Skip to main content

Het is vandaag 30 maart 2021. Ik schrijf dit topic om aandacht te vragen voor depressieve gevoelens, zelfbeschadiging en zelfdoding.

We leven in een lastige, gebroken wereld. Iedereen heeft wel eens pijn gevoeld, zowel mentaal als fysiek. We leven allemaal met vragen, en we zitten allemaal wel eens ergens mee. Het is belangrijk dat je weet dat je niet alleen bent. Hoop is echt, de hulp bestaat.

Je bent op deze wereld neergezet om liefde te geven, en geliefd te worden. Je bent hier om relaties aan te gaan met mensen, te kennen en gekend te worden. Je moet weten dat jouw verhaal belangrijk is, en dat je onderdeel bent van een groter verhaal. Je moet weten dat jouw leven ertoe doet.

Elke dag plegen alleen in Nederland al 4 mensen zelfmoord, wereldwijd zijn dat 2192 mensen. Dat betekent dat elke 40 seconden iemand op de wereld zelfmoord pleegt. Dat zijn verschrikkelijk veel mensen dus! Juist daarom is het zo ongelofelijk belangrijk dat hier meer aandacht voor moet komen.

Misschien ken je wel iemand in jouw omgeving, die niet helemaal lekker in zijn of haar vel zit. Ga met diegene in gesprek, dit zal meer voor hen betekenen dan je denkt.

Zit jij zelf niet lekker in je vel, dan is het echt onwijs belangrijk dat je hierover praat. Dit kun je doen met jouw ouders, mentor, huisarts, vertrouwenspersoon, therapeut, of zelfs je vrienden en vriendinnen. Ook kun je via chat of telefonisch contact opnemen met stichting 113, dit is volledig gratis en zij zijn 24/7 bereikbaar. Zij kunnen jou helpen de juiste hulp te vinden zodat jij je beter zal voelen.

Heb jij zelf eerder last gehad van depressieve gedachtes, zelfbeschadiging of misschien zelfs zelfdoding. Deel jouw verhaal hieronder, hoe ben jij erover heen gekomen? Wie heeft jou geholpen toen jij geen uitweg meer zag? Wij horen graag jouw verhaal en tips hoe je er doorheen kunt komen.

 

“Je bent niet alleen, en dit is niet het einde van jouw verhaal”

– Jamie Tworkowski

 


Stichting 113:
24/7 bereikbaar via chat (113.nl) en telefoon (0800-0113).

De kindertelefoon:
Elke dag bereikbaar tussen 11:00 en 21:00 via chat (kindertelefoon.nl) en telefoon (0800-0432).

Heey Mier,

Goed dat je aandacht hebt voor deze onderwerpen; depressieve gevoelens, zelfbeschadiging en zelfdoding.

Wist je dat er elke dag in Nederland, niet 4, maar 5 mensen sterven door zelfmoord? Elke dag komen er 40 mensen op de Spoed Eisende Hulp in Nederland door een zelfmoordpoging.

Zelfmoord is onder jongeren doodsoorzaak nummer 1. Daarom zou er meer aandacht voor moeten komen. Dat geldt vanuit de kant van media, omstanders, etc. Maar inderdaad zoals je zegt ook vanuit de mensen die met deze gevoelens worstelen zelf. 

Erover praten is echt heel belangrijk!

Groetjes,

Simply Me


Wist dat er elke dag in Nederland, niet 4, maar 5 mensen sterven door zelfmoord? Elke dag komen er 40 mensen op de Spoed Eisende Hulp in Nederland door een zelfmoordpoging.

Nog meer dus! De cijfers die ik gebruikte waren inderdaad van 2020. Bedankt voor de verbetering. ✌️


Hoi,

Wat goed dat je hier aandacht aan besteed en vooral in deze lastige tijd. Ik werd zelf vroeger heel erg gepest en ik dacht er ook over na om zelfmoord te plegen maar ik ben zo blij dat ik niet heb gedaan. Ik zit nu op een andere school en ik heb nieuwe vrienden. Ik vind dat iedereen dit verhaal zou moeten lezen. Zodat mensen inzien hoeveel personen zelfmoord plegen. Zodat ze zich meer realiseren hoe erg het echt is. En ik vind het ook echt geweldig dat er een plek is om te praten over je gevoelens. Ik denk dat dat mensen er echt van weerhoudt om daadwerkelijk zelfmoord te plegen. Keep on going! 💘


Reageer