Snijden, normaal of verslaafd?

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik kon eerst wel van het snijden vanaf zetten maar degene die me hielp ben ik kwijt geraakt en sindsdien snijd ik weer en soms is het wel dagelijks. Ik denk er ook veel aan als ik werk. (Werk 5 dagen per week). Ik heb wel al afspraken staan met psycholoog. Maar elke keer als ik mezelf snijd voelt het als een normaal iets voor me en klinkt raar voelt niet als een verslaving maar ook weer wel. Mijn twee beste vrienden weten hier ook vanaf maar ik zoek iets nieuws wat mij misschien kan helpen om te stoppen want wil het niet maar doe het wel.

Wesley

21 reacties

Hoi Wesley,

Wat een heftig verhaal zeg! Ik wil sowieso zeggen dat het heel goed is dat je je verslaving min of meer onder ogen ziet. Ik heb een aantal stappen die je misschien hopelijk kunnen helpen.

1. Ga naar een plek waar je jezelf niet kan snijden. Denk aan een bar of ga een stukje wandelen - als je een hond hebt, kan je die meenemen. Maar je kan ook gewoon familie opzoeken. Afleiding is de sleutel.
2. Bel iemand. Als je alleen in huis bent of je kan niet weggaan, bel iemand die je aardig vind. Dit kan een familielid zijn of een goede vriend. Bel in geval van nood de depressielijn (0900-612 09 09) of de kindertelefoon (0800-0432).
3 Ik vind zelf de vlindermethode erg mooi. Je tekent een vlinder op je arm, als je jezelf snijdt, gaat de vlinder dood. Als de vlinder van je arm weg slijt, dan heb je de vlinder losgelaten in het wild. Gefeliciteerd, je hebt de vlinder gered!
Een ander idee is de penmethode. Pak een rode pen en teken lijntjes (of kronkeltjes, vredetekens, of wat dan ook) op de plekken waar je je anders zou gaan snijden. Als je klaar bent, tel de lijntjes (of wat dan ook) dan. Op die manier kun je zien hoeveel littekens je voorkomen hebt. Geweldig (bron: wikiHow).
4. Als je echt de drang voelt om jezelf pijn te doen, doe het dan op een beheerste manier en een minder schadelijke manier. Denk bijvoorbeeld aan een elastiekje om je arm. Als je jezelf écht, écht pijn moet doen, trek aan het elastiekje en laat hem los voor een klap om je pols.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is trouwens heel goed dat je naar een psycholoog gaat. Ik hoop dat ze je goed kunnen helpen.

Veel succes,
Jesley
De vlindermethode werkt niet meer helaas en heb daar nu ook slechte herinneringen aan. En de enige andere methode.. naja methode slaan op een muur is ook niet bepaalt goed maar ik zal eens rekening houden met het wandelen. Dankje voor je tijd

Wesley
onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

Ik vind het naar om te lezen dat je daar slechte herinneringen aan hebt. Ik weet eigenlijk ook niet verder wat je er aan kan doen. Ik denk wel dat het verstandig is om met je psycholoog over te praten. Hij of zij is ten slotte er niet voor niets en kan je helpen.

Good luck
Hey,
Ik heb pas op het internet een plaatje gevonden met alternatieven voor snijden en sommige dingen helpen mij wel misschien kun je het eens proberen ik zet de afbeelding hieronder neer.
:D

Groetjes sissi

plaatje verwijderd door de kindertelefoon, omdat er geen bron bij stond.
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Sisi,

In forumregel 10 staat: Bij gebruik van teksten vanuit een andere bron, is bronvermelding verplicht. Kun je nog even een bron van het plaatje toevoegen?

Groetjes,

Hester van de Kindertelefoon
Hey,
@hester
Is het heel erg als ik niet meer weet waar het vandaan komt.
Ik had het een maand geleden ofzo gevonden.
Anders mag het er wel afgehaakd worden.
Mvg,
Sissi
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Sissi,

Het is verboden om foto's/ plaatjes en teksten van anderen over te nemen zonder bronvermelding. Daarom heb ik het plaatje eraf gehaald.

Groetjes,

Hester van de Kindertelefoon
Hoi,
Ik heb het op google ingetypet en ik heb hetzelfde plaatje gevonden dus ik zal de link erin zetten :)

Bron: http://becausewecandothistogether.tumblr.com/alternativesforselfharm

Ik hoop dat ik de bron nu wel goed heb vermeld
Groetjes sissi

Link verwijderd door de Kindertelefoon
@sissi

ik denk dat het voldoende is om alleen de bovenste link neer te zetten, dus http://becausewecandothistogether.tumblr.com/alternativesforselfharm
Op die webpagina kun je door naar beneden te scrollen de afbeelding zien staan.

