Skip to main content

alles op een hoopje (het hele verhaal)

• June 1, 2025
  • 2 reacties
  • 50 Bekeken

LucaPlatypus
Forum|alt.badge.img

Hey,

Ik gooi nu even alles op dit topic.

Ik ben 13 en weet dat dit niet goed is, maar ik ben me al een jaar aan het snijden. Ik kan er niets aan doen en probeer te stoppen, maar het gaat niet. Het is met periodes dat ik het wel of niet doe. Ik voel me rot en op en als het dan te veel wordt dan ja … Ik probeer ervoor te zorgen dat m’n ouders het niet zien. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen (dat probleem heb ik wel vaker ;)). Ik heb gewoon iets van controle en “straf” nodig.

Ik voel me dik en slaag maaltijden over, als het niet aan mijn ouders lag, zou ik al helemaal niets meer eten. Hoewel soms ik dan ook weer wel eet. Ik weet niet wat het is of wat er mis is. Mijn hoofd is een warboel, en ik weet niet wat er eigenlijk aan de hand is en of er iets aan de hand is. Misschien stel ik me wel gewoon aan.

Ik zeg altijd tegen mezelf: “Ik ben oké. Er is niets aan de hand.” Is dat wel zo? Idk.

Ik heb een oudere zus die anorexia heeft. Ik zei/zeg altijd tegen mij dat ik geen eetstoornis zou krijgen, of dat ik geen problemen zou krijgen. Ik ben niet beïnvloed door haar. Mijn zus heeft altijd goede cijfers op school, ik voel de drang dat ik dat ook moet. Zij is perfect, ik ben de omgekeerde versie van haar. Ik ben niet jaloers of zo, maar voel gewoon dat ik aan heel veel verwachtingen moet voldoen.

Ik durf dit niet te zeggen tegen m’n ouders, ik voel me al een last genoeg en ben ook bang hoe ze zullen reageren. 

Het spijt me dat dit zo’n lang berichtje is.

Liefs, L.

2 reacties

koetje.123
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 2, 2025

Hi ​

hoe ik je verhaal lees voel je je niet oké. probeer alsjeblieft wel te blijven eten want voor je het weet is er een monster in je gegroeid die bereid is om eten en blijheid uit je leven te verwijderen. Ik kan het monster bij mezelf niet meer weghalen maar ik wil niet dat andere mensen dit overkomt.

Je zus haalt goede cijfers dat is prima maar jij doet je best en dat is beter dan goede cijfers halen. 

Achter lange teksten zit altijd een prachtig verhaal. 

-Koetje.123-

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@LucaPlatypus 

Wat je nu doormaakt klinkt heel zwaar en ingewikkeld, en het is helemaal niet raar om je zo te voelen. Je bent absoluut geen last, je verdient juist heel veel steun en liefde.

Het is heel begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om dit aan je ouders te vertellen, vooral als je bang bent voor hun reactie. Maar het is echt belangrijk dat je met iemand praat die je kan helpen, bijvoorbeeld een schoolpsycholoog, een vertrouwenspersoon, of een therapeut. Zij kunnen je steunen en samen met jou kijken wat je nodig hebt.

Wat je zegt over controle en straf, dat is iets waar veel mensen die worstelen met zelfbeschadiging mee te maken hebben. Het is een manier om met pijn en stress om te gaan, maar het is niet de oplossing en het kan ook erg kwetsbaar maken.

Je hoeft dit niet alleen te doen. Er zijn mensen die je willen helpen om je hoofd wat rustiger te maken en om beter met deze gevoelens om te gaan. Hopelijk vind je snel de juiste personen hiervoor.

xx liefs Wolf 🐺