Vraag

ouders zijn beschermend

  • 29 December 2023
  • 7 reacties
  • 169 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Mijn ouders zijn TE beschermend. Ik vind het niet fijn, want ik heb het gevoel dat ze mij onderschatten wat ik al kan. Hoe kan ik hiermee omgaan? Of is het alleen het gevoel en zijn ze niet TE beschermend?

Regels van mijn ouders:

- niet logeren met jongens, ook niet met vriendinnen of bij familie (zoals oma).

-  om half 9 naar bed, anders worden ze heel boos en krijg ik een straf.

- er staat ouderlijk toezicht op mijn telefoon, dus ze kunnen letterlijk alles zien wat ik doe. 

- Achterdochtig in alles, dus bijvoorbeeld dat ik ga afspreken met een vriendin en ik mag niet allen fietsen. Hun brengen mij zodat ik ze weten waar ik ben.

- hun bepalen waar ik ben in een relatie. Dus ze zeggen als je zoent met je vriendje, dan krijg je een straf. Maar ik ben zelf sterk genoeg om mijn grenzen te voelen en aan te geven.

- nooit privacy, dus bij het douchen moet de deur niet op slot zodat ze altijd binnen kunnen komen.

- ze kijken alles op mijn telefoon, want ze zijn extreem achterdochtig. Gelukkig hebben ze dit nog niet ontdekt…

- ik mag niet alleen of alleen met vrienden thuis zijn.

- ik mag niet met vrienden of alleen naar de bios.

En ga zo maar door...


7 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dat is echt heel kinderachtig @Ik_wil_anoniem_blijven! Misschien kan je een gesprek houden met je ouders, om te vragen waarom ze zo streng zijn. Je moet duidelijk aangeven dat je het niet fijn vindt.

Je bedtijd kan nog wel, maar je mag ook niet logeren??? En het ouderlijk toezicht is weer wat normaler. Maar dat ze de hele tijd op je telefoon kijken is ook niet oké. Je hebt recht op privacy, dat staat zelfs in het kinderrechtenverdrag. Je kan dat aangeven. En je kan ook zeggen dat je klaar bent voor wat meer verantwoordelijkheid. Anders leer je het niet, en dat is een groot nadeel als je eenmaal volwassenen bent. Ze kunnen je niet altijd beschermen.

En misschien kan je ze vertellen over het forum als je eenmaal wat meer mag, dan hoeven ze het niet zelf te ontdekken, en dan hun vertrouwen weer kwijt te raken.

Veel succes!

Liefs,

         M.

Reputatie 7
Badge +17

Ja, dat is wel bizar streng. Misschien vinden je ouders het moeilijk om de controle wat los te laten terwijl ze dat toch een keer moeten want ooit zul je het huis uit gaan en dan kunnen ze ook niet meer elke stap die je zet controleren. Op deze manier leer je ook niet zelfstandig zijn.

Ik zou hier eens met je ouders over praten. Vertel ze wat het met je doet dat ze geen enkel vertrouwen in je hebben.

 

Reputatie 7
Badge +7

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ga proberen te praten met hun.

Ik zeg het even voor de zekerheid haha, maar ik hou wel zielsveel van mijn ouders❤️

 

Reputatie 7
Badge +7

Update: Ik heb gepraat met hun en ze gaan er proberen op te letten!

Ze gaan niet meer op mijn telefoon kijken en ik mag, als het uitkomt kwa planning, logeren met vriendinnen of bij familie. Nog niet met mijn vriendje, maar dat snap ik ook wel een beetje.

Ze gaan niet meer straf geven als ik om half 9 niet naar bed ga, maar ik moet er nu zelf op letten. Zo fijn dat ik zelf dat in handen heb, maar ik denk dat ik om 9 uur toch wel echt naar bed ga. Anders ben ik de volgende dag kapot moe haha.

Super bedankt iedereen voor alle tips!🫶🏻

Reputatie 4
Badge

Gelukkig dat het nu beter gaat!<3

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Ik_wil_anoniem_blijven 

Ik heb je lang niet gezien.

Hoe gaat het?

Liefs ItzJustin

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Ik_wil_anoniem_blijven 

Ik heb je lang niet gezien.

Hoe gaat het?

Liefs ItzJustin

Hey hoi,

Superlief dat je eraan denkt en de tijd neemt om even een berichtje te sturen<3

Er is een hele hoop gebeurd, positief en negatief. Ik zal even een topic aanmaken hoe het nu met me gaat. Maar geen zorgen haha het is vooral heel positief!☺️

Reageer