Skip to main content
Vraag

Alles voelt erger, wat moet ik doen?

• August 19, 2025
  • 3 reacties
  • 46 Bekeken

Sambearalpha
Forum|alt.badge.img+2

Heyyy, ik ben weer eens terug na uh.. 3 maanden denk ik?

Enorme rant incoming, TW alvast voor zelfverwonding/zelfmoord gedachtes.⚠️

Het gaat weer eens extra slecht. Alles dat ik doe voelt nu fake. Vriendinnen die ik heb gemaakt op de middelbare in klas 1 en 2 zijn alcohol/vape/rook en weet niet wat allemaal verslaafd. Ik heb geen zin om daar WEER een heel jaar mee opgescheept te zitten. Of überhaupt naar school te gaan. Mijn slaap schema gaat volgensmij ook weer de verkeerde kant op (het is letterlijk 1 uur 's nachts nu dat ik dit schrijf..). De drang om mezelf te verwonden is erger, waarom ik zo iets ergs wil doen is omdat ik wil echt VOELEN dat mensen om me geven, en meestal, voel ik dat door mijn lichamelijke pijn als er iets ergs gebeurd. Specifiek dit is meer gwn omdat je er niet dood van gaat ofzo (I hope). Ook heb ik zm gedachtes weer.. uh. Tja, ik ben NIET van plan om het te doen maar ben wel beetje bang dat het steeds erger word en er misschien wel iets ergs gaat gebeuren. Nee, ik wil niet met 113 praten ofzo. En heb al gedacht of ik mijn nieuwe klassenmentor aantal gevoelens ga mailen zodra school begint, of later. Mijn ouders vertel ik nooit wat, want ze judgen ALTIJD en nemen mentale gezondheid niet serieus, mijn moeder zei letterlijk dat ik zelf maar de dokter moest bellen toen ik vroeg of ik een test mocht doen voor autisme (kan niet zelf bellen, ben nog maar 14, word laat september 15 en dan moet ik NOG een jaar wachten..). En mijn mentale gezondheid wordt steeds en steeds erger door de jaren heen, als sinds ik 10 was. Ik hoop zo hard dat dit gwn een tiener ding is maar grote kans van niet. Anyway. Dit moest ik echt ff kwijt. Ik weet niet wat ik verder zelf nog kan doen. Want ben bang dat ik binnenkort met SH weer begin (heb al eerder gedaan, maar 1 snee echt een jaar geleden.)

Bedankt voor het lezen, ik ga denk ik zo slapen.

( deel van de tekst aangepast door De Kindertelefoon, het gedetailleerd omschrijven van manieren om jezelf te verwonden kan triggerend of choquerend zijn voor anderen en daarom halen we die details weg, zie hiervoor regel 6 )

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 20, 2025

Heyy ​@Sambearalpha, wat een heftig verhaal zeg! ​Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, want ik ben geen expert ofzo, maar het lijkt me echt heel rot dat je zo'n pijn hebt dat je jezelf wilt bezeren.

Je zei dat je het wilt doen omdat je wilt voelen dat mensen om je geven. Dat is echt heel verdrietig om te horen. Misschien kun je een manier vinden om te voelen dat mensen om je geven zonder dat je jezelf pijn doet? 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1

Hey, wat heftig zeg!

ik wil je een paar tips geven…

1: praat er over met volwassenen, met iemand op school, een familielid of toch een huisarts 

2: als je de drang naar zelfverwonding hebt heb ik hier wat tips aangezien ik het zelf ook heb

-leg alle scherpe voorwerpen buiten bereik 

-gebruik ijsblokjes, of polsen onder koud water

-ga met een elastiekje tegen je pols schieten, wel de sensatie maar niet een wond 

-denk na over de consequenties 

-zit het uit, hoe dom dit ook klinkt, i know, maar het is een drang, geen moeten. Het gaat over!

-ga bijvoorbeeld bij een broertje, zusje if ouders in de kamer slapen, dan durf je het minder snel te doen

-schrijf je gevoelens uit 

-en als laatste, als je het dan toch doet, desinfecteer je voorwerpen, maar je wond na de tijd schoon en dek het af! Met bijvoorbeeld een pleister

-de app "i am sober" kan ook helpen, dan zie je hoeveel dagen je clean bent en wil je het niet verbreken

3: en voor je zm gedachten, 

Maak een lijst met dromen en mooie dingen die je nog wilt meemaken. Ik zal een paar voorbeelden geven. 

Zonsondergang 

Een gezin starten

Ochtendauw op gras

Reizen 

Ook kan het helpen om te denken aan wat je achter laat,

Je hond gaat altijd voor de deur wachten Hopend of je thuis komt,

Je familie wilt geen kerst meer viereb, omdat ze een gezinslid missen

Je vrienden hebben een lege tafel in de klas

Ezv

Heel veel sterkte en pls praat er over ❤️‍🩹

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • August 20, 2025

Hoi ​@Sambearalpha ,

wat naar om te lezen dat je weer zelfmoordgedachtes hebt en dat je ook neiging hebt om jezelf te beschadigen. Het is al een hele goede stap dat je hier bent gekomen om er over te praten, want praten is de eerste stap! Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Je schrijft dat je niet met 113 Zelfmoordpreventie wil praten, toch wil ik je nog wel laten weten dat je echt welkom bent bij hen, 24 uur per dag.

Je zou ook eens kunnen kijken op Sameninmijnschoenen.nl – Informatie en advies over zelfbeschadiging . Hier vind je alles over zelfbeschadiging, hoe je het gesprek kunt aangaan en wat je zelf kunt doen.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon