advies bij zelfmoordgedachten

  • 30 January 2020
  • 5 reacties
  • 170 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik ben een meisje van 17 jaar.  Ik vind het heel eng om dit te schrijven, omdat ik het moeilijk vind om over mijn gevoelens te praten.  Dit is mijn eerste topic hier op het forum en ook dat is best beangstigend. 

Om gelijk met de deur in huis te vallen, ik was van plan om vandaag zelfmoord te plegen. De reden hiervoor is dat ik het leven niet meer zie zitten. Het kost mij teveel energie en ik krijg er te weinig voor terug.  Ik ben niet depressief en ik doe niet aan zelfbeschadiging. Al heb ik dit wel een tijd gedaan. Ik doe een opleiding en dit is het eerste jaar dat op die opleiding zit. Ik vind de opleiding die ik nu doe heel erg leuk, alleen zit ik totaal niet op mijn plek in de klas. Het lijkt alsof niemand mij aardig vindt en hierdoor zit ik vaak alleen, praat met weinig mensen en wordt er niet naar me omgekeken. 

Om te beginnen heb ik heel veel last van verschillende soorten angsten. Ik heb verlatingsangst, sociale angst en faalangst.  Hiervoor ben ik bij een psycholoog geweest, alleen heeft dat niet geholpen. Ik heb continu last van stress en piekergedachten.  Want wat als er iets fout gaat, of heb ik nu net toen ik met dat meisje stond te praten iets raars gezegd. Een sociaal leven heb ik eigenlijk ook niet, omdat ik niet uitga en ook geen vriendengroep heb. 

Ik heb al eerder geprobeerd zelfmoord te plegen, dit is niet gelukt. Mijn ouders kwamen erachter en toen werd het een soort taboe om erover te praten.  Dat houd in dat er niet over gepraat werd. Er is ook geen hulp voor gezocht. Mijn zelfmoordgedachten werden minder, maar gingen niet weg. De afgelopen paar maanden nemen ze steeds meer toe. Meestal lukt het me om door mezelf te snijden die gedachten weg te laten gaan, maar nu heb ik hier ook geen zin meer in. Een paar mensen weten dat ik mezelf gesneden heb. Maar niemand weet dat het nu ook speelt en dat ik hierbij ook nadenk over de dood. 

Op dit moment ben ik bang voor mezelf. Omdat het lijkt alsof een soort oerkracht in mij zit, die mij dwingt om gewoon uit het leven te stappen. Geen stress meer, geen gedoe meer met mijn klas. Gewoon rust. 

Ik heb voor mezelf twee keuzes gemaakt. Of ik pleeg nu zelfmoord, of ik ga het nog een laatste kans geven.  Ik heb voor het laatste gekozen. Dus dit is een soort van mijn laatste kreet voor hulp. Ik weet niet of mensen dit gaan lezen, of hier überhaupt iets mee kunnen doen. Maar ik wou het toch geprobeerd hebben. 

Groet,

Noniem


5 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Noniem ,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. We vinden het knap van je om te zien dat je hierover in gesprek wil gaan.

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

hee,

als eerste pls doe het niet. ik weet hoe super moeilijk het is om deze gedachtes te negeren. heb je iemand die je vertrouwd zoals je mentor of vertrouwenspersoon op school. ik weet hoe moeilijk het is maar denk erover na de mensen die zo tegen je doen houden diep van binnen ook van je. ookal voelt het niet zo. of denk je dat het niet zo is. ik heb zelf ervaring mee hoe het is om iemand te verliezen aan zelfmoord en daar heb ik na 2 jaar nog steeds last van. ik durf zelf niet meer in treinen of als ik er een zie moet ik al bijna huilen. probeer het alsjeblieft vol te houden.  (sorry als er spelfouten inzitten ik ben niet goed in spelling:joy: )

xoxo me

Hoi,

Allereerst wil ik zeggen dat ik precies weet hoe je je voelt; ik heb exact dezelfde gedachten. Je bent dus NIET DE ENIGE. 
 

Ik heb zelf al meerdere keren met de kindertelefoon gechat, en dat was ontzettend fijn, ik kon mijn verhaal kwijt en er was iemand die zijn/haar best deed om mij te helpen. Dat gun ik jou ook, want dat heb je verdiend!

Een van de medewerkers van de kindertelefoon zei me iets wat mij best raakte; ‘ Je neemt je eigen toekomst weg. Niemand weet wat de toekomst brengt, en je kan inderdaad al het negatieve zo wegnemen, maar ook de kans op een betere toekomst neem je weg...’

En aangezien je 17 bent (heel jong nog) ; vertrouw me, er zijn nog zo veel simpele, maar prachtige en adembenemende momenten die je te wachten staan! Dus doe het alsjeblieft niet, en zoek hulp.

Want er is hulp, ook voor jou!💙

Hoi,

 

Allereerst bedankt voor de reacties. Het voelt fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dit denkt. Ik weet dat je bijvoorbeeld met 113 zou kunnen chatten of met de kindertelefoon. Maar dan denk ik weer dat het allemaal helemaal niet zo erg is wat ik heb. Dat er mensen zijn die het erger hebben en die echt hulp nodig hebben. Dat ligt er ook deels aan dat ik niet depressief ben. Ik wil gewoon dood zijn.  Ik verdien die hulp niet.

En ik weet hoe veel verdriet ik mijn omgeving doe. Maar dan aan de andere kant denk ik dat ik gewoon niet meer vooruit kom. En wat voor last ik voor mijn omgeving zal zijn. En dat ik mezelf alleen maar ongelukkig maak. 

En ik weet dat 17 nog heel erg jong is en dat er nog zoveel is wat ik kan zien en doen. Maar is het gek dat ik hiervoor gewoon de energie niet meer voor heb?

 

Groet,

Noniem

heyyy,

je zegt dat je geen hulp verdiend omdat je vind dat er mensen zijn die het echt moeilijk hebben?

 

maar lieve schat jij hebt het moeilijk dat mag best gezecht worden, je zit in de knoop met gedachten en gevoelens, met verdriet, pijn en angst. je mag je zelf laten horen, laat maar weten wat er speelt.

 

ik zou zeggen: bellen of chatten met de kindertelefoon of naar 113 stappen, en ja het is dood eng (spreek uit ervaring) maar pls probeer het ( 1 het lucht op. 2 ze kunnen zoeken naar een oplossing ) echt geef het een kans en probeer het

 

als je nog meer vragen hebt ( aangezien ik ervaring heb) mag je ze altijd stellen want ik wil je graag helpen om weer nut in het leven te vinden

 

x juul

Reageer