De tweede link linkt ook naar een heleboel andere zoekresultaten en ik weet niet of dat jouw bedoeling was.

Gr. JJ

Maar ik laat het ter beoordeling van jou en de KT over.
Hoi Wesley,

wat kan ik doen?

Ik zou je graag helpen, maar ik zou niet weten hoe.

Een tijdje terug nog was je zo positief en leek het de goede kant op te gaan. Je had alles voor jezelf op een rijtje gezet en je had een plan. Je had een aantal belangrijke beslissingen genomen om hulp te vragen en daarnaast had je de kracht nog om anderen te helpen. Ik gun je zo dat alles weer goedkomt.

Ik begrijp dat er ondertussen weer dingen gebeurd zijn, die er aan hebben bijgedragen dat je nu in deze situatie zit. Jammer om te horen dat het meisje (ik denk dat je daar op doelt in je inleiding) waar je je zo veel voor ingezet hebt, jou niet langer steunt of kan steunen. Ik kan me voorstellen dat dit een behoorlijke impact heeft gehad en nog steeds heeft.

Ik zit te piekeren wat ik je als advies zou kunnen geven, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Ik zie dat anderen, die meer over snijden weten, je goed proberen te helpen.

Kon ik maar toveren, al was het maar één keertje, dan zou ik er voor kiezen om jou weer helemaal happy te maken, samen met de mensen waar je van houdt (o.a. je moeder en oom waar je eerder over vertelde).

Voor het moment kan ik niet anders doen dan je een hug te geven en je sterkte te wensen. Ik zou willen dat ik meer voor je zou kunnen doen.

Wel goed van je dat je 5 dagen per week werkt. Ik neem aan dat je examens van school dan ook goed zijn gegaan.

Hou iig vol, na regen komt zonneschijn zeggen ze toch, maar ik snap wel dat je met die spreekwoorden nu ook niet zo veel kan. Deze regenbui duurt eigenlijk al te lang. Ik gun jou zonneschijn en liefst zo snel mogelijk.

Gr. JJ
Hoi,
@jjboy
Dankjewel voor je reactie ik had dat niet gezien maar ik kan het zelf niet aanpassen dus misschien zou de kindertelefoon die 2e
Link willen verwijderen.
Alvast bedankt.
Xxx sissi
Hoi Sissi,

Ik heb de tweede link verwijderd en je reactie aangepast dit omdat er naast die afbeelding nog heel veel andere afbeeldingen naar voren kwamen maar hier waren jullie zelf al uit. Zo is het helemaal goed.

Groetjes,
Naomi, de Kindertelefoon
Hallo,

Alvast iedereen bedankt voor jullie reactie's.

@jjboy

Het meisje die mij hielp, had mij opeens zonder wat te melden geblokkeerd en verwijderd op alles. Via Facebook kon ik nog vragen hoezo maar ze negeerde me dus ik heb besloten om het af te kappen, het liep toch al niet van ze leien dakje. Er was niets gebeurt als aanleiding hiervan. Het waren een van mijn betere dagen. Maar de grootste reden voor deze flinke terugval is het gevoel dat ik er alleen voorsta en heb wel mensen vertelt over snijden en hoe ik me voel en steunen me ook wel maar in bepaalde periodes merk ik daar absoluut niks van alsof ik het uitschakel. Ik heb afgelopen zaterdag ook een soort spoed mail gestuurd naar mijn huisarts slechte gedachten kregen overhand als het goed is word ik ook elk moment gebeld door mijn huisarts.

Wesley
Wat is de reden waarom je aan automutilatie doet? Kun je omschrijven wat er op zo'n moment in je omgaat?
Toen ik begon ging het ook controle over iets hebben, uiten van emoties (innerlijke pijn op de buitenlant laten zien aan mezelf) en nu voelt het als normaal
Toen ik begon ging het ook controle over iets hebben, uiten van emoties (innerlijke pijn op de buitenlant laten zien aan mezelf) en nu voelt het als normaal

Mijn psycholoog zegt altijd dat, wanneer we het over automutilatie hebben, jezelf pijn doen niet is wat je nodig hebt. Op het moment dat je controle wilt, moet je jezelf geen pijn doen. Je moet lief zijn voor jezelf. Er zijn andere manieren om met deze controle om te kunnen gaan. Je kunt bijvoorbeeld afleiding gaan zoeken; koken, lezen, schrijven en muziek maken helpen mij altijd om wat 'rustiger' te worden.
Je zegt dat het inmiddels een gewoonte geworden is. Ik denk dat je deze visuele cirkel moet doorbreken. Stoppen met automutileren is niet makkelijk, maar het is wel beter voor jezelf. Afleiding in combinatie met praten over wat je dwars zit, is hiervoor de beste manier. Geloof me, wanneer je eenmaal een betere manier hebt gevonden om met je emoties om te gaan voelt dat een stuk beter.

