Vraag

roken

  • 29 May 2020
  • 4 reacties
  • 294 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik rook nu al een tijdje. En ik kreeg mijn sigaretten van een vriend van mij die nu 19 is ( ik ben 15) hij gaf mij voor het eerst sigaretten toen ik 13 was (over 4a 5 maanden werd ik 14). Maar ik heb er nu ineens stress van dat hij mij die sigaretten gaf want hij gaf me 1 keer een pakje omdat ik het graag wilde proberen toen ik 13 was. En ik ga vaak met hem vissen en dan geeft hij mij ook sigaretten . We vissen niet heel vaak ongeveer 1 keer per maand. En hij heeft dan zoiets van oh dat kan niet veel kwaad want je rookt alleen met mij. En ik had dan ook zo iets van ja je hebt gelijk. Maar ik heb er sinds een week of 2 ineens stress omdat hij mij peuken geeft. (Ik heb mijn ouders ook niet verteld dat ik soms rook). mijn ouders zijn ook best wel goed bevriend met zijn ouders en hij zijn ouders ook niet verteld dat hij rookt. En als ik vertel dat ik de peuken van hem heb dan heeft het hij ook een probleem. 
ik heb zeg maar nu wel het idee dat het erg fout is dat hij mij peuken geeft en ik voel me best wel verantwoordelijk. En daar heb ik stres van. Dus mijn vraag is: is het erg raar dat ik daar stres van heb? Ik heb wel vaak tegen hem gezegd dat ik ga stoppen met roken een keer. En hij geloofd dat denk ik ook. En ik ben ook van plan om misschien te gaan stoppen. Maar is het terecht dat ik daar stres van heb en dat ik me verantwoordelijk voel? Of moet ik gewoon stoppen en het laten? Want hij support me zeker als ik wil gaan stoppen.


4 reacties

Hoi,

Ik snap best goed dat je hier stress van hebt. En het is wel goed dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen en misschien wilt stoppen. Hij zit inderdaad misschien wel fout dat hij je die sigaretten gegeven hebt en heeft gezegd dat het niet veel kwaad kan. 

Mijn advies is om te stoppen met roken als jij het wilt en als je weet dat hij jou daarin support. Ik denk dat jouw of zijn ouders er op een gegeven moment er wel achter gaan komen dat je rookt. Ik zou het gewoon tegen je vriend zeggen dat je gaat stoppen met roken en het gewoon daarbij laat. Maar als je door wilt gaan met roken zou ik het toch tegen je ouders vertellen, omdat het beter is om eerlijk tegen ze te zijn dan dat zij jou er op betrappen. En nogmaals, het is niet raar dat je hier stress van hebt en zo. Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.

Groeten,

TheColorGreen

 

Reputatie 2
Badge

Hoihoi,

Ik snap dat het voor erg veel stress kan zorgen als je iets geheim houd voor je ouders.  En dat is natuurlijk niet fijn, en veel dingen kunnen eronder gaan lijden (slaap tekort, schoolprestaties, conditie etc.). 

Uit ervaring weet ik dat roken best al snel verslavend kan zijn, en je er dus echt mee moet oppassen. Want je denkt altijd dat het best meevalt, hoeveel je rookt, terwijl het langzaam steeds meer wordt. Mijn advies zou daarom zijn om te stoppen met roken (maar als jij dat niet ziet zitten, dan moet je dat vooral niet doen). Als je niet zou stoppen, zou ik het wel aan je ouders vertellen, want je kan ze het beter nu eerlijk vertellen dan dat ze er pas later achter komen. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 

Groetjes! 

(en vergeet niet: iedereen is uniek, dus je moet doen wat jij denkt dat goed is)

 

 

Ik rook nu al een tijdje. En ik kreeg mijn sigaretten van een vriend van mij die nu 19 is ( ik ben 15) hij gaf mij voor het eerst sigaretten toen ik 13 was (over 4a 5 maanden werd ik 14). Maar ik heb er nu ineens stress van dat hij mij die sigaretten gaf want hij gaf me 1 keer een pakje omdat ik het graag wilde proberen toen ik 13 was. En ik ga vaak met hem vissen en dan geeft hij mij ook sigaretten . We vissen niet heel vaak ongeveer 1 keer per maand. En hij heeft dan zoiets van oh dat kan niet veel kwaad want je rookt alleen met mij. En ik had dan ook zo iets van ja je hebt gelijk. Maar ik heb er sinds een week of 2 ineens stress omdat hij mij peuken geeft. (Ik heb mijn ouders ook niet verteld dat ik soms rook). mijn ouders zijn ook best wel goed bevriend met zijn ouders en hij zijn ouders ook niet verteld dat hij rookt. En als ik vertel dat ik de peuken van hem heb dan heeft het hij ook een probleem. 
ik heb zeg maar nu wel het idee dat het erg fout is dat hij mij peuken geeft en ik voel me best wel verantwoordelijk. En daar heb ik stres van. Dus mijn vraag is: is het erg raar dat ik daar stres van heb? Ik heb wel vaak tegen hem gezegd dat ik ga stoppen met roken een keer. En hij geloofd dat denk ik ook. En ik ben ook van plan om misschien te gaan stoppen. Maar is het terecht dat ik daar stres van heb en dat ik me verantwoordelijk voel? Of moet ik gewoon stoppen en het laten? Want hij support me zeker als ik wil gaan stoppen.

nou ik zou gewoon vragen voor nog 1 pakje per 2 maanden en steeds minder dan heb je 1 pakje per 6 maanden en dan 1 pakje per 7 maanden en dan zou je normaal gezien niet meer de neiging te krijgen omte stoppen zeg dat ook tegen hem dat je wilt stoppen en dan geeft hij je de cigaretten voor de tijd waar je zit.

groetjes

Stoppen met roken = niks meer van hem krijgen of aannemen = geen schuldgevoel meer

Simpel toch? 

Reageer