Vraag

aankomen of naar huis

  • 9 August 2020
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, door omstandigheden bij mij thuis slaap ik bij mijn opa en oma (dit voeld echt als mijn thuis overigens) dit is op dit moment niet meer helemaal nodig vanaf morgen ongeveer zou ik naar huis kunnen maar dat hoeft niet. Ik vind het heerlijk hier omdat ik even die thuis stress niet heb, of minder. Maar ik ben bezig met calorieën de hele dag, en ja hier kom ik aan (misschien ken je het wel opa's en oma's geven je heel erg veel eten) ik ben dus nu al 1.6 kilo aan gekomen. Echt belachelijk veel. Ik weet niet of ik dit vol ga houden. Ik wil perzee afvallen. Weet iemand alsjeieft wat ik moet doen. Hierblijven of naar huis? Dankje voor het lezen groetjes Kitty


4 reacties

Heyy

Deel deze zorgen met je opa en oma. Spreek af dat ze je geen extra eten geven buiten de 3 standaard maaltijden. En als je nog een tussendoortje wilt dat ze je een stuk fruit geven ofzo. Misschien werkt dat. Als je je bij je opa en oma beter voelt denk ik dat het beter is dat je daar blijft. Teveel stress hebben is ongezond. 

Kun je iedere week afwisselen? Eerste en weekje bij je ouders en dan een weekje bij opa en oma. Dan heb je iedere keer een weekje om de stress te verwerken. Als dit te kort is die je week bij je ouders en 2 bij opa en oma. Is dat een optie?

Hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjs

Hoi, heb het er inderdaad met je opa en oma over. Dan kunnen zij er rekening mee houden. Als je echt niet wil eten kan je ook nee zeggen tegen je opa en oma, maar ik snap ook dat dit moeilijk is. 

Je kan vaak bewegen, ga bijvoorbeeld een keer wandelen.

Het spijt me als ik je niet zo goed kan helpen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. 

Liefs, jannak19

Reputatie 7
Badge +19

Heyhoi

ik ben het eens met @Kaas123 .

je kunt het gwn met je opa en oma bespreken. Ik zelf zou niet naar huis gaan alleen daarvoor. Je moet gwn op de plek blijven waar je het fijn hebt en daar afspreken maken over eten, sporten, ge gewicht etc.

 

joeeee

Hey,

Bij dit soort berichten gaat er meteen een belletje bij mij rinkelen. Heeft de topic starter een gezond gewicht? Dat ga ik jou dus ook vragen nu. Wat is je BMI? Als je dit niet weet, kun je dan makkelijk uitrekenen op de site van het voedingscentrum. Dan vul je je leeftijd, lengte, gewicht en geslacht in en dan vertelt het programma je BMI en of dit gezond is. Het is wel een inschatting en BMI werkt niet voor iedereen, maar het geeft wel een indicatie. 

Waarom ik meteen denk dat je misschien geen gezond gewicht hebt, is omdat je schrijft dat je calorieën telt en je 1.6 zo belachelijk veel vind.

Calorieën tellen is niet echt prettig. Sommige mensen doen het omdat ze ivm gezondheidsredenen aan een dieet moeten zitten, maar de meeste mensen kunnen een gezonde levensstijl hanteren zonder calorieën te tellen. Het lijkt me ook heel naar om er zo veel mee bezig te zijn. Klopt het dat je dit eigenlijk niet wil, maar dat het misschien als een verplichting voelt of dat je veel stress ervaart als je het niet doet? Dat zijn voor mij namelijk signalen dat je relatie met voedsel niet heel gezond is en dat je drang om af te vallen dat misschien ook niet is. 

Het is best normaal om aan te komen als je bv op vakantie bent. Ik bedoel, wie is er niet aangekomen tijdens deze corona quarantaine? Minder beweging, meer thuis, dus meer snacks. Sowieso als het vakantie is, letten mensen vaak wat minder op hun voeding. Het voordeel is dat je het dan ook weer kwijtraakt als je terug gaat naar je oude eet- en beweegpatroon. Dat had jij ook al bedacht en daarom vraag je je nu af of je al terug moet gaan naar huis.

Persoonlijk denk ik dat die extra week echt geen groot verschil gaat maken in je gewicht. Tenzij je ondergewicht hebt, dan is de kans groter dat je meer aankomt, omdat dat nu eenmaal sneller gebeurt. Hoe dan ook denk ik dat bij je opa en oma blijven meer pluspunten heeft dan thuis. Vooral omdat je schrijft dat je je heel comfortabel voelt bij hen. 

Je opa en oma bieden je misschien wel ongezonde dingen aan, maar je kan dit natuurlijk ook weigeren. Jij kan er zelf voor kiezen om bij je opa en oma gezonder te eten. Neem dit aan van iemand met een oma die heel graag ongezonde dingen bij haar kleinkinderen naar binnen propt, als jij doorzet, dan gaan je grootouders er ook in mee. 

Ik vind het dus lastig om mee te gaan in de adviezen hierboven om veel te sporten enzo. Dit omdat ik dus niet weet of ik je dat moet aanraden omdat je misschien daadwerkelijk gewicht moet verliezen, of dat ik je eigenlijk iets anders moet aanraden.

Ik ga je in ieder geval aanraden om iemand in je omgeving in vertrouwen te nemen over je stress rondom eten. Wat je beschrijft met het calorieën tellen en de drang om af te vallen, of het nu ongezond is of niet, het lijkt me sowieso vervelend. Als je er met iemand over praat, kan dit heel erg opluchten, alsof er een grote last van je afvalt. Samen kunnen jullie dan kijken wat jullie kunnen doen om die stress rondom eten en gewicht af te laten nemen. Ik denk dat het belangrijk is dat je dat doet, voor het uitgroeit naar meer dan het nu is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Gr. Pin

Reageer