Vraag

afvallen

  • 19 May 2022
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Badge

Hoi!!

Ik probeer sinds een paar maanden af te vallen, omdat ik vaak het gevoel heb dat ik stevig ben. Ik eet nu yoghurt met fruit en granola + smoothie en melk bij het ontbijt, wat erg veel is. Van mijn ouders moet ik dat alles persé opeten. Verder eet ik alleen avondeten. Ik eet geen lunch of tussendoortjes, omdat ik me schuldig voel omdat ik al zoveel in de ochtend heb gegeten. Heeft iemand anders nog tips om af te vallen?


2 reacties

Hallo RN,

Dit zal een lang bericht worden dus houd je vast.

Om te beginnen moet je weten hoe zwaar en hoe lang je bent. We gaan er van uit dat je 100kg weegt en 1,80m lang bent voor dit verhaal.

Voordat we bij afvallen komen moeten we bepalen wat je gezond gewicht is. We doen dit aan de hand van je BMI. In dit voorbeeld is de BMI 30,9, dit is te hoog. Het gezonde gewicht is in dit geval 75kg. Je BMI met het nieuwe gewicht moet tussen de 18,5 en 26 zitten kijk hier voor meer info. Klem je niet vast aan je BMI, want er zijn ook andere factoren die ik niet ga behandelen. BMI is wel een goede start.

Nu gaan we afvallen. We hebben net bepaalt dat er 25kg moet worden afgevallen. Hoe gaan we dit bereiken? Simpel, afvallen is niets meer dan meer calorieën binnen kwijt raken dan dat je binnen krijgt. En genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dus zal ik je een klein opstapje geven. Kijk op verpakkingen van eten om te kijken hoeveel Kcal er inzitten. Dit is een makkelijke manier om te zien of iets calorie arm of rijk is.

Belangrijke punten:

  • Je hoeft alleen maar water te drinken
  • Smoothies vullen niet het zelfde geldt voor fruitsap en frisdrank
  • Groente zijn caloriearm 
  • Verspreid je eten zodat je geen honger gevoel krijgt
  • Weeg je maar 1x per week en houd dit bij
  • Beweeg zoveel mogelijk, neem niet de e bike maar een normale fiets
  • Doe een avondwandeling
  • Goed nachtrust

Ik zal een aantal punten behandelen.

Water drinken: Water vult en heeft geen calorieën, drink ongeveer 2L per dag

Smoothies en andere sappen en frisdranken vullen niet en bevatten veel calorieën. Fruit zal je moeten blijven nuttigen. Het beste is om het op te eten. Dit is omdat je dan een voller gevoel krijgt.

Jezelf maar 1x per week wegen, dit doe je omdat je veel verandert en het demotiverend kan zijn als je jezelf ziet aankomen.

Doe een avondwandeling, dit is goed om met muziek te doen. Het helpt je om beter te slapen en je hoofd leeg te maken.

Ik hoop zo je vraag te hebben beantwoord.

Bij meer vragen stel ze gerust.

 

Met vriendelijke groet,

MS

Reputatie 4
Badge +1

Hey, om goed en gezond af te vallen helpt een dieet eigenlijk niet. Wat wel helpt is een gezonde levensstijl. 

Een gezonde levensstijl is voldoende maar niet overmatig eten, wat gevarieerd is. Mijn tips zijn:

Drink alleen water/thee, in het begin is het moeilijk om suiker te latrn staan maar je lichaam raakt een soort verslaafd aan suiker dus daarna krijg je ook minder trek in suiker. En tuurlijk kun je af en toe wel eens een glas limonade drinken maar niet op dagelijkse basis.

Eet veel groente/fruit. Liever niet bananen want die bevateten veel calorieen  maar gewoon wat komkommer en druiven meer naar school of zo. Ik zelf neem altijd 4 volkoren boterhammen mee en fruit en noten, werkt voor mij prima. 

Eet ook zo veel mogelijk volkoren en biologisch, 

Houd je gewoon aan de schijf van 5

Probeer in je dagelijks leven sporten in te bouwen,zoals looen naar school of ga bij een sportvereniging. 

Ik ben het met de eerdere informatie eens, liever geen fruitsap, veel mensen denken dat dat gezond is maar het zit vaan bomvol suiker.

Ook kant en klare dingen zitten vaak vol suiker dus ik zou daar ook op letten.

 

Veel succes nog

Ps, beginet kleine stapjes

Reageer