Skip to main content
Vraag

Alles gaat fout

• July 19, 2025
  • 2 reacties
  • 48 Bekeken

Hallo, ik ben een 15 jaar oud meisje met autisme en OCD. Dus alles is sws al een beetje lastig voor mij om te verwerken. Ook voel ik me vaak depressief, maar soms voel ik me ook ineens heel erg blij. Ik weet dat het raar klinkt, maar soms als ik alleen thuis ben zie ik schaduwen en hoor ik voetstappen. Ik denk ook soms dat ik iemand hoor praten, maar ik kan dan niet horen wat ze zeggen of of het wel echt is.

Ik heb het dus best lastig, maar mijn moeder ook. Mijn moeder voelt zich depressief en denkt dat mijn vader niet meer van haar houd, terwijl mijn vader wel van haar houd maar hij weet niet hoe hij met haar om moet gaan. Mijn moeder zei gisteren tegen mij dat ze niet meer wilde leven, en dat maakt mij zo verdrietig, want ik houd heel veel van haar en mijn vader ook. We gaan morgen met en alle op vakantie maar iedereen heeft daar nu een naar gevoel over. 
Maar dit allemaal is het ergst voor mijn zusje, want zij heeft al te maken met een zus die er nooit voor haar is, en nu zijn zelfs haar ouders meer met zichzelf dan met haar bezig. Ik weet gewoon niet hoe het nu verder moet en ik zie zelf ook geen oplossingen meer, maar ik wil er zijn voor mijn zusje.

2 reacties

• July 20, 2025

Hallo ​@Walvishaai ,

Wat stom dat je op vakantie gaat en dat er dan zo'n stemming is.  

Jij kunt er natuurlijk niks aan doen dat je autisme en OCD hebt, en dat je zusje daardoor niks aan jou zou hebben. Je kunt op een paar manieren proberen ervoor te zorgen dat je zusje wel wat aan je heeft.

Eén manier is het probleem aan te pakken. Je zou met je moeder kunnen praten, en voor haar psychologische zorg proberen te vinden. Op vakantie kan dat natuurlijk, maar ernaar uitkijken zal haar al helpen. 

Je zou dat kunnen bereiken door 1) met je moeder te praten, 2) met je vader te overleggen hoe je dat het beste kunt doen, 3) met allebei je ouders tegelijkertijd erover te praten.

Een andere manier is het zo gezellig mogelijk met je zusje te hebben. Daardoor zal ze de situatie met je ouders wat draaglijker worden, als ze jou heeft. Ik snap dat dat moelijk kan zijn, maar desnoods kun je je vader (of moeder, maar misschien is vader in dit geval even beter denk ik) vragen hoe je dat het beste kunt doen.

Veel succes en ik hoop dat je alsnog een fijne vakantie hebt❤️❤️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Wat je beschrijft klinkt héél heftig, je voelt je leeg, uitgeput en onder immense druk staan. Alsof je verantwoordelijk bent voor het verdriet van je moeder en je vader, en je zusje probeert te beschermen terwijl je niet goed weet hoe je dat kunt doen zonder zelf te breken. Dat snap ik heel goed. 💔
Heel veel sterkte! En je bent niet alleen