Skip to main content

hoi,

de laatste tijd slaap ik niet echt meer heel veel, ik moet al blij zijn als ik 4uur slaap heb, dat komt doordat ik in de nacht nog huiswerk moet maken, omdat ik overdag geen tijd heb door sport en naar school gaan en dat soort dingen. En ik wil alles zo perfect mogelijk doen en ik voel me ook schuldig als ik het bijvoorbeeld niet of niet goed gemaakt heb, maar dat heb ik ook bij een toets als ik daar niet goed genoeg voor geleerd heb lukt die toets mij niet door alle stres die ik op dat moment heb en dat moment daarvoor (dat heb ik ook als ik goed geleerd heb). Maar ik wil eindelijk eens een goede nachtrust maar dat lukt nu ook niet door de toetsweek.

ook maak ik mij zorgen over een vriend die zichzelf te dik vind en nu niet meer eet, maar ik weet niet wat ik er mee moet doen, want hij heeft het alleen tegen mij gezegd maar ik weet niet of ik het tegen een volwassen moet zeggen die hem kan helpen.

zelf zie ik het ook niet meer zitten ik doe nu al sinds een paar maanden sh maar ik wil er echt mee stoppen, maar alles is te veel, de druk van school, van mijn ouders, van mijn vrienden enzo. En verschillende dingen die in mijn jeugd zijn gebeurt kan ik ook niet meer vergeten. over al deze dingen krijg ik ook regelmatig een paniekaanval.

als je een tip hebt kun je hem dan alsjeblieft delen, want ik denk niet dat ik het nog heel veel langer trek en dat het misschien alleen maar erger wordt.

Hallo @NMM ,

Aan het eind van de tunnel is licht! Het is helaas een veelvoorkomend probleem, studenten met wie het slecht gaat. Iedereen heeft moelijke jaren, daar zal op dit Forum iedereen mee eens zijn. De kunst is om er weer bovenop te komen. Hier zijn een paar tips die mij hebben geholpen.

Begin met het zoeken naar blijdschap in kleine momenten. Ik kan me herinneren hoe prachtig de maan was in de nacht en hoe mij dat helemaal blij maakte. Hoe een oprechte glimlach van een persoon die je helpt jou 10x zo blij maakt. Vreugde zit overal, jij moet het omhelzen.

Daarnaast zal ik proberen goed je tijd overdag in te delen. Naast je plichten, zoals school en sport, is het goed dat je even tot rust komt: Even liggen, praten met je ouders, misschien even rondje lopen. Daarna kan je aan de slag met toetsen / huiswerk. Het jaar is bijna afgerond en als je goed afsluit, zal je vakantie alleen maar beter zijn.

Als je niet tevreden bent met je lichaam is de zomer de beste tijd om er wat aan te doen. Probeer er een geleidelijk proces van te maken zonder concrete doelen om je extra stress te besparen. 

Sh is een strijd die jij het beste kan winnen door je stress van al je zaken op te lossen. Dan stop je daar vanzelf mee. Ik weet dat je dit gaat lukken, geloof erin!

Verder zal ik het altijd fijn vinden om te horen hoe het gaat! Doeg!

Hoi @NMM ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Je vertelt dat er meerdere dingen spelen. Je hebt een slaaptekort. Dat maakt alles al zwaarder. Je wilt alles graag heel goed doen. Je maakt je zorgen om een vriend met een eetprobleem. Tenslotte vertel je dat je doet aan sh, en dat je last hebt van nare herinneringen en paniekaanvallen. 
Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Je kunt ook kijken of de terugkomchat iets voor je is. Juist als er meerdere dingen spelen, kan het fijn zijn als je meerdere keren kunt chatten zonder je verhaal opnieuw te hoeven doen. Je kunt hier meer informatie vinden: https://www.kindertelefoon.nl/terug-kom-chat

Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Groetjes, Mariska

De Kindertelefoon 

Reageer