Skip to main content
Vraag

wat moet ik doen met me moeder die heel snel boos is?

• November 4, 2024
  • 1 reactie
  • 41 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik ben vali mijn moeder is vaak boos op me voor kleine dingen laatste ruzie was Mijn moeder was boos op mij omdat ik een kamer nog niet had opgeruimd volgens haar ik ruimde mijn kamer al  op maar volgens haar niet dus ze was zo boos dat ze dan vaak loopt roepen maar deze keer gooide ze mijn telefoon naar mijn bed toe Ik schrok daar heel erg van Dus mijn vraag is moet ik iets ervan zeggen op een respectvolle manier of moet ik niks zeggen zoals altijd en tegen mijn vader zeggen kan niet want anders zegt hij alles tegen mijn moeder en dat wil ik niet PS Mijn ouders zijn gescheiden

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • 2195 reacties
  • August 4, 2025

Hoi ​@Vali_xxx,

Wat je beschrijft klinkt echt heel heftig en naar, vooral dat je moeder zo boos werd dat ze je telefoon naar je bed gooide. Dat is niet oké, en het is logisch dat je daarvan schrok. Het is belangrijk dat je jezelf serieus neemt en op een veilige manier voor jezelf opkomt.

Je zou best op een rustige en respectvolle manier kunnen aangeven hoe jij je voelde door haar actie. Bijvoorbeeld iets zeggen als: "Mama, ik schrok echt toen je mijn telefoon naar me gooide. Ik vind het lastig als je zo boos wordt, kunnen we misschien beter praten als we rustig zijn?" Zo laat je weten wat je ervaart zonder aanvallend te zijn.

Als je het moeilijk vindt om dat alleen te doen, kun je misschien iemand anders vragen die je vertrouwt om je te steunen. Omdat je vader het waarschijnlijk aan je moeder vertelt, kan dat lastig zijn, maar misschien een familielid, mentor op school of een goede vriend(in).

Wat ook heel belangrijk is: als je je onveilig voelt door het gedrag van je moeder, is het goed om daar met een volwassene over te praten die kan helpen, bijvoorbeeld een hulpverlener of een vertrouwenspersoon op school.

Je verdient het om met respect behandeld te worden en om je veilig te voelen thuis. Dus voel je niet schuldig dat je dit bespreekbaar wilt maken, dat is juist heel sterk van je.

Sterkte, Vali!

xx liefs Wolf 🐺