Vraag

wil graag mijn lichaam intact houden maar ook een leuke jeugd hebben

  • 28 July 2021
  • 2 reacties
  • 185 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hi ik heb even een vraagje,

ik ben 15 en zit in vwo4 en mensen om mij heen die beginnen nu allemaal drugs te nemen enzo, maar persoonlijk heb ik daar niet heel veel zin in. 
ik heb het idee dat je eigenlijk geen vrienden of zo en dus niet zo’n leuke jeugd KAN hebben wanneer je niet met mensen omgaat die aan drugs doen( dan heb ik het nu over drank en roken, oa sigaret, E-sigaret en joint). Ik wil namelijk NIET mijn lichaam verkloten voor ik met mijn leven kan beginnen, ik denk dat ik vooral heel erg bang ben om afspraken die ik met mezelf heb gemaakt, om geen drank voor me 18e en geen drugs te doen , te verbreken en me ongelukkig te voelen. Maar ik wil ook wel weer een leuke jeugd hebben. Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.


2 reacties

Hey,

Ik doe hier zelf ook niet aan en het is heel verstandig van je om dat ook niet te doen. Als je wil proberen mag natuurlijk maar pas zeker op. Je kan prima vrienden maken zonder drugs etc dus geen zorgen. En als mensen je niet accepteren omdat je geen drugs wil nemen dan zijn ze het zoiezo niet waard om je vriend te zijn toch? Dus: geniet van je jeugd maar laat je niet aanzetten tot dingen waar je geen zin in hebt.

Groetjes Lucas 

ik heb het idee dat je eigenlijk geen vrienden of zo en dus niet zo’n leuke jeugd KAN hebben wanneer je niet met mensen omgaat die aan drugs doen

Je docent Nederlands zou dit een vals dilemma noemen.

Je kunt drugs gebruiken en een vervelende jeugd hebben, drugs gebruiken omdat je een vervelende jeugd had én een vervelende jeugd hebben omdat je drugs gebruikt.
Natuurlijk kun je ook gewoon een prima leven leiden zonder drugs te gebruiken.

 

Lucassss heeft al een prima punt gemaakt.
Niemand zal er echt moeilijk over doen als je geen joint met ze wilt roken, of als jij altijd de bob bent bij een feestje.
Dat kan zelfs voordelen hebben voor iedereen.

Als zij je echt pushen om drugs te nemen, dan zijn het eerder dealers dan vrienden.

 

Een paar middelen kun je met een redelijke vorm van veiligheid gebruiken, hoewel ik ze daarmee niet per se aanraad.
Ik heb nu geen zin om de veiligste drugs op te zoeken, dus dat mag je zelf doen.


-tekst verwijderd - in strijd met forumregel 9-

 

Reageer