Vraag

Vriendin snijdt zichzelf

• 4 oktober 2016
  • 10 reacties
  • 542 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Op school hebben wij een 'vriendengroepje', maar vorig jaar hadden we het idee dat één iemand uit het groepje zichzelf snijdt. Dit hebben we ook tegen de mentor toen gezegd, maar ze bleef het maar ontkennen en ze verzon steeds weer smoesjes. Wel hadden we uiteindelijk nog één gesprek gehad met alleen het groepje zelf en daarna hadden we er ook niks meer van gezien. Nou is het dus dat ik met nog één iemand uit het vriendengroepje erachter zijn gekomen dat ze zichzelf wél had gesneden, omdat we een account van haar hadden gevonden op social media en daar had ze dus ook erop gezet dat ze deze problemen had. Zij weet immers niet dat wij dit hebben gelezen en we hebben het ook niet gezegd tegen de rest van dit groepje, want die gaan sowieso overbezorgd reageren en waarschijnlijk gaat ze ons haten als ze erachter komt dat wij dit hebben gelezen.

Nu hebben wij weer het idee dat ze weer is begonnen met snijden in haarzelf, maar we hebben nog geen bewijs. We houden nu namelijk haar social media in de gaten en zagen dat ze weer problemen heeft. Toch moeten we er ooit iets van zeggen en het liefst zonder dat account erbij te betrekken, maar dan hebben we weer geen bewijs en komt ze weer met een smoesje..

Hoe zouden we dit het beste aan kunnen pakken en hoe moeten we dit vertellen? Ik voel me er namelijk ook niet heel goed bij als ik weet dat ze zichzelf snijd door bepaalde problemen.

10 reacties

Badge +8
Hoi Paars (leuke naam:p),

Weet je echt 100% zeker dat zij het was op sociaal media? Want als je dit zeker weet, kun je het er maar haar overhebben en kan je vragen of het klopt dat ze zichzelf snijdt. Jullie weten het omdat ze een account op sociaal media heeft, waar ze haar problemen vertelt. Misschien kun je een keer een gesprek aangaan, samen met jouw vriendin en de vriendin die zichzelf snijdt. Zorg er dan voor dat de anderen van het groepje er niet bij zijn, die weten ook niks van het account af.

Waarom wil je het account er niet bij betrekken? Je kunt het misschien juist als bewijs laten zien. Niet dat ze het echt onder druk moet zeggen, maar wel dat je haar wilt helpen en graag wilt dat ze eerlijk tegen jullie is. Jullie zijn tenslotte vriendinnen.

Een voorbeeld van het gesprek zet ik hieronder. Er komen twee voorbeelden, één dat ze ontkent en één dat ze niet ontkent. De vriendin die zichzelf snijdt noem ik voor het gemak 'Vriendin 1', de andere vriendin die ook van het account afweet is 'Vriendin 2'.

Voorbeeldgesprek 1
Jij: Hoi (haar naam). Wij zouden het eigenlijk ergens met je over willen hebben. Maar dan alleen met jou, zonder dat de anderen erbij zijn.
Vriendin 1:Hoi (jouw naam en vriendin 2). Is goed, laten we ergens gaan zitten.

- Als jullie ergens een rustig plekje hebben gevonden. -

Jij:Vriendin 1, kijk, we hadden samen met de rest van het groepje vorig jaar een gesprek gehad over het snijden, dat we dat bij je dachten. Vriendin 2 en ik hebben dus laatst samen een account gevonden, en wij denken dat jij het bent. Zou je het account willen zien?
Vriendin 1:Uhm, jahoor, is goed. Laat maar zien.

- Jij laat het account zien. [/i]
Vriendin 1:Hoe komen jullie aan het account?
Jij: (Je kan uitleggen hoe je eraan komt.) Wat wij eigenlijk willen vragen is: Ben jij dit misschien niet? We willen je helpen, dus als je het bent, moet je wel zeggen als je het bent. Want we willen je helpen. Als je niet geholpen wilt worden, mag je het ook zeggen. Maar wil je wel zeggen als dit account van jou is?
Vriendin 1:Uhm, dit account is van mij. Ik wil wel/geen hulp.
Jij: Ik vind het echt heel erg knap dat je dit wilt en durft te zeggen. We zullen kijken of we wel/geen hulp kunnen regelen. Maar wel echt heel goed.

Voorbeeldgesprek 2
Jij: Hoi (haar naam). Wij zouden het eigenlijk ergens met je over willen hebben. Maar dan alleen met jou, zonder dat de anderen erbij zijn.
Vriendin 1:Hoi (jouw naam en vriendin 2). Is goed, laten we ergens gaan zitten.

- Als jullie ergens een rustig plekje hebben gevonden. -

Jij:Vriendin 1, kijk, we hadden samen met de rest van het groepje vorig jaar een gesprek gehad over het snijden, dat we dat bij je dachten. Vriendin 2 en ik hebben dus laatst samen een account gevonden, en wij denken dat jij het bent. Zou je het account willen zien?
Vriendin 1:Uhm, jahoor, is goed. Laat maar zien.

- Jij laat het account zien. [/i]
Vriendin 1:Hoe komen jullie aan het account?
Jij: (Je kan uitleggen hoe je eraan komt.) Wat wij eigenlijk willen vragen is: Ben jij dit misschien niet? We willen je helpen, dus als je het bent, moet je wel zeggen als je het bent. Want we willen je helpen. Als je niet geholpen wilt worden, mag je het ook zeggen. Maar wil je wel zeggen als dit account van jou is?
Vriendin 1:DIT ACCOUNT IS NIET VAN MIJ! IK SNIJD MEZELF NIET!!!!
Jij:Oké, sorry dat wel ons ermee bemoeien. Maar als je jezelf snijd willen we je zo graag helpen! Of iedergeval steunen. Daar zijn we toch vriendinnen voor?
Vriendin 1: WE ZIJN VRIENDINNEN, MAAR IK SNIJD MEZELF NIET! Ik snap dat jullie willen helpen, MAAR DAT GAAT EN HOEFT NIET.
Jij:Oké, dat is duidelijk. Zullen we dan weer naar de anderen gaan? En als het account van jou is en je je wel snijd, mag je het altijd zeggen.

