Vraag

Dromen over snijden

  • 6 March 2022
  • 4 reacties
  • 208 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Vorig jaar ben ik heel verslaafd geworden aan snijden, en daardoor kreeg ik heel vaak dromen en nachtmerries over snijden, ik droomde bijvoorbeeld dat ik heftige beelden tegen kwam van sneeën, dat mijn hele lichaam er onder zat of gewoon dromen waarin ik mezelf snijd. 1 oktober 2021 ben ik gaan proberen te stoppen nadat ik merkte dat het echt ongezond veel werd. Toen had ik de eerste paar weken dat ik schoon van zelfverwonding was nog wel nachtmerries over dat ik terugval kreeg, maar uiteindelijk had ik die dromen ook niet meer. Dit heb ik tot maart (5 maanden) volgehouden. Maar de afgelopen weken zijn dingen weer slechter geworden en heb ik 2 dagen geleden terugval gekregen, ik heb mezelf weer op mijn bovenbeen gesneden. Nu heb ik vannacht dus ook weer de eerste droom over mijn sneeën gehad. Ik vind dit hele vervelende dromen en ik krijg er stress door. Is dit normaal? En weet iemand wat ik er aan kan doen?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hey Mees, 

fijn dat je wil proberen te stoppen, dat is iig de eerste stap. je zegt nu weer in een moeilijke periode te zitten, weet je waardoor dat komt? en zou je daar met iemand over kunnen praten, bijvoorbeeld je mentor of eventueel de kindertelefoon. 

probeer op de momenten dat je wil snijden jezelf af te leiden. misschien kun je de objecten waarmee je het doet weggooien, zodat je niet verleid word. je zou een soort beloon systeem kunnen beginnen, als je het een bepaalde tijd volhoud, dan koop je iets leuks voor jezelf oid. ik gebruik een app op mijn telefoon om bij te houden hoelang ik clean ben, daarin kun je ook opschrijven hoe je je voelt en per dag beloven dat je het die dag niet zult doen, voor mij helpt dit best wel. 

Over die dromen kan ik je helaas niet zoveel vertellen, dat heb ik zelf nooit gehad, je zou voor meer informatie even met de kindertelefoon kunnen chatten, zij hebben vast beter antwoord op je vragen:)

sterkte!

groetjes,

Kwakend1tje

 

Reputatie 7
Badge +7

@kwakend1tje Dankjewel,

Er zijn een paar dingen die ik in de 5 maanden idd heb gedaan die je genoemd hebt

  • Mezelf belonen
  • Mesjes weggooien heb ik overwegen, maar uiteindelijk nooit gedaan, omdat ik wist dat ik dan erg nare ontwenningsverschijnselen zou krijgen (warm, zweten, stressend en paniekerig gevoel). Ik heb ze wel een tijdje in het doosje waarin ze altijd in zitten dicht getapt en daarna het doosje opgesloten in een kluisje, dat ging een tijdje goed maar toen kreeg ik weer neigingen dus had ik de tape eraf getrokken. Maar wel weer opgesloten. Maar hoe meer ik last van neigingen had hoe meer ik ze bij me wou hebben, dus ze zaten al een tijdje niet meer in het kluisje. 
  • Ik heb ook idd een app overwegen, maar ik vind het wel eng om dat te doen, door angst dat mijn ouders zullen zien dat ik zo’n app op mijn telefoon heb. Ik heb dus ook na gedacht over zo’n app op mijn oude telefoon, maar die is vaak leeg en natuurlijk nooit meer bij me dus dan kan ik niet gemakkelijk de timer resetten. Op mijn ipad downloaden durf ik ook niet, om dezelfde reden als op mijn recente telefoon.

Afgelopen vrijdag toen ik terugval had, hadden mijn vrienden het meteen meegekregen en ze weten dat ik geen hulp kan zoeken doordat mijn ouders hier absoluut niets van af mogen weten, dus ik kreeg als suggesties mijn mentor (betrouwbaar) of de kindertelefoon (betrouwbaar) maar ik vind mentor nog wel eng, en daar probeer ik nu ook nog naar te werken. Maar ik heb die avond toch het moed verzameld om een chat te starten met een vrijwilliger van de kindertelefoon. Dat heeft mij wel goed gedaan en daardoor zit ik nu ook op het forum. 

Reputatie 7
Badge +7

@kwakend1tje  toch maar app gedownload

 

Reputatie 7
Badge +19

goed van je gefeliciteerd!!!:relaxed:

Reageer