Ik hoop dat je hier ook met je psycholoog over kunt praten.
Ik heb beetje met me vader gepraat en na me 5 dagen per week werken ga ik vanaf vandaag 3x per wek thai boxen als afleiding. Ja ik vind vechten leuk xD

Wesley
hoi Wesley,

Goed dat je wat afleiding zoekt.

Ik heb altijd al gedacht dat je een vechter (mentaal) was, maar dat je vechtsport ook leuk vindt is nieuw voor me. Maar het is wel een mooie uitlaatklep en hoewel het lijkt dat bij thaiboksen “alles” ongeveer mag is er toch veel training, techniek en discipline nodig. Dus, veel plezier daarmee.

Om nog even terug te komen op een vorig berichtje van je: over de reden van het verbreken van alle contact door dat meisje kun je speculeren, maar zij zat (en zit) ook niet lekker in haar vel en onbekend is of zij zelf de beslissing heeft genomen of dat die (mede) tot stand gekomen is op advies van anderen uit haar omgeving. Breek je hoofd daar nu ook maar niet over. Het is verstandig van je om nu voor jezelf te kiezen en geen energie te steken in het proberen te begrijpen waarom zij deed, wat ze heeft gedaan. Verwijt jezelf iig niks. Je hebt al die tijd je best voor haar gedaan. Zie het niet als falen.

Dat je het gevoel hebt dat je er vanaf toen alleen voor stond, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Alleen hoeveel pijn dat jou doet, daar kan in me niet echt een voorstelling van maken, omdat ik dergelijke dingen niet meegemaakt heb. Pijn / verdriet is niet iets wat je in een eenheid uit kan drukken, zoals je gewicht in kilo’s uitdrukt. Maar dat het zwaar is geloof ik zeker wel.

Gelukkig kun je er met een aantal vrienden over praten en krijg je steun van hen. Het is belangrijk om te weten dat zij er zijn voor jou, ook al merk je dat niet altijd.

Ik hoop dat je snel een keerpunt bereikt en je weer “omhoog” gaat en dat de pijn verdwijnt en de goede gedachten van de positieve, zich voor anderen inzettende doorzetter die je volgens mij van nature toch wel bent, weer de boventoon gaan voeren. Hopelijk kunnen de mensen in jouw omgeving daar een goede rol in spelen.

Ik denk aan je en stuur je positieve energie.

En nogmaals, geniet van nieuwe uitdagingen, zoals het thaiboksen en goed dat je er ook met je vader over kunt praten.

Gr. JJ
hoi Wesley,

ik reageer bij dit topic op wat je schreef in het topic "vertel iets positiefs over jezelf", omdat ik daar anders off-topic ga en dat mag niet volgens de regels van de KT.

Het thaiboksen geeft je afleiding en helpt je om je sombere gedachten in de hand te houden, schreef je. Maar je ziet er een beetje tegenop dat je niet de hele zomer door kan trainen i.v.m. de zomerstop.

Misschien is het een idee om met een aantal jongens en/of meisjes waar je nu mee traint bij thaiboksen af te spreken om in de zomervakantie door te trainen bv. oefeningen doen in het park of op een speelveld of bij iemand thuis als die de ruimte heeft.

Jullie zouden ook bv. aan je conditie kunnen werken door samen hard te gaan lopen of je kunt krachttraining doen in een sportschool (als de kosten geen probleem zijn en als je dat leuk vindt). Misschien zijn er wel sportscholen waar je in de zomer door kunt trainen?
Het kan zijn dat ze niet precies de lessen die je nu volgt geven, maar kun je je energie kwijt in de oefeningen die zij aanbieden.
Ik merk dat iedereen hier je heel graag wilt helpen, ik ook. Maar in werkelijkheid kunnen we eigenlijk niks. Jij bent uiteindelijk ook diegene die de controle terug moet krijgen. Daar kunnen wij niks in doen.

Mijn boodschap voor jou is: ga bij jezelf na of je daadwerkelijk echt wilt stoppen. Ben je bereid om over de angst heen te gaan? Ben je bereid om het gevecht aan te gaan?

Ja?
Je bent al een heel eind!

Nee?
Geeft niks, licht mensen in je omgeving in en verzorg je wonden goed. Dit voorkomt alleen maar meer elende.

Het gebeurt soms dat jeindanks al je voornemens toch een keer de mist in gaat. Geeft niks. Vergelijk het met afvalen. Als ja al 10 kiko bent afgevallen en je vervolgens 1 kilo aankomt, kun je je gaan stressen om die ene kilo. Maat als k het over t grotere geheel kijkt ben je alsnog 9 kilo afgevallen.... je snapt wel waar ik naar toe wil he?

Succes met je strijd!

Reageer