Vraag

Ik snij mijzelf, heeft iemand tips?

  • 11 June 2022
  • 3 reacties
  • 219 Bekeken

Badge

Ik ben nu 13 jaar, bijna 14 en ik snijd al meer dan 4 jaar. M’n ouders gingen scheiden en ik werd heftig gepest. Toen sneed ik mijzelf per ongeluk en ik vond het best fijn, dus ik doe het nu zodra mijn wonden geheeld zijn. Ik draag altijd zweetbandjes of lange mouwen en ik ben nog niet ontdekt. Ik doe het om te kijken wie het merkt, maar niemand heeft het tot nu toe gezien… Niet voor aandacht, maar gewoon, om gemerkt te worden…. Ik kan het niet uitleggen, maar kan iemand me helpen?? 


3 reacties

Badge

Hey iedereen,

 

Ik ben nu aan het afkicken en ik heb een therapeut. Dankzij jullie is dit zo gegaan dus ik wou ff bedanken! Ook heb ik een puppy gekregen want me ouders kwamen er achter en ze willen dat K iets heb om voor te leven en door te zetten.…..

Soms snij ik nog wel maar ik doe echt m’n best om te stoppen. Ik moest voor een ander probleem  naar de dokter en hij zag het…. Hij stuurde me door naar een therapeut en ik ben echt heel trots op me zelf. Heel erg bedankt!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Voel je niet onzeker over het feit dat je als het ware om aandacht vraag. Vaak als iemand dat doet, is de aanleg niet dat je zomaar aandacht wil, maar je de aandacht wil omdat je ergens mee zit en je wilt dat iemand daar aandacht aan schenkt, en er naar vraagt zonder dat jij die eerste stap van open zijn moet zetten. Ik heb ook een lange periode gesneden en ben erg verslaafd geweest. Inmiddels ben ik 3 maanden en een week schoon, maar nog steeds maak ik soms mijn littekens zo zichtbaar mogelijk. Aan de ene kant vind ik het vervelend als er aandacht aan mijn littekens word besteed, maar aan de andere kant wil ik heel graag dat iemand er naar wijst zodat ik mijn verhaal kan delen.

Je schrijft dat je al meer dan 4 jaar snijd, dan kan ik me voorstellen dat het voor jou ook verslavend is en je er moeilijk van af komt. Voor mij en vele anderen is het moeilijk een methode te vinden om van snijden te afkicken, omdat de ontwenningsverschijnselen van zelfbeschadiging vreselijk zijn. Maar dit is het enige wat mij geholpen heeft (advies had ik gekregen van een vriend):

Ik sneed mezelf met puntenslijper mesjes, die ik in een stempeldoosje bewaarde. Als je verslaafd bent, raad ik je af om die voorwerpen thuis te laten, want dan verga je van de ontwenningsverschijnselen (zweten, ongemak, stress, verdriet etc.) Het is dus niet erg dat je je voorwerp(en) overal mee naar toe neemt, want dan voel je je toch nog prettiger als je ze bij je hebt, en dat houd ontwenningsverschijnselen weg. Voor help afkicken heb ik uit advies van een vriend het stempeldoosje waar ze inzitten stevig dichtgeplakt. Dit werkte goed, want  zodra ik de neiging kreeg, ging ik de tape er af halen, maar het was stevig dichtgeplakt, dus dit duurde erg lang. Het nut daarvan is dat terwijl je bezig bent het er af te halen, je genoeg denktijd hebt om te twijfelen of je wel echt weer wilt snijden, en aan je redenen denken waarom je niet zou willen snijden (bijv voor een persoon, of als je al ver in het proces bent)

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen

Badge

Wat naar om te lezen en het spijt me voor je en ik snap hoe je je voel ik heb hetzelfde gedaan. Misschien lopen er op school geen mensen zoals jij rond die jouw begrijpen maar ik weet zeker dat er wel mensen zijn die denken en voelen zoals jou. Ik ben zelf dingen met theater gaan doen buiten school want daar zaten mensen die mij begrepen. Maar je kan ook iets met sport doen of dieren. ga iets doen waar je blij van word en mensen om je heen met wie je kan praten of misschien de natuur of dieren

 

Reageer