Dit waren de twee gesprekjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Suzan (14) xx
Dankjewel voor je tijd! En ja zij weet ook dat we weten dat dat account van haar is maar we mochten van haar niet te ver terugkijken en niet volgen en zo, maar dat hebben we wel gedaan omdat we ons zorgen maakten. Daarom wil ik het er liever niet bij betrekken omdat ze ons dan misschien niet meer vertrouwd.. Ik hou dit in ieder geval wel als optie! Heel erg bedankt 🙂
Hee,
Ik zou heel close worden als je haar erg graag mag dan en vaak met haar afspreken. Uit eindelijk vertrouwd ze je wel en verteld ze misschien een aantal van die problemen. Misschien moet haar dan soms er een beetje naar toe dwingen zodat ze het verteld. Maar niet gelijk naar haar toe gaan en uit het niets zeggen snijd jij jezelf? Dat is erg vervelend voor haar en ze verzint dan zelf een smoesje.
Voor de rest kun je dingen zeggen zoals als je problemen hebt kun je altijd naar mij toe komen, ik ben er voor je etc.

Xx
Dankjewel voor je reactie!

Ik ben hier al inderdaad een beetje onbewust/bewust mee begonnen, aangezien we bijna elke klas nu samen hebben en we weinig andere vrienden hebben. Dus ik hoop inderdaad dat ze het ooit zou zeggen en dat ik een goed moment vind waar ik het onderwerp een beetje kan beginnen. 🙂
Heey,

Mijn vriendin is depressief en heeft zichzelf ook gesneden. Weet je wat ik heb gedaan? Ik, die vriendin (en mijn 2 andere beste vriendinnen) zijn een keer gaan afspreken en hebben alles, maar dan ook alles wat ons ooit dwarszat aan elkaar verteld. Mijn depressieve vriendin heeft toen niks over haar depressieve gedachtes verteld, omdat ze dacht dat ze aandacht zou trekken.. Na een tijdje zijn mijn 2 vriendinnen en ik gaan merken dat ze helemaal niet lekker in haar vel zit en dat ze nogal aan het veranderen was. We zijn naar haar toe gegaan en hebben erover gepraat. Daarna zijn we samen naar de mentor gegaan en bleek ze depressief.

Ik zou als ik jou was zo eerlijk mogelijk zijn. Gewoon eerlijk zijn over alles. Dat is het beste en voelt fijn. Ook zou ik niet over het snijden beginnen tegen je vriendin, maar over hoe ze zich voelt. Want snijden is een gevolg van haar depressieve gedachtes, toch? Zo voelt ze zich minder aangevallen. Het kan zijn dat ze er niet zo over wilt praten, zeg dan dat je er echt altijd voor haar zult zijn, en altijd open staat voor een gesprek met haar. Als je maar eerlijk blijft. 🙂. Wij zijn met zijn vieren tegen elkaar zo open en eerlijk dat het echt heel fijn is.
Dus belangrijkste tip: Vraag naar hoe ze zich voelt, het snijd-onderwerp komt wel als ze er zelf over begint. Het snijden is immers niet belangrijker dan hoe ze zich voelt. Steun haar en vraag wat ze het fijnst vindt qua hoeveelheid aandacht. Bijvoorbeeld: "Ik weet dat je je heel erg rot voelt, en ik wil er alles aan doen om je te helpen, maar ik snap het ook als je zegt dat je het vervelend vindt dat ik te veel aandacht eraan besteed. Wat vind je het fijnst denk je?" (Maar dan op je eigen manier verwoord 😉. )
Heeeel erg veel succes
Groetjes, meisje (14)
Heel erg bedankt voor het reageren! Dat is inderdaad wel een goed 'idee'. Maar soms als we haar vragen hoe het met haar gaat, begint ze gelijk over iets anders. Ook wilt zij echt altijd anderen graag helpen, maar zij wilt zelf niet zo geholpen worden. In ieder geval hebben we nog met onze andere vriendinnen gepraat over hoe we ons over haar voelden, want iedereen weet in ieder geval wel dat het niet super met haar gaat.
Dankjewel, ik hoop dat het snel goedkomt. 🙂
Badge
Ik snap jouw probleem als ik jouw was zal ik met haar een keer goed gaan praten en dan het gewoon rustig vragen. En dan zegd ze het zelf wel mischien. Zo niet vraag een keer of ze nog een keer kan afspreken of logeren en dan zeg je het zou mischiem wel leuk zijn om te gaan zwemmen of naar de sauna ofzo, want als ze dan ja zegd is het niet of ze wouw het je sowieso gaan vertellen of als ze het perse niet wil moet je vragem waarom en eerlijk zeggen dat je je zorgen maakt om haar en dat je het gevoel jebt dat er iets niet goed is.
Bedankt voor je reactie!
Ik weet niet of het handig is om het gelijk te vragen, maar alsnog bedankt. Ik zal er in ieder geval aan denken 🙂
Badge
Wat is snijden
Reputatie 7
Badge +17
Wat is snijden

In deze context is het in je eigen lichaam krassen of snijden met een mes of iets anders wat daar geschikt voor is.
Ik hoop dat je snapt wat het werkwoord snijden inhoud.

Reageer