Vraag

Hoe stoppen met zelfbeschadiging?

  • 9 November 2020
  • 3 reacties
  • 122 Bekeken

Badge

hey, ik zit eigenlijk al lang met een probleem namelijk mezelf.  Ik  ben heel onzeker hoe ik er uit zie, hoe dik ik ben en men gezicht.

nu even over iets anders,

Ik hoorde toen ik 11 was veel van mensen dat ik lelijk was. Ik raakte daardoor in paniek, en begon me te snijden, nu klinkt het misschien raar dat ik dat om die reden deed. Maar ik weet niet waarom maar ik haat mezelf niet alleen men uiterlijk maar ook gwn alles aan mijn lichaam. Ik sneed eerst 1 keer in een week, maar daarna  bijna elke dag.

Het voelde goed, het voelde alsof elke druppel bloed mij mooier maakte .eerst snee ik in mijn pols, maar omdat iedereen dat zag begon ik het op men  been te doen. Ik had een goede vriend en die had gezien dat ik op men pols allemaal sneeën  had, hij zei dat ik moest stoppen .

en dat deed ik ook. 

Nu ben ik terug begonnen, maar nu voelt het goed, het kan me niet schelen  als ik te diep snij,

het voelt alsof ik controle heb over men lichaam.

Ik glip nu ook tijdens de les weg om mezelf bij de wc’s te gaan snijden, ik kan alleen nog maar denken aan het snijden en hoe goed het voelt.  Ik weet niet of dit normaal gedrag is, maar als ik naar andere meisjes zie dan wil ik niet meer bestaan,

Hoe kan ik terug zelfvertrouwen krijgen en stoppen met snijden?

 

 


3 reacties

Hey anoniempje357,

In dit topic kan je heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten.

Je zou ook op het moment dat je de drang hebt de plek dik inpakken, met bijvoorbeeld elastiekjes of papier zoiets en dan kun je wel soort snijden, maar dan beschadig je jezelf niet. Want ik denk niet dat dat is wat je echt wil, maar op dat moment wil je de pijn anders voelen.

Je kan je ook onder de mensen mengen, want vaak als er iemand bij is doe je het wat minder snel.

Ik zou je echt aanraden om erover te praten.  Snijden is misschien een tijdelijke oplossing, maar het gaat je uiteindelijk niet verder helpen. Zoek iemand die je vertrouwt of bespreek dit eventueel met je huisarts. Maar blijf er niet alleen mee rondlopen!

Voor je zelfvertrouwen kan het je misschien helpen als je voor jezelf een soort positief dagboek bij houd. Dat je elke dag een paar punten op schrijft waar je dankbaar voor bent of trots op bent of blij mee bent, wat je zelf bedenkt. Bijvoorbeeld dat je haar leuk zat of je had een leuk gesprek, lekker kopje koffie, om zomaar wat te noemen. Kunnen gewoon lekker simpele dingen zijn. Het klinkt misschien een beetje gek of simpel maar het zijn wel dingen die je kunnen helpen. Zeker ook omdat je aangaf dat je een negatief zelfbeeld hebt.

Wat ik je verder wil meegeven; Iedereen is mooi zoals hij/zij is en mag er zijn!

Sterkte

Simply Me

Badge

Lieve anoniempje357,

Ik ken je natuurlijk niet, maar ik ken de situatie wel. 
Mijn nicht heeft precies hetzelfde als jij meegemaakt. Ik weet hoe het voelt om onzeker te zijn. Ik heb een paar tips voor je!

  1. praat er over met bijvoorbeeld hele (alleen hele goede) vrienden, mentor, ouders, nichten, neven, opa of oma, tante, broer, zus het maakt niet uit met wie als jij je maar veilig voelt.
  2. schrijf alle positieve  dingen op! Zo zie je alle goede kanten van het leven!
  3. ga voor de spiegel staan en zeg hard op: ik mag er zijn, ik ben mooi!
  4. bedenk dat je vel geen papier of karton is om in te snijden 
  5. ga iets vaker leuke dingen doen! Bijvoorbeeld naar buiten of afspreken met vrienden of familie, ga lekker een film dagje/avondje houden daar vrolijk je van op!
  6. Schrijf alle mensen, dieren, knuffels ect. op waar je van houd! Bedenk dat je voor die mensen blijft leven 
  7. Bedenk ook dat het heel gevaarlijk is wat je doet. Ik snap echt heel goed dat het lastig is om te stoppen! Maar ik weet dat je het kunt!
  8. stel doelen voor je zelf in om te stoppen met snijden: niks meer qua snij spullen mee naar school, begin daar maar eens mee. Later kun je bijvoorbeeld instellen: per week nog maar 5 x snijden, per week nog maar 4x en ga zo maar door tot je er vanaf bent

          Ik hoop dat mijn tips hebben geholpen! Stay safe girl!! Alles komt goed! 😚💓 

Heyy

Op te beginnen lijkt het me een goed idee om er met iemand over te praten. Je mentor, iemand anders op school, een vriend/vrienden, je ouders,... Het lijkt niet makkelijk,azr het helpt wel. Je verhaal eens kwijt kunnen doet heel veel. 

Je kunt ook andere dingen proberen te doen als je je niet goed voelt. Iets schrijven, kan een gedicht of een brief zijn(hoef je niet te versturen hoor), iets tekenen helpt voor sommigen. Ff lekker luid muziek luisteren j'en je van derest niks aantrekken. Probeer een beetje dingen uit, misschien vind je iets dat minder schadelijk is voor je lichaam.

Succes!

Reageer