Vraag

Hoe verberg je zelfbeschadiging?

  • 3 June 2023
  • 9 reacties
  • 492 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Weet de weg
  • 20 reacties

Hoi, bedankt dat je dit leest <3

Ik doe al een tijdje aan zelfbeschadiging en het is op mijn armen heel duidelijk. Hoe kan ik dit verbergen?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb ook last van snijden maar als je wild snijden ga dan jezelf afleiden 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Ik begrijp dat niet iedereen in een veilige thuissituatie zit om open te zijn over automutilatie problemen, of misschien liever niet hun verwondingen in het openbaar willen laten zien. In dat geval zou het niet erg zijn om advies te geven om het te verbergen.

Maar helaas is het forum openbaar, dus ook voor kinderen die zichzelf pijn doen onlangs dat ze met hun probleem terecht kunnen bij een volwassene. Ik denk dus niet dat iemand je hier advies op zou kunnen/mogen geven, omdat heel veel kinderen misbruik van dat advies zouden kunnen maken en dat hun motivatie tot zelfbeschadiging zou kunnen stimuleren.

Reputatie 2
Badge +1

Heey

Ik zou idd wanneer je het wilt doen afleiding zoeken zodat je het toch niet doet, en er zijn ook veel kleine dingetjes die je kan doen ipv sh. Bijv. fitget toys bij je houden zodat je daar een beetje mee kan friemelen of een elastiekje om je pols doen zodat wanneer je de neiging hebt wanneer je het wilt doen je daarmee een beetje mee kan spelen. Door het te verbergen is de beste mogelijkheid om lange mouwen te dragen alleen met het warme weer is dat natuurlijk een beetje vervelend. Het beste is dus gewoon om ermee te stoppen en als je dit moeilijk vind er met iemand over te praten. Om helende wonden kan je natuurlijk een verbandje om je arm doen maar dit word natuurlijk uiteindelijk ook een beetje opvallend. En nooit schamen om geheelde littekens want iedereen heeft een verhaal en niemand hoort je daarvoor te judgen. Als mensen dit wel doen met je ze gewoon lekker laten en er niks van aantrekken, en als ze erom vragen lekker negeren als er niet comfortabel bij voelt. Eigenlijk horen mensen daar ook niet om te vragen, want dat zijn hun zaken niet.

Reputatie 4
Badge

Heyy,  ik struggle ook met sh dus hier zijn mijn tips, ik hoop dat je er wat aan hebt.

clean blijven

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat je begrijpt dat je clean moet blijven, omdat je simpel weg gewoon jezelf pijn doet, en dat verdien je niet.

Ik ging vaak brieven schrijven aan mezelf over dat het me spijt dat ik mezelf weer had gesneden en dat ik mijn best ging doen om clean te blijven, maar hier ben ik mee gestopt omdat ik hierdoor juist meer over sh ging nadenken, en dat triggerde me.

Probeer je zelf af te leiden is een goede tip, het voelt zo fucking kut als je graag sh wil doen, maar dat is juist waar je tegen moet vechten. Als een moeilijkere dag voorbij is en je bent nog clean dan mag je ook echt trots op jezelf zijn.

Hulp zoeken

Het helpt echt om hulp te zoeken bij therapuiten, je ouders, mentor, of een vertrouwens persoon op school. Vrienden van mij, die ook struggelden met sh hebben alle 2 hulp gekregen en dat hielp hun echt.

Ik zelf heb het nooit aan iemand verteld, maar neem daar maar geen voorbeeld aan.

Wat mij helpt zijn apps zoals i am sober, voor het bij houden van hoelang je clean bent, maar ook voor de community van mensen. Chatten er over met mensen last mij me begrepen voelen.

verbergen 

ondanks dat ik je kan aanraden om er met mensen over te praten, snap ik dat je niet wil dat je je sh aan de hele wereld laat zien.

Daarom zijn veel armbandjes, zweetbandjes, en oversized t shirts wel een goede manier om je armen mee te bedekken, wanneer je er nog open wonden op hebt zitten.

Voor als die wonden zijn geheeld, en het zijn littekens, zou je jezelf kunnen afvragen of je dat voor altijd wil verstoppen, want het is en blijft gewoon een deel van jou. Je littekens zijn dan al geheeld en het is alleen een deel van het verleden dus met een beetje zelfvertrouwen hoef je je er niet voor te schamen.

 

 sorry voor de hele paragraaf aan tekst maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,

Usernotfound ❤

Reputatie 5
Badge +1

Hey ik struggle ook met sh niet alleen snijden, als je merkt dat je begint te overthinken of het wil doen zoek dan afleiding ga iets doen wat je leuk vind of probeer met iemand te appen/bellen als niemand andwoord kun je ook myai appen ofzo maar dan denk je even aan iets anders waardoor de drang weg gaat 

Badge

Hey,

 

Als eerst wil ik even zeggen dat ik hoop dat je oké bent en dat ik er voor je ben! Om terug te komen op je topic, je hoeft je niet te schamen voor je sh littekens en je hoeft deze ook zeker niet te verbergen. Mocht je je daar wel prettig bij voelen kan je voor je onderarmen armbandjes gebruiken of festivalbandjes. Voor je bovenarmen kan je kiezen voor wat langere mouwen, ik hoop dat je wat en mijn advies hebt. 
 

Reputatie 3
Badge +2

ik heb dezelfde vraag

hiii, ik ben 13 en zelf heb ik dit ook gedaan maar ik zou je littekens niet verbergen! wees trots op je lichaam meid!!! als je alsnog verder wil gaan met self harm kun je ook plakband op je arm plakken of tape ofzo en het er dan afrukken, ik snap dat het lastig kan zijn om te stoppen maar je kan ook (heel kinderachtig i know) een soort van lijst maken en dan  elke dag dat je geen SH doet een streepje zetten en dan bij 1 week jezelf ergens mee verwennen <3 

Reputatie 1
Badge

Hoi, ik heb zelf ook littekens maar ik verberg ze  niet, mijne zijn ook al genezen.

 

Het is oke om sh scars te hebben, je hoeft er niet voor te schamen:))

 

Maar als je het echt wilt verbergen kan je het beste lange mouwen en arm bandjes dragen.

 

 

Reageer