeens een voldoende haha. Iedereen trakteren op een lolly dus! Misschien heb je ook een voldoende hé:-P. 

Lieve @everythingisok, misschien helpt deze topic tegen selfharm?


Liefs xxx Banaantje <3

Reputatie 4
Badge

Lieve @Banaantjeeee  en @anoniem4334 ,

Jullie zijn de beste,

heel erg bedankt voor de tips!!

Ik ga echt mn best doen!

Byeeee ik ga weer verder met leren<33333

Reputatie 5
Badge +1

heel veel succes!

Reputatie 7
Badge +8

Hii @everythingisok 

No problem 😊! Succes met je toetsen nog;). You can do it, girlxd!

Liefs xxx Banaantje <3

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Ik heb zelf ook problemen met stress en voornamelijk geen zin hebben. Persoonlijk denk ik dan dat het wel kan worden uitgesteld en dan heb ik niet meer genoeg tijd om het op tijd helemaal te hebben geleerd. Ik kan heel erg aanbevelen om een planning te maken die een week of 2-3 voor de toetsweek begint en alles te verspreiden. Verder zou je andere manieren kunnen proberen om te leren, zoals flitskaarten, samenvattingen, mindmaps en/of de Cornell-methode. Het is een goed idee om de moeilijke vakken vaker te herhalen.

Veel succes,
PeterDeLekkere

Reageer