Vraag

Drugsgebruik jonge leeftijd?


  • Anonymous
  • 0 reacties
heyyy,
Het is een hele lap tekst, maar lees het helemaal om te begrijpen, vooral mijn vragen.

ik heb in de 2e klas het een en ander meegemaakt binnen het gezin waardoor ik naar drugs greep. Ik was net 3 maanden 14 toen ik de eerste keer xtc heb gedaan. Dit vond ik een geweldige ervaring en binnen 2 maanden slikte ik het 3 á 4 keer in de week en zelf een keertje op school. Mijn ouders kwamen er achter (begin juli 2018) en we hadden afgesproken te stoppen met drugs tot 18e. Ik ben nu over 6 maanden 16. Ik heb sinds juli alleen een paar keer geblowed. In december 2018 heb ik toch weer een zakje pillen gekocht voor de vakantie omdat ik het toch een leuk gevoel vond. Ik het lichamelijk of mentaal niet meer nodig maar puur de ervaring. Ik had toen voor genomen alleen in de vakanties te slikken om een terugval te voorkomen. Nu heb ik ongeveer 2 weken terug me meest recente pillen gekocht voor de vakantie. Die zijn nu op. Maar ik heb al een afspraak gemaakt om weer nieuwe te kopen. Ik merk dat de tijd ertussen steeds weer korter word. btw ik drink bijna elk weekend en dan 40% en tot ik goed aangeschoten tot dronken ben.
Mijn vragen zijn:
-ben ik gezien mijn leeftijd van toen en nu vroeg begonnen ermee? En wat hebben julie (ongeveer 14-15 jaar qua drugs gebruikt zodat ik het een beetje kan meten)
-wat vinden julie ervan dat iemand van (toen) 14 aan xtc zit?
-wat moet ik nu doen om te voorkomen weer verslaafd te zijn? (Ik wil niet helemaal stoppen omdat ik het toch leuk vind)
xxx

13 reacties

Hey,
Zo te zien kan je toch licht verslaafd zijn. Het is raar maar aangezien je zegt dat je het niet echt nodig hebt zo ik er nu meteen mee stoppen zodat je niet echt verslaafd word. Ikzelf heb geen ervaring met drugs dus kan ik je niet echt helpen bij deze topic maar ik hoop vooral dat je niet zwaar verslaafd word. Ik zou er met je ouders over blijven praten en regelmatig stop zeggen tegen jezelf om niet echt verslaafd te worden. Ik vind het een goed idee dat je zegt dat je het enkel in de vakantie gebruikt. Als je echt niet wil stoppen kan je bijvoorbeeld zeggen: enkel op donderdag, in de vakantie en enkel voor de middag.
Ik hoop dat er nog vele anderen tips voor je hebben.

Groetjes Zon☀️
Reputatie 3
Badge +8
Hallo,

  • Als jij op je veertiende al aan de xtc e.d. zit dan is dat vrij vroeg. Alleen wiet toen ik 14/15 jaar oud was.
  • Ik vind het nogal onverstandig dat je het destijds met grote regelmatig gebruikte. Überhaupt onverstandig om als minderjarige drugs te gebruiken, maar daar heb je zo te zien geen boodschap aan. Gebruik van ecstasy kan en leidt ook geregeld tot neurologische schade. Zelfs bij beginnende gebruikers. Vaak heeft de gebruiker dit nieteens door, omdat het kleine dingen betreft. Je denkt waarschijnlijk dat het weinig kwaad kan omdat je (nog) weinig tot geen negatieve gevolgen hebt ervaren, maar niets is minder waar.
  • Genoeg (lange) tussenpozen inplannen. Als dit opgegeven moment niet meer blijkt te lukken ben je helaas weer terug bij af. Natuurlijk kun je het beste geheel onthouden, maar je geeft aan dat dit geen optie is.
Ook misschien een idee om wat aan je alcoholgebruik te veranderen. Ook met een stuk minder alcohol in je bloed kun jij namelijk twee prima avonden/nachten hebben. Kies er eens voor om een weekend over te slaan, of om het bij een aantal biertjes of drankjes te houden. Elk weekend je klempzuipen puur om ladderzat te zijn heb je op gegeven moment toch ook wel gezien?
Je lijkt niet van plan om te stoppen, maar besef je wel dat je pas 15 en een half jaar oud bent. Prima als je van een drankje of pilletje op z’n tijd houdt, maar doe het dan in ieder geval met mate. Heb je later alleen maar profijt van.
Bedankt voor de reacties. Ik ben hierdoor al een stuk verder dan eerst. Iemand anders nog een ervaring/advies die hij of zij wilt delen?
Reputatie 2
Badge +1
HoiHoi @Levensgenieter420 ,
Wat je vragen betreft vind ik persoonlijk dat je wel nog erg jong bent. Je hersenen zijn nog vol in de ontwikkeling en het overmatig gebruik van alcohol en drugs heeft maar dan ook grotere neurologische gevolgen dan voor een volwassene. Vergeet niet dat drugs geen oplossing is voor privé omstandigenheddn of thuisproblemen. Drugs verergert het alleen en haalt je voor maar een korte periode uit de realiteit door vervolgens nog hardere tegenslagen te ontvangen. Als je Xtc gebruikt moet je minstens 2 tot 3 maanden wachten voordat je weer kan gebruiken. (dit is breed geregeld, je kan beter langer wachten) Xtc zorgt ervoor dat er veel dopamine vrij komt wat jou dat geluksgevoel geeft. Na het gebruik van de pil is dit op en moet dit weer opnieuw aangemaakt worden. Als je overmatig gebruikt kan dit ervoor zorgen dat je hersenschade op loopt en in een lange dip kan blijven zitten omdat de dopamine voorraad al lang al op is. (voorkom dit) Om te voorkomen dat je verslaafd raakt moet je duidelijke afspraken met jezelf maken. Al dit niet lukt denk dan eerst bij jezelf of je zondr kan of niet als je je toch ergens aan vast voelt zitten betekend dit dat je eigenlijk al lichtelijk verslaafd bent. Licht dan iemand in en vraag om hulp, voordat dit omslaat naar drugsafhankelijkheid.
Hopelijk kan je hier iets mee.
Groetjes,
JustMyLovelyAdvice
mijn ouders roken en ik ben er mee begonnen toen ik 12 was..op mijn 14de heb ik met 2 vriendinnen speed gebruikt..ik vondt het geweldig..ik wordt er heel vrolijk van en geil en kan niet stoppen met praten..ik gebruik het met mijn vriendje elk weekend..drink ook alcohol en wordt niet dronken,,
ik had xtc paar keer genomen toen ik 12 was en mijn vriend was echt verslaafd maar het is niet echt "normaal" maar ja veel hebben het gedaan dus boeie

