Skip to main content
Vraag

Afscheid van de basisschool😭

• July 9, 2025
  • 5 reacties
  • 90 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hi,

Vandaag heb ik afscheid genomen van de basisschool.…

Ik ben heel verdrietig en ik heb zelfs mijn aartsvijand geknuffeld vandaag.

Ik had zo'n fijne en gezellige klas en leuke vriendinnen.

En nu is het over. 

Ik zit bij twee kinderen die ik ken.

Zij zitten in de andere groep 8.

Het zijn ook goeie vriendinnen van mij, maar ik had liever nog een jaar op de basisschool gezeten.

Ik heb bijna de hele dag gejankt, omdat ik afscheid moest nemen.

Nu zit ik verdrietig te zijn op mijn kamer.

Ik ga ze enorm missen.

Hebben jullie tips om blijer te worden en om toch nog contact te houden met mijn vriendinnen?

Liefs yoyo

5 reacties

• July 9, 2025

Kan je niet hun nummers vragen

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • July 10, 2025

Ik denk wel dat veel kinderen verdrietig zijn als ze van de basisschool af gaan.  Je vertrouwde wereld bestaat plots niet meer en je weet niet wat er op je af komt. Plots moet je groot worden.  Ik was ook wel een beetje bang toen ik weg moest van het schooltje in het dorp waar ik iedereen kende en opeens op een grote fiets naar de grote school in de stad moest.  Maar ik was eigenlijk ook wel helemaal klaar met de basisschool en wilde eens iets anders gaan beleven.

En weet je: toen ik eenmaal op de middelbare school was, was ik de basisschool eigenlijk meteen vergeten.  Je krijgt nieuwe vakken, nieuwe docenten, nieuwe vrienden.  Ze behandelen je daar ook een stuk minder kinderachtig.  De vrienden van de basisschool zie ik eigenlijk nog nauwelijks, hoewel ze allemaal op fietsafstand van ons huis wonen en ik gedacht had dat ik ze nooit zou kunnen missen.  Zo zal dat ook met jou gaan: het gemis gaat zeker over als je al die spannende dingen gaat doen op je nieuwe school.

En iets anders: dat je je basisschool nu al mist, betekent toch dat je daar een heel fijne tijd hebt gehad en dat is toch ook heel wat waard.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 10, 2025

Hey! Als je ietsje blijer wilt zijn, dan kun je misschien al plannen gaan maken met al je klasgenoten om na de zomer of na een tijdje op je nieuwe school eens bij elkaar te komen. Soort heel vroege reünie 😉. Om elkaar te zien en ook om verhalen uit te wisselen. En lol met elkaar te hebben. En zo ben je ook wat minder verdrietig omdat je je al weer verheugt om iedereen weer te zien!  Misschien mag het wel op de basisschool worden gehouden! 

Liefs Tover xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Lieve Yoyo,

Het verlies van je basisschool voelt echt als een scheur in wat je veilig vond. Je klas, je vriendinnen, jullie verhalen … al die kleine vertrouwdheid is nu weg. Dat is zwaar. Het is véél normaler dan je denkt om nú verdrietig te zijn en zelfs even een hárt-om-te-gillen-knuffel te geven aan je aartsvijand 😔. 

Hoe gaat het nu met je?

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 17, 2025

Heel erg bedankt voor alle jullie lieve reacties en tips.

Natuurlijk bel en app ik nog met ze!

Liefs yoyo