Vraag

Drugsgebruik ouder

  • 22 May 2019
  • 2 reacties
  • 175 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, ik heb een vader met een drugsgebruik verleden. Hij zegt begin dit jaar gestopt te zijn. Dat was toen ook echt te merken. Maar nu zijn de problemen die hij tijdens de drugsgebruik periode had terug te komen. De vervelendste problemen zijn dat hij prikkelbaarder is, gestresster of zelf aggressiever over komt, er is (te) weinig geld en wij krijgen van een aantal dingen de schuld. Ik weet niet of hij weer gebruikt. Mijn zusje en broer delen mijn vermoeden. Maar er zouden ook andere verklaringen voor zijn gedrag kunnen zijn. Hij heeft bijvoorbeeld extra stress doordat zijn vriendin binnenkort bij ons komt wonen en dat veel geregeld is. Ik ben bang dat als ik hem vraag naar een verklaring voor zijn gedrag dat hij boos word, ontkent of ons de schuld geeft. Heeft iemand tips over wat ik moet doen?

(Het gaat in dit geval over softdrugs(wiet))

2 reacties

Heb al een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat hij niet gebruikt en dat hij stress heeft over de hypotheek. Bedankt voor het meedenken.
Hoi,

Ik denk dat je vermoedens goed kunnen kloppen. Vaak wanneer iemand verslaafd is en stopt met gebruiken is de kans dat ze weer opnieuw beginnen erg groot. Het is dan voor je vader denk ik ook moeilijk om dat toe te geven en zegt het daarom ook niet. Ik denk dat het goed is om met een vertrouwenspersoon op school erover te praten want die weten vaak meer over verslaving en hoe je er goed mee om kan gaan. Misschien kan het ook helpen door tegen je vader te zeggen dat je merkt dat hij meer gestrest is de laatste tijd en vragen hoe het komt, misschien durft hij het dan wel te zeggen. Hoe dan ook is het belangrijk om er met iemand in je omgeving erover te praten.

Reageer