en ik begon met wiet roken toen ik 10 was nu ben ik 14 en ik smoke nogsteeds dus gang gang
Dag Levensgenieter,

Ik weet dat je dit een halfjaar geleden heb gepost maar wilde toch nog graag een reactie achter laten. Ik hoop dat je nu goed in je vel zit.

Om eerst je paar vragen te beantwoorden, naar mijn idee ben je wel vrij vroeg begonnen met het nemen van harddrugs. Dat je aan de XTC zat op je 14e schrikt denk ik eerder af vanwege onze maatschappelijke ideeën waar leeftijd worden gekoppeld aan enige vorm van criminaliteit. Aangezien je meewerkt aan het criminele systeem door het te gebruiken moet je denk ik hier niet raar van opkijken. Don't worry, moreel gezien is dit niet mijn punt. Sowieso goed dat je nu beseft dat het niet goed voor je is.

Ik ben ook met drugs begonnen op mijn 14e en kan zeggen dat ik daar toch wel later mee had willen beginnen.
Je hersenen maken namelijk een stofje aan dat heet serotonine. Als je XTC neemt zorgt de drug ervoor dat je dit stofje in een keer tot je neemt. Dat betekent dat je een natuurlijke bron van blijdschap, emoties en gevoelens onnatuurlijk uitput. Ik ben daardoor aardig in een winterdip terecht gekomen en ik wens dat niemand toe. 1 keer per jaar zou het leuk moeten zijn, maar recreatief gebruik vaker dan dat is ook niet goed voor je eigen blijdschap en vreugde die je toch wel nodig hebt elke dag.
Ik denk dat testen en in bepaalde mate dingen experimenteren goed voor je is.
Laat je alleen niet leiden door deze kleine dingen in het leven, de drug heet niet voor niets ecstasy.
Je hebt het niet nodig is meer mijn punt. Jij hebt de drugs in de hand, de drugs niet jou.

Hopelijk heb ik je nog een beetje kunnen helpen.

Groetjes
Badge
Hey ik zie dat je niet helemaal wilt stoppen dat kan ik begrijpen want het is ook een ervaring maar wat nou als ik zeg dat in xtc bleek verf roestverwijderaar en meer shit on zit heb zelf ook wel eens wiet gebruikt maar niet veel
Ik vind het dom, drugs op je 14e. Boeit niet wat je thuis allemaal meemaakt, drugs gebruiken op je 14e is gewoon dom.

Het is inderdaad niet erg slim om drugs te gebruiken op je 14de maar als je in een slechte thuissituatie zit kan ik het wel begrijpen dat hij daardoor van de werkelijkheid wil ontvluchten door drugs te gaan gebruiken Julie2004. Het klinkt misschien raar in jou ogen maar ik vindt dat niet raar en ook goed dat hij probeert te voorkomen dat hij een terugval krijgt.

-Dr8gon99

Ik vind het dom, drugs op je 14e. Boeit niet wat je thuis allemaal meemaakt, drugs gebruiken op je 14e is gewoon dom.

Wanhopige situaties en gevoelens leiden tot wanhopige daden.  Zoals  Dr8gon99 al zei, soms willen mensen de werkelijkheid ontvluchten en als ze wanhopig genoeg worden, kunnen ze dingen doen waarvan ze weten dat het niet goed is. 

Xx me.

Hoi, 

ik wil zeggen dat je redelijk verslaafd lijkt.

Ook kan al deze drugs nare dingen met zich meebrengen als heg gaag om relaties. Ik heb vrienden die ik ui mijn leven heb gezet vanwege dat zij alleen maar drugs doen. Dus kijk uit

 

Gr. L.a.H a.k.a Lieverniet🙃

Reputatie 1
Badge

Zelf ben ik nu ook 14 en ik gebruik cocaine speed ghb. Ik blow 1 keer in de 2 dagen ongv

Ik mag niet echt oordelen

Je kan niet echt doorgaan en niet verslaaft raken

Reageer