Vraag

kan politie je naar huis brengen als je heel laat (bv 2u s'ochtends) buiten bent?

  • 10 July 2023
  • 6 reacties
  • 261 Bekeken

Badge

T's wss een hele domme vraag maar ik en mn vrienden vinden het Leuk om af en toe heel laat naar buiten te gaan

Stem de politie Zou ons zien (zonder sat we iets illegaals doen) kunnen ze ons dan naar huis/politie bureau nemen?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Remus ,

 

das best een leuke vraag die je stelt en dan weet ik gelijk ook zelf waar ik aan toe ben als ik de politie 's nachts tegenkom…

 

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/244159/consequenties-politie-kinderen-12-16/

dit is een artikel van 11 jaar geleden en ik kon zo snel niet iets anders vinden en het lijkt me dat dit wel klopt:

maar als iemand het beter weet, moet ie het maar zeggen

hieronder het artikel:

Wat zijn de consequenties als de politie kinderen (12-16 jaar) s' nachts aanhoudt?

Ik vroeg mij af, omdat ik regelmatig midden in de nacht kinderen rond de 12 tot 16 door de straten zie lopen, of dit strafbaar is zonder of met toestemming van de ouders? Mag de politie je hier op legitimeren en je thuis afzetten of zelfs meenemen naar het politiebureau? Welke rechten heeft de politie hier in en tussen welke tijden is het verboden dan?

 

Het beste antwoord

Nee, als minderjarige zich op straat bevinden in de nacht is niet strafbaar en de politie kan je niet op grond van strafvordering aanhouden en meenemen.

Want het kan best zo zijn dan een kind van 12 (hoe belachelijk ook) van de ouders dit mag.

Echter als de agenten het ernstige vermoeden hebben dat dit een stuk verwaarlozing is of er zijn omstandigheden waarbij het overduidelijk is dat dit geen gezonde situatie is, dan kan de politie terugvallen op artikel 2 van de politiewet.

In een notendop betekent dit artikel dat ze verplicht zijn te handelen in situaties waarin iemand hulpbehoevend is. Een kind van 12 om 04:00 's nachts in een bv niet zo prettige buurt zouden ze daar onder kunnen scharen. Dan wordt je meegenomen in het kader van de hulpverlening en niet omdat je bestraft wordt. Er zullen dan de nodige externe instanties worden gewaarschuwd; jeugdzorg o.i.d.

Dus samengevat: Nee het is niet verboden. Ja ze kunnen je, onder bv de omstandigheden wat ik hier boven beschreef, je meenemen tbv een hulpverlenend traject. En dat laatste is denk ik erg belangrijk als je als ouder jouw kind van 12 jaar 's nachts op straat laat rondzwerven.

--

lees voor de rest het hele artikel

--

Het is anders als je iets strafbaars doet.

Kijk dan eens naar:

https://www.politie.nl/informatie/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-als-ik-als-jongere-word-opgepakt.html

https://www.kinderbescherming.nl/voor-kind-en-ouder/jongere-aangehouden

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-word-verdacht-van-een-strafbaar-feit

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Hey,

Ik sluit me aan bij @MickeyMouse. Maar 2 dingen nog:

  1. 2:00  ‘s ochtends is heel vroeg en niet laat (zal ook niemand boeien)
  2. Zover ik geleerd heb, kunnen ze je ook naar bureau Halt brengen, omdat het raar gedrag is, vinden ze dan. Maar dat heb ik geleerd, dus of het klopt moet je effe googlen…

Ajuus!

Reputatie 7
Badge +17

Zover ik geleerd heb, kunnen ze je ook naar bureau Halt brengen, omdat het raar gedrag is, vinden ze dan. Maar dat heb ik geleerd, dus of het klopt moet je effe googlen…

Nee hoor. Zo werkt dat niet. Naar Halt hoef je alleen als je een (klein) strafbaar feit hebt gepleegd. Halt is opgezet om te voorkomen dat je al op jonge leeftijd een strafblad hebt.

 

-onnodige quotes verwijderd-

Oké, weer wat geleerd! Haat school nu wel, ze liegen 🤣. Dan maar niet meer naar school. Vond het zelf ook wel raar, daarom had ik er ook bij gezet dat jullie effe moesten googlen. Thanks i.i.g! 

Reputatie 5
Badge +4

's Nachts buiten zijn is niet strafbaar (met uitzondering op natuurgebieden en bossen).

De politie zal je dus ook niet naar het bureau of naar huis brengen zolang je niks strafbaars pleegd.

Als je naar huis gebracht wilt worden raad ik je toch echt aan om je ouders of een taxi te bellen.

Reputatie 3
Badge

Als je ouders merken dat je weg bent en je opgeven als weggelopen of vermist kunnen ze je well terug brengen

Reageer