Vraag

achterbakse vriendin zorgt voor gezeik, wat moet ik doen?

  • 7 June 2019
  • 3 reacties
  • 185 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi, ik ben M en ben 15 jaar oud, zit in klas 3 havo en ik heb echt jullie hulp nodig want weet echt niet meer wat ik moet doen. Willen jullie de moeite nemen dit te lezen en met te helpen? zou ik enorm waarderen.

Ik begin bij het begin, ik werd een paar maanden geleden hele goede vriendinnen met R. ik vertrouwde haar ookal kende ik haar nog maar even. R had een relatie met de ex van L maar zij waren ook beide goed bevriend. ik was destijds allerbeste vriendinnen met D we deden alles samen en ik was er heel blij mee. L had tegen mij gezegd dat ze R eigenlijk niet mocht omdat ze het niet leuk vond dat ze met haar ex S had. Maar L mag helemaal niet zeuren want zij heeft seks gehad met de ex van D die ook haar beste vriendin was, en L en R waren helemaal niet heel goed bevriend dus was prima.

Ik had tegen R gezegd (wat ik misschien niet had moeten doen) dat L tegen mij had gezegd dat ze haar helemaal niet mocht, wat serieus zo was. dit is ongeveer 2 maanden geleden gebeurt.
Toen kreeg ik 2 weken geleden opeens een appje van L met ''waarom heb je tegen R gezegd dat ik haar helemaal niet mag''. het blijkt dus dat R tegen D had gezegd dat k had gezegd dat L haar niet mocht, wat D vervolgens tegen L heeft gezegd die toen boos was op mij, L ontkende ALLES, ze zei dat ik degene was die loog, en dat ik aan het stoken was dit dat. Maar dat was helemaal niet waar want ik heb helemaal niet gelogen. toen een uur later kreeg ik een appje van D (mijn beste vriendin dacht ik) die helemaal boos werd, zei dat ik dit echt niet kon maken en dat ik aan het stoken was etc. Ik zat echt zovan wow wtf ik heb nooit gelogen, D was ervan overtuigd dat ik loog, ze vroeg niet eens naar mn verhaal, bekte me uit, waarnaar ik vroeg aan haar ''L heeft de laatste tijd zo lullig tegen mij gedaan, je hebt daar niets van gezegd, gebeurt er een dingetje (wat niet eens waar is) en dan denk je gelijk dat L gelijk heeft, neem je het voor haar op en bek je mij uit, waarom? haar antwoord hierop was ''omdat L een betere vriendin is''. dat raakte mij zo enorm, en D weet donders goed dat dit mij raakt. Ik ga door het vuur voor D, doe alles voor haar en ben er altijd voor haar. ik dacht dat ze mn beste vriendin was maar blijkbaar had ik dat fout.

toen ik die vrijdag opschool kwam praatte L,D en R niet tegen me, wat helemaal nergens opslaat want voor de 100e keer ik heb niks verkeerd gedaan. die hele dag was kut, want hierdoor zag ik mijn andere vriendinnen E,F en A ook niet meer want L zit in de leerlingenraad en daar heeft ze een hok voor waar al mijn vrienden in de pauze zitten en ik dus niet bij mag. gelukkig heb ik I en J die er altijd voor me zijn en met hun kan ik in de pauze zitten ens maar nu waren ze ook met z'n alle afspreken zonder mij en kreeg ik daar natuurlijk allemaal snapchats van, waardoor ik me heel kut voel. Maar L is gewoon een achterbakse kut want zij was altijd jaloers omdat D en ik steeds weer betere vriendinnen werden en nu bam omdat zij 1 leugen heeft verzonnen is alles klaar, iedereen boos op me omdat ze L allemaal geloven en ik ben degene die zich kut voelt.

Ik ben vooral gewoon erdoor geraakt dat D zo gemeen doet tegen me want het is nu 2 weken later en R doet gewoon normaal, maar D had me geappt met ''heey m we hebben toch geen ruzie ofs?'''ik wou echt zo boos worden maar toen ik erover door ging bleef ze maar zeggen dat ik andere hiermee pijn kan doen etc allemaal bullshit terwijl zij degene is die mij altijd pijn doet, na dit gesprek dacht ik dat alles weer goed was maar nee toen we op school kwamen pratte D nog steeds niet tegen me, zat ze alleen maar met L en ik ben er klaar mee.

ik geef zo ongelofelijk veel om mijn vriendinnen, ik ga voor ze door het vuur, ben er altijd voor ze en laat ze regelmatig weten hoezeer ik ze waardeer, ik snap dan niet waarom mij dit moet overkomen, waarom ze L allemaal geloven en waarom D zo gemeen doet tegen mij. Ik ben wel een jaloers type en reageer vaak beetje dramatisch maar dat is alleen omdat alles mij zo raakt, ik huil heel erg snel en geef veel om mensen en als die mensen mij dan zoiets flikken, doet dat mij pijn en ga ik denken, wat doe ik verkeerd, waarom verdien ik dit etc.

kunnen jullie me advies geven hoe ik met deze situatie om moet gaan? want ik voel me kut, en weet het niet meer.

3 reacties

Ik zou graag de moeite nemen om alles door te lezen, maar het is mij iets te veel tekst.
Ik ben echt precies hetzelfde zonbeetje en reageer ook altiid te overdreven. Om het op te lossen zeg ik sorry voor mijn dramatische reactie en leg uit wat (van mijn kant) het probleem is. Meestal snappen ze het dan en zeggen ook sorry, waarna het probleem opgelost is. Je zou het ook kunnen proberen.
Hoi

Er ontstond ruzie in je vriendengroep, een vriendin deed enkele rakende uitspraken, waarna je je afvraagt hoe je hiermee om kan gaan.

Zoals 14-jarige zei, kan je proberen om uit te leggen hoe jouw kant van het verhaal eruit ziet. Wie weet helpt dat je vriendinnen om te begrijpen wat er in je omgaat. Ook kan het helpen om met D een goed gesprek te hebben. Zou je D om zo'n gesprek durven vragen? Eventueel kan je er een derde vriendin bijvragen, zodat zij kan helpen bij het bewaren van de rust.

Als je erg met een situatie zit, kan het helpen om daarover te praten. Dat praten kan met een familielid, vriend(in), leraar, etc. Ook kan je anoniem terecht bij de KinderTelefoon. Praat je weleens over je gevoelens?

Groetjes
Kenshin

Reageer